38
Jarosław Modzelewski | "Martwa natura z krzyżykiem", 2001
Estymacja:
95,000 zł - 120,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Jarosław Modzelewski (1955)
Wymiary
150 x 190 cm
Kategoria
Opis
tempera żółtkowa/płótno, 150 x 190 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jarosław Modzelewski 2001 | "Martwa natura z krzyżykiem" | tempera ż. 150 x 190'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
POCHWAŁA CODZIENNOŚCI
Jarosław Modzelewski jest wnikliwym obserwatorem rzeczywistości. Na swoich płótnach prezentuje prozaiczne zdarzenia z życia codziennego będące efektem dogłębnej analizy. Słowami malarza: „Kiedy przyglądam się moim obrazom, to zauważam, że w przytłaczającej większości są one wynikiem obserwacji, a właściwie wynikiem bardzo konkretnego zaobserwowania jakiejś sytuacji, która miała miejsce w rzeczywistym czasie i miejscu” – mówi artysta (Jarosław Modzelewski, [red.] Maryla Sitkowska, „Jarosław Modzelewski”, Culture.pl, 2021). Swoje motywy malarz odnajduje w realnym świecie, a te często podsuwa przypadek. Konkretna sytuacja zaobserwowana w konkretnym miejscu i czasie, zatrzymana w pamięci, jak stop-klatka, staje się powodem do namalowania obrazu. Tak stworzone historie twórca wystawia na próbę odnalezienia się w szeroko pisanym kontekście społeczeństwa.
Artysta kreuje przedstawienia łagodnej melancholii, która równoważy się poprzez skromne użycie ironii. Jako malarz umiaru wprowadza do obrazów spokój oraz poczucie ładu poprzez jasno określoną kompozycję. W pracach pojawiają się postacie oraz przedmioty wyodrębnione z naturalnego tła. Zatrzymany gest wstrzymuje czas i skłania do przemyślenia, czym jest zaprezentowana scena oraz jaki jest cel jej pokazania. Obserwując twórczość Modzelewskiego, można odnieść wrażenie, iż artysta sięga po klasycyzm zdefiniowany przez grupę „Rytm”. Klasycyzm nie w znaczeniu historycznym, ale pewnych ujęć plastycznych, przemyślanej kompozycji oraz dystansu. Na obrazach malarza każdy element ma swoje miejsce, nic nie jest wprowadzone przypadkiem. Skonstruowany porządek idzie w parze z pierwotnymi założeniami autora. Klarowność wyrazu jest wytworzona poprzez częste zastosowanie kompozycji centralnej, zrównoważonej, opartej na strukturze barw i kształtów. Płasko nakładany kolor jest daleki od emocjonalności czy sentymentalności. Jak w przypadku obrazu „Martwa natura z krzyżykiem” artysta stosuje zimną paletę barw, w tym szarości, brązy i przełamane błękity, dzięki, którym wprowadza pewną surowość czy nawet wychłodzenie przedstawienia.
Modzelewski jest jednym z najsłynniejszych polskich artystów współczesnych. W latach 1975-80 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Kształcił się pod okiem Stefana Gierowskiego, od którego przejął podejście do koloru jako wartości autonomicznej. Kiedy lata 80. przyniosły ze sobą nowy ekspresjonizm, w duchu buntowniczym wyłoniła się słynna Gruppa, której współzałożycielem był Modzelewski. Mimo członkostwa artysta był na obrzeżach ideowych Gruppy. Prace artysty nie były tak swobodne czy żartobliwe, w zamian epatowały formą, dysonansem oraz porządkiem przedstawienia.
Modzelewski wielokrotnie był przyrównywany do amerykańskiego artysty Edwarda Hoppera. Mimo powielającej się tematyki osamotnienia i wyobcowania artyści są od siebie dalecy. Kiedy Hopper tworzy sceny niczym kadr filmu, Modzelewski przedstawia sceny codzienności, dzie zatrzymany ruch nadaje heroizmu oraz uniwersalizmu poprzez powściągliwość, którą utrzymuje autor. W twórczości malarza można również wyróżnić wpływ Andrzeja Wróblewskiego. Uwidacznia się to w świadomości plastycznej i pokazywaniu formy w celu jej zrozumienia, opanowania oraz oswojenia.
Studiował na warszawskiej ASP - w 1980 roku obronił dyplom z malarstwa w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Był współzałożycielem Gruppy, z którą wystawiał w latach 1983-92. W tym też okresie w obrazach artysty znajdują odbicie wydarzenia, którymi żyła Polska. Jest uważany za jedną z głównych postaci "Ekspresji lat 80.". W latach 1986-89 tworzył obrazy figuralne, których forma (kolor, modelunek, perspektywa) odpowiadała zasadom realizmu, jednak charakterystyka postaci, a zwłaszcza sytuacji, w jakich były one przedstawiane, odznaczała się drażniącą niezwykłością. Artysta uzyskiwał ten efekt np. przez dublowanie figur (Fotograf. Fotograf, 1986), ujmowanie postaci w sytuacji niepewności, niewygody czy zagrożenia upadkiem (Trudności w poruszaniu się, 1987), zabiegi z przestrzenią (Romanica Toscana, 1987). Niekiedy surrealna atmosfera wynikała wprost z tematu czy przedstawionej sytuacji egzystencjalnej. We własnym odczuciu artysta uważa lata 90., za okres twórczości o wiele ważniejszy niż wcześniejsze dokonania. W latach 90. prowadził, wspólnie z Markiem Sobczykiem prywatną Szkołę Sztuki w Warszawie. W 1997 roku nastąpiła zmiana używanej przez Jarosława Modzelewskiego techniki malarskiej z olejnej na temperową. Zamiarem artysty było ożywienie płócien przez technikę tempery, która pozwala na swobodniejsze kształtowanie faktury płótna. W twórczości artysty pojawiły wkrótce nowe wątki. Na przełomie 2001 i 2002 roku w Galerii Kordegarda w Warszawie odbyła się wystawa pt. "Obraz jako wyraz obserwacji wnętrza kościelnego". Obrazy prezentowane na tej wystawie to efekt odkrycia przez Modzelewskiego nowego obszaru zainteresowań - wnętrz kościołów. Szczególne znaczenie ma zaobserwowana przez artystę prozaiczność tych wnętrz, która kontrastuje z ich duchowym i sakralnym przeznaczeniem. Specyficzna atmosfera obrazów Modzelewskiego i filmowy sposób kadrowania tematu sprawia, że krytycy chętnie porównują go do Edwarda Hoppera.
Description:
"Still life with a cross", 2001
egg tempera/canvas, 150 x 190 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Jaroslaw Modzelewski 2001 | "Martwa natura z krzyzykiem" | tempera z. 150 x 190'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
POCHWAŁA CODZIENNOŚCI
Jarosław Modzelewski jest wnikliwym obserwatorem rzeczywistości. Na swoich płótnach prezentuje prozaiczne zdarzenia z życia codziennego będące efektem dogłębnej analizy. Słowami malarza: „Kiedy przyglądam się moim obrazom, to zauważam, że w przytłaczającej większości są one wynikiem obserwacji, a właściwie wynikiem bardzo konkretnego zaobserwowania jakiejś sytuacji, która miała miejsce w rzeczywistym czasie i miejscu” – mówi artysta (Jarosław Modzelewski, [red.] Maryla Sitkowska, „Jarosław Modzelewski”, Culture.pl, 2021). Swoje motywy malarz odnajduje w realnym świecie, a te często podsuwa przypadek. Konkretna sytuacja zaobserwowana w konkretnym miejscu i czasie, zatrzymana w pamięci, jak stop-klatka, staje się powodem do namalowania obrazu. Tak stworzone historie twórca wystawia na próbę odnalezienia się w szeroko pisanym kontekście społeczeństwa.
Artysta kreuje przedstawienia łagodnej melancholii, która równoważy się poprzez skromne użycie ironii. Jako malarz umiaru wprowadza do obrazów spokój oraz poczucie ładu poprzez jasno określoną kompozycję. W pracach pojawiają się postacie oraz przedmioty wyodrębnione z naturalnego tła. Zatrzymany gest wstrzymuje czas i skłania do przemyślenia, czym jest zaprezentowana scena oraz jaki jest cel jej pokazania. Obserwując twórczość Modzelewskiego, można odnieść wrażenie, iż artysta sięga po klasycyzm zdefiniowany przez grupę „Rytm”. Klasycyzm nie w znaczeniu historycznym, ale pewnych ujęć plastycznych, przemyślanej kompozycji oraz dystansu. Na obrazach malarza każdy element ma swoje miejsce, nic nie jest wprowadzone przypadkiem. Skonstruowany porządek idzie w parze z pierwotnymi założeniami autora. Klarowność wyrazu jest wytworzona poprzez częste zastosowanie kompozycji centralnej, zrównoważonej, opartej na strukturze barw i kształtów. Płasko nakładany kolor jest daleki od emocjonalności czy sentymentalności. Jak w przypadku obrazu „Martwa natura z krzyżykiem” artysta stosuje zimną paletę barw, w tym szarości, brązy i przełamane błękity, dzięki, którym wprowadza pewną surowość czy nawet wychłodzenie przedstawienia.
Modzelewski jest jednym z najsłynniejszych polskich artystów współczesnych. W latach 1975-80 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Kształcił się pod okiem Stefana Gierowskiego, od którego przejął podejście do koloru jako wartości autonomicznej. Kiedy lata 80. przyniosły ze sobą nowy ekspresjonizm, w duchu buntowniczym wyłoniła się słynna Gruppa, której współzałożycielem był Modzelewski. Mimo członkostwa artysta był na obrzeżach ideowych Gruppy. Prace artysty nie były tak swobodne czy żartobliwe, w zamian epatowały formą, dysonansem oraz porządkiem przedstawienia.
Modzelewski wielokrotnie był przyrównywany do amerykańskiego artysty Edwarda Hoppera. Mimo powielającej się tematyki osamotnienia i wyobcowania artyści są od siebie dalecy. Kiedy Hopper tworzy sceny niczym kadr filmu, Modzelewski przedstawia sceny codzienności, dzie zatrzymany ruch nadaje heroizmu oraz uniwersalizmu poprzez powściągliwość, którą utrzymuje autor. W twórczości malarza można również wyróżnić wpływ Andrzeja Wróblewskiego. Uwidacznia się to w świadomości plastycznej i pokazywaniu formy w celu jej zrozumienia, opanowania oraz oswojenia.
Studiował na warszawskiej ASP - w 1980 roku obronił dyplom z malarstwa w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Był współzałożycielem Gruppy, z którą wystawiał w latach 1983-92. W tym też okresie w obrazach artysty znajdują odbicie wydarzenia, którymi żyła Polska. Jest uważany za jedną z głównych postaci "Ekspresji lat 80.". W latach 1986-89 tworzył obrazy figuralne, których forma (kolor, modelunek, perspektywa) odpowiadała zasadom realizmu, jednak charakterystyka postaci, a zwłaszcza sytuacji, w jakich były one przedstawiane, odznaczała się drażniącą niezwykłością. Artysta uzyskiwał ten efekt np. przez dublowanie figur (Fotograf. Fotograf, 1986), ujmowanie postaci w sytuacji niepewności, niewygody czy zagrożenia upadkiem (Trudności w poruszaniu się, 1987), zabiegi z przestrzenią (Romanica Toscana, 1987). Niekiedy surrealna atmosfera wynikała wprost z tematu czy przedstawionej sytuacji egzystencjalnej. We własnym odczuciu artysta uważa lata 90., za okres twórczości o wiele ważniejszy niż wcześniejsze dokonania. W latach 90. prowadził, wspólnie z Markiem Sobczykiem prywatną Szkołę Sztuki w Warszawie. W 1997 roku nastąpiła zmiana używanej przez Jarosława Modzelewskiego techniki malarskiej z olejnej na temperową. Zamiarem artysty było ożywienie płócien przez technikę tempery, która pozwala na swobodniejsze kształtowanie faktury płótna. W twórczości artysty pojawiły wkrótce nowe wątki. Na przełomie 2001 i 2002 roku w Galerii Kordegarda w Warszawie odbyła się wystawa pt. "Obraz jako wyraz obserwacji wnętrza kościelnego". Obrazy prezentowane na tej wystawie to efekt odkrycia przez Modzelewskiego nowego obszaru zainteresowań - wnętrz kościołów. Szczególne znaczenie ma zaobserwowana przez artystę prozaiczność tych wnętrz, która kontrastuje z ich duchowym i sakralnym przeznaczeniem. Specyficzna atmosfera obrazów Modzelewskiego i filmowy sposób kadrowania tematu sprawia, że krytycy chętnie porównują go do Edwarda Hoppera.
Description:
"Still life with a cross", 2001
egg tempera/canvas, 150 x 190 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Jaroslaw Modzelewski 2001 | "Martwa natura z krzyzykiem" | tempera z. 150 x 190'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
tempera żółtkowa/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jarosław Modzelewski 2001 | "Martwa natura z krzyżykiem" | tempera ż. 150 x 190'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Jarosław Modzelewski. Obrazy 1977-2006, Galeria Zderzak, Kraków 2006, s. 123 (il.)