Powrót do DESA.PL
39 of Liczba obiektów: 53
39
Tomasz Ciecierski | Bez tytułu, 1994
Estymacja:
30,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
35,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Tomasz Ciecierski (1945)
Wymiary
56 x 56 cm
Opis
kolaż, olej/płótno, 56 x 56 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'T. Ciecierski | 1994 | untitled'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


PRZESTRZEŃ JAKO ELEMENT OBRAZU

Tomasz Ciecierski należy do artystów, którzy z żelazną konsekwencją udowadniają, że możliwe jest tworzenie sztuki idealnie autonomicznej i autotematycznej. Jak częstokroć podkreślają krytycy twórczości artysty, tworzone przezeń w cyklach malarstwo przypomina swoisty „Traktat o malarstwie”, który ten zawarł w swoim dziele. Malarstwo Ciecierskiego można zatem sprowadzić do prezentacji zagadnień i problemów właściwych samemu medium. Artysta kontynuuje modernistyczną refleksję na temat „specyfiki medium”, jak określił ten problem amerykański krytyk Clement Greenberg. Jednak w odróżnieniu od wielu artystów i artystek zgłębiających granice i możliwości malarstwa Ciecierski nie ograniczał się nigdy do eksponowania płaszczyzny płótna i tworzenia kompozycji abstrakcyjnych.
Głównym i wielokrotnie powracającym tematem twórczości Ciecierskiego od początku lat 90. jest pejzaż. Co prawda motyw pejzażu istniał w malarstwie artysty w zasadzie od zawsze, jednak w poprzednich dekadach był on jedynie elementem składowym kompozycji, obrazkiem w obrazie. Nie oznacza to, że artysta utrwala w swoich pracach coraz to nowe widoki konkretnych miejsc, których krajobraz chciałby uchwycić. Tematyka pejzażu okazuje się dla niego punktem wyjścia do malarskiego rozstrzygnięcia motywu. Jak przyznał w jednym z wywiadów: „Zawsze mnie interesowała przestrzeń jako element obrazu. Niektóre obrazy wydają się płaskie, ale ja zawsze bawię się przestrzenią. Zacząłem się zastanawiać nad najprostszym sposobem jej zbudowania. Okazało się, że linia horyzontu porządkuje obraz w sposób absolutny. Buduje głębię. Wystarczy zestawić dwie płaszczyzny koloru niebieskiego, a otrzymamy linię horyzontu i wrażenie trójwymiarowości. Bardzo lubię malować krajobrazy, ale dopiero po zestawieniu, nałożeniu, zwielokrotnieniu wypowiadam się o przestrzeni pełniej. Czasami jest ona statyczna, ale interesuje mnie także ruch”.
Prezentowana w katalogu kompozycja jest charakterystycznym przykładem twórczości Ciecierskiego z lat 90. To właśnie w tej dekadzie artysta stworzył serię prac złożonych z przedmiotowych struktur – obrazomontaży – oraz kolaże. Cechują się one, podobnie zresztą jak cała twórczość Ciecierskiego, dynamiką. Wielowarstwowe kompozycje, zapełnione syntetycznie ujętymi figurami ludzkimi i fragmentami pejzażu, nie tworzą bynajmniej układów chaotycznych. Wręcz przeciwnie, charakteryzuje je kompozycyjna równowaga, którą artysta uzyskuje przez powtarzalność konfiguracji i rytmiczne relacje powtarzających się barw. Całą powierzchnię płótna pokrywają ślady lekkiego gestu artysty, który w sposób typowy dla tego czasu balansuje między abstrakcją i sugestią kształtu możliwego do rozpoznania.
Ukończył warszawską Akademię Sztuk Pięknych, uzyskał dyplom w 1971 roku w pracowni prof. Krystyny Łady-Studnickiej. W latach 1972-85 był wykładowcą macierzystej uczelni. W 1981 i 1983 przebywał jako stypendysta w Stedelijk museum w Amsterdamie, w latach 1985-86 wyjechał na pobyt studyjny do Atelierhaus. Lata 1990-91 spędził w Musée d’Art Contemporain w Nîmes. W 1999 roku otrzymał nagrodę im. Jana Cybisa za dorobek twórczy. Jego prace wystawiane były wielokrotnie w kraju i za granicą, brały udział w prestiżowych międzynarodowych pokazach sztuki: Festiwale Malarstwa w Cagnes-sur-Mer (1982, 1984), Biennale w Sao Paulo (1987, 1994) oraz Documenta w Kassel (1992). Jego prace znajdują się m.in. w kolekcjach Muzeum Narodowego (Łódź, Kraków, Poznań, Warszawa, Wrocław) i Stedelijk Museum (Amsterdam).Współpracuje z Galerią Foksal w Warszawie, Wetering Galerie w Amsterdamie i Galerie Hansa Strelow w Düsseldorfie.

Description:
Untitled, 1994
collage, oil/canvas, 56 x 56 cm; signed, dated and described on the reverse: 'T. Ciecierski | 1994 | untitled'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
kolaż, olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'T. Ciecierski | 1994 | untitled'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska; Desa Unicum, 2021; kolekcja instytucjonalna, Polska