35
Jan Lebenstein | "Panoplie", 1963
Estymacja:
150,000 zł - 200,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Jan Lebenstein (1930 - 1999)
Wymiary
65 x 100 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 65 x 100 cm, sygnowany l.d.: 'LEBENSTEIN', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu:
'J. Lebenstein | Novembre 1963 | "Panoplie"'
na odwrociu nalepka wystawowa z Centralnego Biura Wystaw Artystycznych Zachęta
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Zwierzęco-ludzkie hybrydy są jednym z najczęściej pojawiających się motywów w twórczości Jana Lebensteina należącego do najbardziej rozpoznawalnych polskich artystów tworzących po wojnie. Kreował je, gdy skończył się w jego twórczości okres malarstwa bliskiemu abstrakcji. Tworzone przez niego wówczas postaci odznaczały się często niewątpliwym, najprawdopodobniej zamierzonym turpizmem. Nie inaczej jest w przypadku omawianej pracy zatytułowanej „Panoplie” z 1963. Sama kompozycja przedstawia dwie ni to ludzkie, ni to zwierzęce kreatury o wątpliwej anatomii. Są one ustawione w sposób przywodzący na myśl symetryczne ustawienie figur w sztuce Egiptu lub innych cywilizacji starożytnych. Natchnienie dla wyobraźni Lebensteina stanowiły bowiem wielkie teksty kultury. Artysta był zafascynowany mitologią, między innymi asyryjską, babilońską, egipską oraz grecką. Szczególnym zainteresowaniem obdarzył relikty archaicznych cywilizacji: babilońskiej oraz sumeryjskiej, które oglądał w podziemiach paryskiego Luwru. W muzeum paleontologicznym oglądał kości wymarłych zwierząt, które zachwycały go bardziej od muzealnych eksponatów sztuki współczesnej. Uważał, że droga ku nowoczesności wiedzie przez przetwarzanie tradycji. Takie „archaizowanie” wizji artysty przydawało jej bardziej tajemniczego charakteru. A zatem to wrażenie tajemnicy, niezwykłości i onirycznej potworności cechują sztukę Lebensteina, co sprawia, że wizualnie okazuje się ona znacznie bliższa surrealizmowi, niż można by wnioskować, zwracając uwagę wyłącznie na wypowiedzi artysty i jego deklaracje.
Malarz i grafik. Studiował w warszawskiej ASP w pracowni Artura Nachta-Samborskiego. Debiutował na wystawie “Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi” w warszawskim Arsenale w 1955. W 1959 otrzymał Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu za cykl obrazów figury osiowe. Od tego czasu mieszkał na stałe w Paryżu. W kolejnych latach tematy czerpał z literatury starożytnej, mitologii, Biblii. Stworzył cykl poświęcony wyobrażeniom prehistorycznych zwierząt. Związany był ze środowiskiem paryskiej “Kultury”, m. in. ilustrował wydawane tam opowiadania Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W 1976 otrzymał Nagrodę Fundacji im. A. Jurzykowskiego z Nowego Jorku, a w 1987 otrzymał niezależną Nagrodę im. Jana Cybisa. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie i Poznaniu oraz w Museum of Modern Art w Nowym Jorku i Nationale d’Art Moderne w Paryżu.
Description:
"Panoplie", 1963
oil/canvas, 65 x 100 cm; signed lower left: 'LEBENSTEIN', signed, dated and described on the reverse: 'J. Lebenstein | Novembre 1963 | "Panoplie"'
on the reverse an exhibition sticker from the Central Bureau of Art Exhibitions - Zacheta,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
'J. Lebenstein | Novembre 1963 | "Panoplie"'
na odwrociu nalepka wystawowa z Centralnego Biura Wystaw Artystycznych Zachęta
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Zwierzęco-ludzkie hybrydy są jednym z najczęściej pojawiających się motywów w twórczości Jana Lebensteina należącego do najbardziej rozpoznawalnych polskich artystów tworzących po wojnie. Kreował je, gdy skończył się w jego twórczości okres malarstwa bliskiemu abstrakcji. Tworzone przez niego wówczas postaci odznaczały się często niewątpliwym, najprawdopodobniej zamierzonym turpizmem. Nie inaczej jest w przypadku omawianej pracy zatytułowanej „Panoplie” z 1963. Sama kompozycja przedstawia dwie ni to ludzkie, ni to zwierzęce kreatury o wątpliwej anatomii. Są one ustawione w sposób przywodzący na myśl symetryczne ustawienie figur w sztuce Egiptu lub innych cywilizacji starożytnych. Natchnienie dla wyobraźni Lebensteina stanowiły bowiem wielkie teksty kultury. Artysta był zafascynowany mitologią, między innymi asyryjską, babilońską, egipską oraz grecką. Szczególnym zainteresowaniem obdarzył relikty archaicznych cywilizacji: babilońskiej oraz sumeryjskiej, które oglądał w podziemiach paryskiego Luwru. W muzeum paleontologicznym oglądał kości wymarłych zwierząt, które zachwycały go bardziej od muzealnych eksponatów sztuki współczesnej. Uważał, że droga ku nowoczesności wiedzie przez przetwarzanie tradycji. Takie „archaizowanie” wizji artysty przydawało jej bardziej tajemniczego charakteru. A zatem to wrażenie tajemnicy, niezwykłości i onirycznej potworności cechują sztukę Lebensteina, co sprawia, że wizualnie okazuje się ona znacznie bliższa surrealizmowi, niż można by wnioskować, zwracając uwagę wyłącznie na wypowiedzi artysty i jego deklaracje.
Malarz i grafik. Studiował w warszawskiej ASP w pracowni Artura Nachta-Samborskiego. Debiutował na wystawie “Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi” w warszawskim Arsenale w 1955. W 1959 otrzymał Grand Prix na I Międzynarodowym Biennale Młodych w Paryżu za cykl obrazów figury osiowe. Od tego czasu mieszkał na stałe w Paryżu. W kolejnych latach tematy czerpał z literatury starożytnej, mitologii, Biblii. Stworzył cykl poświęcony wyobrażeniom prehistorycznych zwierząt. Związany był ze środowiskiem paryskiej “Kultury”, m. in. ilustrował wydawane tam opowiadania Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W 1976 otrzymał Nagrodę Fundacji im. A. Jurzykowskiego z Nowego Jorku, a w 1987 otrzymał niezależną Nagrodę im. Jana Cybisa. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie i Poznaniu oraz w Museum of Modern Art w Nowym Jorku i Nationale d’Art Moderne w Paryżu.
Description:
"Panoplie", 1963
oil/canvas, 65 x 100 cm; signed lower left: 'LEBENSTEIN', signed, dated and described on the reverse: 'J. Lebenstein | Novembre 1963 | "Panoplie"'
on the reverse an exhibition sticker from the Central Bureau of Art Exhibitions - Zacheta,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'LEBENSTEIN'
Proweniencja
własność artysty; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Jan Lebenstein, katalog wystawy, Galeria Zachęta, Warszawa 1992, poz. kat. 38 (spis prac)
Wystawiany
Jan Lebenstein, wystawa indywidualna, Galeria Zachęta, Warszawa, kwiecień - maj 1992