Powrót do DESA.PL
43 of Liczba obiektów: 53
43
Sławomir Lewczuk | "Wokół przestrzeni II" z cyklu "Symptomy", 2012
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
18,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
185 x 135 cm (wymiary każdej pracy)
Opis
olej/płótno, 185 x 135 cm (wymiary każdej pracy), każda z części dyptyku sygnowana, datowana i opisana na odwrociu na blejtramie: 'SŁAWOMIR LEWCZUK 2012 OLEJ-PŁ. 190 x 270 CM [numer pracy] | CYKL "SYMPTOMY" - "WOKÓŁ PRZESTRZENI II" oraz wskazówki montażowe, opisany na odwrociu każdej części dyptyku: 'BUNKIER | LEWCZUK'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Sławomir Lewczuk w centrum swoich malarskich i pozamalarskich zainteresowań stawia przestrzeń międzyludzką, czyli relacje jednostki ze społeczeństwem, relacje między różnymi grupami społecznymi. Bada ich wzajemne oddziaływania oraz towarzyszące temu napięcia. Istotny dla artysty jest także wpływ otoczenia na człowieka oraz człowieka na otoczenie. Nie stawia on w swoich obrazach ostatecznych tez ani przysłowiowej kropki nad „i”. Nie formułuje ściśle określonych poglądów, a tym bardziej wzbrania się przed narzucaniem odbiorcom dzieł swoich racji. Stara się za to nadać kierunek myślom, zaszczepić u widza zainteresowanie nurtującymi go tematami oraz skłonić go do dalszych refleksji. Dzięki niejednoznacznościom swoich wypowiedzi malarskich artysta otwiera niezwykle szerokie pole dla interpretacji, pozwalające na dowolność analiz zasygnalizowanych przez siebie kwestii.

W obrazach Lewczuka odnajdziemy człowieka jako istotę samotną i wyalienowaną. Artysta chętnie wykorzystuje zabiegi zwielokrotniania jednej postaci, dzięki któremu uzyskuje efekt odrealnienia. Zwielokrotniona postać ludzka nie ma żadnych znaków szczególnych, stając się często tak dalece anonimowa, że pozbawiona twarzy. Jak sam artysta wspomina w jednym z wywiadów, zabieg ten zrealizował celowo: „To jest, po prostu, mój wybór. Zabrzmi to może trochę pesymistycznie, ale uważam, że człowiek rodzi się samotny, żyje w gruncie rzeczy samotny i umiera na pewno smutny. Myślę, że wszelka forma kontaktów międzyludzkich, jeżeli one są autentyczne i rzeczywiście budowane jakąś, powiedzmy życzliwością, jest szalenie cennym zjawiskiem, ponieważ występuje bardzo rzadko” (Sławomir Lewczuk, Wywiad ze Sławomirem Lewczukiem przeprowadzony przez redaktor Alicję Karłowską z Radia Rzeszów z 1 sierpnia 2019 roku, emitowany w programie kulturalnym 9 sierpnia 2019 roku). Przestrzeń w obrazach Sławomira Lewczuka jest traktowana w sposób umowny. Artysta nie odrzuca tradycyjnego wyznaczania przestrzeni, korzystając z podstaw perspektywy linearnej, jednak chętnie go zaburza, wprowadzając przy tym element zaskoczenia, a czasem nawet ironii czy humoru. Lewczuk niejednokrotnie zderza ze sobą różne punkty zbiegu, które umieszcza na różnych liniach horyzontu.

Jak pisała Małgorzata Garapich we fragmencie tekstu do katalogu wystawy „Dyscyplina zapisu”: „Wewnętrzna przestrzeń obrazów Lewczuka przywodzi na myśl rozwiązania scenograficzne. Na obrazach pojawiają się włazy, ściany działowe, parawany, kurtyny. Wszystkie te elementy organizują ruch postaci, czyniąc je aktorami malarskich przypowieści. (…) Artysta mierzy się z presją codzienności, koniecznością znalezienia dla siebie miejsca w warunkach niewygodnych. Przy czym z tej właśnie niewygody czerpie energię”. Przy budowaniu przestrzeni w obrazie artysta dużą wagę przykłada także do światła i koloru. Sławomir Lewczuk dowolnie przetwarza rzeczywiste barwy przedmiotów przez swoją wyobraźnię i nadaje im tym samym znaczenie symboliczne. Ponadto operuje oświetleniem z różnych kierunków i punktów, co dodaje wyrazistości i dramaturgii ukazanym formom i postaciom. Najważniejsze fragmenty kompozycji artysta podkreśla bielą oraz różnicuje natężenie światła od niemal całkowitego mroku do bardzo dużego zintensyfikowania.

Sławomir Lewczuk dąży za pomocą wybranych środków artystycznego wyrazu do uzyskania dużego natężenia i „dźwięczności” barw. Jego kompozycje są zdyscyplinowane, uporządkowane, rządzi nimi surowy rygor; w wielu z nich treść zamknięta jest w prostym, lakonicznym znaku. Zaskakujące konteksty, w jakich pojawiają się postaci na obrazach Lewczuka, nasuwają skojarzenia z surrealizmem. Konteksty te są głęboko przemyślane, a przekaz jego prac bardzo wyrazisty. Przedstawiania ukazują z jednej strony niezwykłe zaangażowanie w obserwowanie zjawisk współczesnego świata, z drugiej zaś dystans uwidaczniający się w stosowanej przez artystę ironii i humorze. Opowieść malarska Sławomira Lewczuka przedstawia świat widziany jakby w krzywym zwierciadle.
Lewczuk Sławomir (1938–2020). Artysta, grafik, rysownik, scenograf, urodził się w Czerkasach na Wołyniu. Ukończył studia na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej oraz, w 1965, malarstwo w krakowskiej ASP, w pracowni Emila Krchy. Związany był z krakowskim środowiskiem artystycznym, ale funkcjonował na jego obrzeżach. Bohaterem jego prac byli niezmiennie ludzie ujmowani w różnorodnych konstelacjach. Ich sylwetki są ogołocone z koloru - przeważnie szare, zawsze bezimienne, często pozbawione twarzy, okaleczone lub zdeformowane. Często mają uwypuklone uszy, nosy, usta, języki - organy, poprzez które zachodzą kontakty w świecie. Tym bowiem, o co chodziło artyście przede wszystkim, była przestrzeń międzyludzka - człowiek w jego obrazach zawsze występuje wobec innego człowieka/ludzi/otoczenia. W relacjach tych traci indywidualność - staje się „szarą masą”, „ugniataną” na modłę innych. Jego obrazy są zdyscyplinowane, uporządkowane, rządzi nimi surowy rygor; w wielu z nich treść zamknięta jest w prostym, lakonicznym znaku. Zaskakujące konteksty, w jakich pojawiają się postaci na obrazach Lewczuka, nasuwają skojarzenia z surrealizmem, trudno go jednak podejrzewać o poddawanie się mechanizmom automatycznego zapisu. Konteksty te były bowiem głęboko przemyślane, a przekaz jego prac bardzo wyrazisty.
Sławomir Lewczuk otrzymał w 2019 roku Nagrodę im. Witolda Wojtkiewicza organizowaną przez Okręg Krakowski Związku Polskich Artystów Plastyków przyznawaną za najlepszą wystawę malarstwa, rysunku lub grafiki, jaka odbyła się w Krakowie w trakcie trwania jej kolejnej, rocznej edycji.

Description:
"Around Space II" from the series "Symptoms"', 2012
oil/canvas, 185 x 135 cm (dimensions of each); each part of the diptych signed, dated and described on the stretcher on the reverse: 'SLAWOMIR LEWCZUK 2012 R. OLEJ-PL. 190 x 270 CM [number] | CYKL "SYMPTOMY" - "WOKOL PRZESTRZENI II" and assembly instructions, described on the reverse of each part of the diptych: 'BUNKIER | LEWCZUK'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
każda z części dyptyku sygnowana, datowana i opisana na odwrociu na blejtramie: 'SŁAWOMIR LEWCZUK 2012 OLEJ-PŁ. 190 x 270 CM [numer pracy] | CYKL "SYMPTOMY" - "WOKÓŁ PRZESTRZENI II" oraz wskazówki montażowe
Literatura
Sławomir Lewczuk. Dyscyplina zapisu 4, folder wystawy, BWA Galeria Sanocka, Sanok 2012 (il.); Sławomir Lewczuk. Dyscyplina zapisu. Malarstwo, Biuro Wystaw Artystycznych Ostrowiec Świętokrzyski 2013, s. 25 (il.); Sławomir Lewczuk. Malarstwo, folder wystawy we foyer Teatru im. L. Solskiego w Tarnowie, 2014 (il.); Sławomir Lewczuk. Malarstwo, folder wystawy, Galeria Sztuki BWA Krosno 2016 (il.); Sławomir Lewczuk. Malarstwo, folder wystawy, Galeria 72, Chełm 2017 (il.); Sławomir Lewczuk. Malarstwo, folder wystawy, Galeria BWA, Sandomierz 2017 (il. okładka); Łukasz Gazur, Nadmiar «ale. Sławomir Lewczuk – Nagroda im. Witolda Wojtkiewicza 2019 [w:] „Głos plastyków”, 02.2019 (8), ss. 13-15, okładka (il.); Sławomir Lewczuk. Dyscyplina zapisu, ZPAP OK, Galeria Pryzmat, Kraków 2019, ss. 110-111 (il.)
Wystawiany
„Sławomir Lewczuk. Dyscyplina zapisu 4”, BWA Galeria Sanocka, Sanok, marzec 2012; „Sławomir Lewczuk. Symptomy”, Galeria Dom Artysty Plastyka 3, Warszawa, lipiec 2012; „Sławomir Lewczuk. Dyscyplina zapisu. Malarstwo”, Biuro Wystaw Artystycznych Ostrowiec Świętokrzyski, styczeń 2013; „Sławomir Lewczuk. Malarstwo” Galeria Sztuki Współczesnej BWA „Sokół” Nowy Sącz, styczeń 2014; „Sławomir Lewczuk. Malarstwo”, BWA Tarnów (wystawa we foyer Teatru im. L. Solskiego w Tarnowie), luty 2014; „Sławomir Lewczuk. Malarstwo”, Muzeum „Dwory Karwacjanów i Gładyszów”, Gorlice, marzec 2014; „Sławomir Lewczuk. Malarstwo”, Galeria Sztuki BWA, Krosno, 2016; „Sławomir Lewczuk. Malarstwo”, Galeria BWA Sandomierz, marzec 2017; „Sławomir Lewczuk. Malarstwo”, Wystawa Galeria Centrum NCK, Kraków, październik 2017; „Sławomir Lewczuk. Druga strona”, ZPAP OK, Galeria Pryzmat, Kraków, 2018; „Sławomir Lewczuk. Dyscyplina zapisu”, Galeria Pryzmat, Kraków, 2019;