1911
Cyprian Dylczyński | Mężczyzna z listem, 1866
Cena wywoławcza: 14,000 zł
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Zakończone
Aukcja online
Historyzm i realizm. Małe formaty w malarstwie Monachijczyków
Artysta
Cyprian Dylczyński (1835 - 1913)
Wymiary
27,9 x 22,8 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 27,9 x 22,8 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'C. Dylczyński. | 1866', na odwrociu biografia malarza w języku francuskim oraz nalepka z numerem: '87'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Obiekt importowany spoza terytorium UE na podstawie odprawy czasowej. Importowy podatek VAT w wysokości 8% kwoty wylicytowanej, będzie doliczony do ceny sprzedaży obiektu.
Cyprian Dylczyński był absolwentem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, gdzie studiował między innymi u Rafała Hadziewicza i Jana Ksawerego Kaniewskiego. Studia w Warszawie ukończył w 1858 roku, by następnie kontynuować malarską edukację za granicą: w Dreźnie, Monachium, gdzie pobierał nauki w Akademii w klasie Wilhelma von Kaulbacha, Hermanna Anschutza i Moritza von Schwinda, oraz w Paryżu, w klasie Leona Cognieta.
Tworzył głównie sceny historyczne, dworskie, rodzajowe, rzadziej religijne i widoki architektury. Jego obrazy wyróżniają się drobiazgowym wykończeniem i gładką, lśniąca fakturą. W swoim malarstwie artysta upodobał sobie jako temat i motyw Francję doby późnego renesansu. To w jej scenerii osadzona była większość jego prac. Dekoracyjne kompozycje Dylczyńskiego, o rodzajowej, lekkiej tematyce nasycone są nastrojowością i elegancją, silnie umocowaną w tradycji dawnego malarstwa europejskiego.
W wizerunku młodego mężczyzny z psem Dylczyński wykazuje się sprawnością malarskiego warsztatu, szczególnie w sposobie oddania różnych materii, atłasowego stroju mężczyzny, krzewu z prawej strony kompozycji, kamiennych elementów architektury oraz sierści i sylwetki charta. Twórczość Dylczyńskiego jawi się jako typowy przykład malarstwa akademickiego: gładko malowana powierzchnia, do banału poprawna kompozycyjnie scena dworska, naśladownictwo dawnych mistrzów. Spośród malarzy polskich najbliżej mu chyba do Władysława Bakałowicza. Jeśli jednak głębiej się zastanowić, ten dobry przykład akademizmu przestaje być tak oczywisty - przynajmniej na gruncie polskim. Jako jeden z niewielu polskich malarzy kształtował swoją sztukę w oparciu o europejsko-łacińską tradycję malarstwa. Brak jednolitej tradycji akademickiej oraz dominujących jej nurtów, sprawia, że tak „typowy obraz akademicki” jak płótno Dylczyńkiego staje się na gruncie polskim dziełem rzadkim i nietypowym.
Studiował w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, a także w akademiach Drezna i Monachium. Przez pewien czas przebywał w Paryżu, aby osiąść na stałe w Warszawie. Malował głównie kompozycje o tematyce historycznej. W późniejszej fazie swojej działalności skłaniał się ku tematyce rodzajowej.
Description:
Man with the letter, 1866
oil/canvas, 27.9 x 22.8 cm; signed and dated lower right: 'C. Dylczynski. | 1866', on the reverse artist's biography in French and a label with a description: '87',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- This lot has been imported from outside the EU and placed under Temporary Admission regime. Import VAT is payable at 8% on the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Obiekt importowany spoza terytorium UE na podstawie odprawy czasowej. Importowy podatek VAT w wysokości 8% kwoty wylicytowanej, będzie doliczony do ceny sprzedaży obiektu.
Cyprian Dylczyński był absolwentem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, gdzie studiował między innymi u Rafała Hadziewicza i Jana Ksawerego Kaniewskiego. Studia w Warszawie ukończył w 1858 roku, by następnie kontynuować malarską edukację za granicą: w Dreźnie, Monachium, gdzie pobierał nauki w Akademii w klasie Wilhelma von Kaulbacha, Hermanna Anschutza i Moritza von Schwinda, oraz w Paryżu, w klasie Leona Cognieta.
Tworzył głównie sceny historyczne, dworskie, rodzajowe, rzadziej religijne i widoki architektury. Jego obrazy wyróżniają się drobiazgowym wykończeniem i gładką, lśniąca fakturą. W swoim malarstwie artysta upodobał sobie jako temat i motyw Francję doby późnego renesansu. To w jej scenerii osadzona była większość jego prac. Dekoracyjne kompozycje Dylczyńskiego, o rodzajowej, lekkiej tematyce nasycone są nastrojowością i elegancją, silnie umocowaną w tradycji dawnego malarstwa europejskiego.
W wizerunku młodego mężczyzny z psem Dylczyński wykazuje się sprawnością malarskiego warsztatu, szczególnie w sposobie oddania różnych materii, atłasowego stroju mężczyzny, krzewu z prawej strony kompozycji, kamiennych elementów architektury oraz sierści i sylwetki charta. Twórczość Dylczyńskiego jawi się jako typowy przykład malarstwa akademickiego: gładko malowana powierzchnia, do banału poprawna kompozycyjnie scena dworska, naśladownictwo dawnych mistrzów. Spośród malarzy polskich najbliżej mu chyba do Władysława Bakałowicza. Jeśli jednak głębiej się zastanowić, ten dobry przykład akademizmu przestaje być tak oczywisty - przynajmniej na gruncie polskim. Jako jeden z niewielu polskich malarzy kształtował swoją sztukę w oparciu o europejsko-łacińską tradycję malarstwa. Brak jednolitej tradycji akademickiej oraz dominujących jej nurtów, sprawia, że tak „typowy obraz akademicki” jak płótno Dylczyńkiego staje się na gruncie polskim dziełem rzadkim i nietypowym.
Studiował w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, a także w akademiach Drezna i Monachium. Przez pewien czas przebywał w Paryżu, aby osiąść na stałe w Warszawie. Malował głównie kompozycje o tematyce historycznej. W późniejszej fazie swojej działalności skłaniał się ku tematyce rodzajowej.
Description:
Man with the letter, 1866
oil/canvas, 27.9 x 22.8 cm; signed and dated lower right: 'C. Dylczynski. | 1866', on the reverse artist's biography in French and a label with a description: '87',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- This lot has been imported from outside the EU and placed under Temporary Admission regime. Import VAT is payable at 8% on the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'C. Dylczyński. | 1866'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Stany Zjednoczone