70
Antoni Fałat | "Topielice", 1996
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Sprzedane
12,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Antoni Fałat (1942)
Wymiary
78 x 63 cm (w świetle oprawy)
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 78 x 63 cm (w świetle oprawy), sygnowany i datowany p.d.: 'ant. Fałat | 11. XI. 95', sygnowany, datowany i opisany na blejtramie na odwrociu: '"TOPIELICE" | 11.XI.96 | ant. Fałat'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Malarstwo Antoniego Fałata to próba odzyskiwania czasu, z jednoczesną świadomością daremności tych wysiłków, co czyni tę sztukę elegijnie melancholijną. Ta łagodność nie dotyczy obrazów malowanych z fotografii współczesnych autorowi, oraz gdy pracuje z modelką. W nich jest raczej wściekła melancholia. Dotyczy to zwłaszcza aktów malowanych grubym czarnym konturem podkreślającym suwerenność ciała wobec tła. Ten zabieg ma coś wspólnego z malarstwem niemieckiego ekspresjonisty Beckmana, posługującego się ostrymi dysonansami czerni i żółci. Bo w wizerunkach kobiet jest Antoni Fałat malarzem wybuchowym, namiętnym. Użycie fioletów i czerni, koloru śmierci i żałoby jako dopełnienia śmiałych, w malowanych alla prima wizerunkach młodych kobiet, nadaje tym obrazom dwuznaczność, która rodzi pytanie: czy należą one do domeny życia czy śmierci?”.
Maciej Mazurek
W 1969 uzyskał dyplom warszawskiej ASP, w pracowni Aleksandra Kobzdeja. Rok później zakładał warszawska grupę "Aut", której programem były: "polski styl, polska figuracja, polska egzotyka". W 1992 został rektorem prywatnej Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie. Antoni Fałat często wykorzystuje fotografie rodzinne, które służą mu jako wzory do swych obrazów, w których również dominuje "fotograficzna" kolorystyka (czarny, biały, szary) czasem wzbogacona zielenią, bądź ultramaryna. Duża cześć jego prac związana jest tematycznie z polska rzeczywistością: cykl "Portrety Polskie", "Polska Faraonów".
Description:
"Drowners", 1996
acrylic/canvas, 78 x 63 cm (dimensions in frame); signed and dated lower right: 'ant. Falat | 11. XI. 95', signed, dated and described on the stretcher on the reverse: '"TOPIELICE" | 11.XI.96 | ant. Falat'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Malarstwo Antoniego Fałata to próba odzyskiwania czasu, z jednoczesną świadomością daremności tych wysiłków, co czyni tę sztukę elegijnie melancholijną. Ta łagodność nie dotyczy obrazów malowanych z fotografii współczesnych autorowi, oraz gdy pracuje z modelką. W nich jest raczej wściekła melancholia. Dotyczy to zwłaszcza aktów malowanych grubym czarnym konturem podkreślającym suwerenność ciała wobec tła. Ten zabieg ma coś wspólnego z malarstwem niemieckiego ekspresjonisty Beckmana, posługującego się ostrymi dysonansami czerni i żółci. Bo w wizerunkach kobiet jest Antoni Fałat malarzem wybuchowym, namiętnym. Użycie fioletów i czerni, koloru śmierci i żałoby jako dopełnienia śmiałych, w malowanych alla prima wizerunkach młodych kobiet, nadaje tym obrazom dwuznaczność, która rodzi pytanie: czy należą one do domeny życia czy śmierci?”.
Maciej Mazurek
W 1969 uzyskał dyplom warszawskiej ASP, w pracowni Aleksandra Kobzdeja. Rok później zakładał warszawska grupę "Aut", której programem były: "polski styl, polska figuracja, polska egzotyka". W 1992 został rektorem prywatnej Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie. Antoni Fałat często wykorzystuje fotografie rodzinne, które służą mu jako wzory do swych obrazów, w których również dominuje "fotograficzna" kolorystyka (czarny, biały, szary) czasem wzbogacona zielenią, bądź ultramaryna. Duża cześć jego prac związana jest tematycznie z polska rzeczywistością: cykl "Portrety Polskie", "Polska Faraonów".
Description:
"Drowners", 1996
acrylic/canvas, 78 x 63 cm (dimensions in frame); signed and dated lower right: 'ant. Falat | 11. XI. 95', signed, dated and described on the stretcher on the reverse: '"TOPIELICE" | 11.XI.96 | ant. Falat'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'ant. Fałat | 11. XI. 95'