1912
Władysław Podkowiński | Ułan na koniu, 1884
Cena wywoławcza: 50,000 zł
Estymacja:
55,000 zł - 70,000 zł
Zakończone
Aukcja online
Historyzm i realizm. Małe formaty w malarstwie Monachijczyków
Wymiary
44,3 x 31,8 cm
Kategoria
Opis
gwasz, olej/papier, 44,3 x 31,8 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'W Podkowiński | 1884.',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Prezentowane dzieło to jedna z najwcześniejszych znanych prac Władysława Podkowińskiego. Ten herold polskiego modernizmu wykształcił się warszawskiej Klasie Rysunkowej Wojciecha Gersona i dzięki jego poleceniu, jako utalentowany rysownik, otrzymał pierwsze zlecenie od „Tygodnika Ilustrowanego”. Już wkrótce, jako osiemnastolatek, został zatrudniony w „Wędrowcu”, a więc progresywnym warszawskim czasopiśmie lansującym realizm. W tym czasie w krąg jego współpracowników wkroczyli Józef Chełmoński, Stanisław Witkiewicz czy Aleksander Gierymski, który chyba najsilniej oddziałał na postawę młodego Podkowińskiego. Przebywający wówczas w Warszawie malarz tworzył mocno realistyczne widoki z zamieszkałego przez biedotę Powiśla. Rys krytyki społecznej i szczegółowy realizm uwidocznią się w postawie młodego malarza. W tym czasie Podkowiński, właśnie na wzór Gierymskiego, stał się zapalonym portrecistą życia Warszawy, a jego rysunki ukazywały się w prasie warszawskiej także i w kolejnych latach. Prezentowane studium jeźdźca należy do niewielkie zespołu prac z lat 1885-1887, w których malarz, najprawdopodobniej zarobkowo, na zamówienie, podejmuje temat jeźdźca na koniu. To pierwsze studia barwne malarza, tym bardziej ciekawe są w perspektywie jego rozwoju artystycznego. Podkowiński w prezentowanej pracy partę pejzażu wykonał w technice gwaszowej. Posługując się niemal monochromatyczną paletą, osiągnął tam syntetyczny efekt „migotania” krajobrazu, znany z jego późniejszych prac. Za to partię konia i jeźdźca opracował detalicznie, posługując się olejem. Wierność oddania materiałów czy maści konia wiąże się z niecodziennym darem obserwacji Podkowińskiego, ale też inspiracją twórczością Aleksandra Gierymskiego.
Uczył się w Warszawskiej Klasie Rysunkowej (1883-85), a następnie w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu, m.in. w pracowni batalisty B. P. Willewaldego (w latach 1885-86). W 1889 roku wyjechał wraz z Józefem Pankiewiczem do Paryża, gdzie wielki wpływ na jego malarstwo wywarły doświadczenia impresjonizmu. W późniejszym okresie tworzył również kompozycje symboliczne. Po powrocie mieszkał na stałe w Warszawie. Malował portrety, pejzaże i sceny rodzajowe. Wykonywał też ilustracje do powieści i czasopism, m.in. do "Tygodnika Ilustrowanego". Jest najważniejszym obok Józefa Pankiewicza polskim impresjonistą, a jego twórczość miała ogromny wpływ na polskie malarstwo pejzażowe, zwłaszcza kompozycje i kolorystykę obrazów.
Description:
Uhlan at the horseback, 1884
gouache, oil/paper, 44.3 x 31.8 cm; signed and dated lower right: 'W Podkowinski | 1884.',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Prezentowane dzieło to jedna z najwcześniejszych znanych prac Władysława Podkowińskiego. Ten herold polskiego modernizmu wykształcił się warszawskiej Klasie Rysunkowej Wojciecha Gersona i dzięki jego poleceniu, jako utalentowany rysownik, otrzymał pierwsze zlecenie od „Tygodnika Ilustrowanego”. Już wkrótce, jako osiemnastolatek, został zatrudniony w „Wędrowcu”, a więc progresywnym warszawskim czasopiśmie lansującym realizm. W tym czasie w krąg jego współpracowników wkroczyli Józef Chełmoński, Stanisław Witkiewicz czy Aleksander Gierymski, który chyba najsilniej oddziałał na postawę młodego Podkowińskiego. Przebywający wówczas w Warszawie malarz tworzył mocno realistyczne widoki z zamieszkałego przez biedotę Powiśla. Rys krytyki społecznej i szczegółowy realizm uwidocznią się w postawie młodego malarza. W tym czasie Podkowiński, właśnie na wzór Gierymskiego, stał się zapalonym portrecistą życia Warszawy, a jego rysunki ukazywały się w prasie warszawskiej także i w kolejnych latach. Prezentowane studium jeźdźca należy do niewielkie zespołu prac z lat 1885-1887, w których malarz, najprawdopodobniej zarobkowo, na zamówienie, podejmuje temat jeźdźca na koniu. To pierwsze studia barwne malarza, tym bardziej ciekawe są w perspektywie jego rozwoju artystycznego. Podkowiński w prezentowanej pracy partę pejzażu wykonał w technice gwaszowej. Posługując się niemal monochromatyczną paletą, osiągnął tam syntetyczny efekt „migotania” krajobrazu, znany z jego późniejszych prac. Za to partię konia i jeźdźca opracował detalicznie, posługując się olejem. Wierność oddania materiałów czy maści konia wiąże się z niecodziennym darem obserwacji Podkowińskiego, ale też inspiracją twórczością Aleksandra Gierymskiego.
Uczył się w Warszawskiej Klasie Rysunkowej (1883-85), a następnie w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu, m.in. w pracowni batalisty B. P. Willewaldego (w latach 1885-86). W 1889 roku wyjechał wraz z Józefem Pankiewiczem do Paryża, gdzie wielki wpływ na jego malarstwo wywarły doświadczenia impresjonizmu. W późniejszym okresie tworzył również kompozycje symboliczne. Po powrocie mieszkał na stałe w Warszawie. Malował portrety, pejzaże i sceny rodzajowe. Wykonywał też ilustracje do powieści i czasopism, m.in. do "Tygodnika Ilustrowanego". Jest najważniejszym obok Józefa Pankiewicza polskim impresjonistą, a jego twórczość miała ogromny wpływ na polskie malarstwo pejzażowe, zwłaszcza kompozycje i kolorystykę obrazów.
Description:
Uhlan at the horseback, 1884
gouache, oil/paper, 44.3 x 31.8 cm; signed and dated lower right: 'W Podkowinski | 1884.',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
gwasz, olej/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'W Podkowiński | 1884.'
Proweniencja
dom aukcyjny Rempex, listopad 2002; kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
porównaj: Władysław Podkowiński. Katalog wystawy monograficznej, opracowała Elżbieta Charazińska, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1990, s. 82, nr kat. 1-4