25
Natan (Nathan) Grunsweigh (Grunsweig) (1880 - 1956) | "Rozmowa przed kawiarnią"
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Sprzedane
22,000 zł
Aukcja na żywo
École de Paris
Wymiary
41,5 x 33 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 41,5 x 33 cm, sygnowany l.d.: 'Grunsweigh', na odwrociu papierowa nalepka własnościowa
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Lubi przedstawiać barwne życie toczące się na małych, spokojnych uliczkach, gdzie za sprawą przypadku – ale też decyzją ludzi, sklepikarzy – wszystkie tony malarskiej palety rozkładają się na prawie równej wielkości prostokąty. Lubi tę niepewną ciszę, przerywaną jedynie warkotem samochodu, dzwonkiem roweru, babskimi plotkami czy szczebiotem dzieci zbijających bąki, codzienną bieganiną (…)”.
Gustave Kahn, wstęp do katalogu wystawy obrazów Grunsweigha w Galerie Pierre, Paryż, 1924
Głównym tematem w dziele Nathana Grunsweigha były widoki miejskie. Prezentowany na aukcji obraz stanowi ogniwo w wielkim cyklu malarskim przedstawiającym paryskie weduty. Przedstawienia miasta pędzla Grunsweigha, wykonane w latach 20. i 30., mają autorski charakter. Paryż trzeciej dekady XX stulecia był miastem, które przeżywało swoje années folles, szalone lata zabawy po I wojnie światowej, co przerwał kryzys 1929 roku. Mitologia miasta roztańczonego, żyjącego nocnymi zabawami, muzyką i tańcem, była jednak przez artystów nowoczesnych odrzucana. Wielu z nich interesował pospolity wymiar życia metropolii, toteż w oeuvre twórców Szkoły Paryskiej częste są niemalownicze, „zakurzone” widoki uliczek Montmartre’u, Montparnasse’u i przedmieść Paryża. Zamiast wystawnego życia bulwarów, Grunsweigh preferował poetykę sklepowych witryn, szyldów, kominów, niewielkich domków, a wszystkie te elementy budowały świat wyobrażony cichego zakątka z dala od zgiełku. Niejednokrotnie puste, jakby wyludnione pejzaże artysty posiadają medytacyjny wyraz, zdradzający melancholijny charakter jego stosunku do rzeczywistości.
Osiadł w Paryżu prawdopodobnie jeszcze przed wybuchem I wojny światowej. Uczestniczył w salonach paryskich: Jesiennym (1921, 1924, 1926-27, 1936-37), des Tuileries (1923, 1927, 1936) oraz Niezależnych (1925). Malował przede wszystkim pejzaże, widoki miejskich przedmieść oraz martwe natury. W 1943 roku deportowany został do obozu koncentracyjnego. Data jego śmierci budzi kontrowersje, według relacji rodziny artysta przeżył wojnę i zmarł w 1956 roku.
Description:
"Rozmowa przed kawiarnia"
oil/canvas, 41.5 x 33 cm; sygnowany l.d.: 'Grunsweigh', on the reverse paper ownership label,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Lubi przedstawiać barwne życie toczące się na małych, spokojnych uliczkach, gdzie za sprawą przypadku – ale też decyzją ludzi, sklepikarzy – wszystkie tony malarskiej palety rozkładają się na prawie równej wielkości prostokąty. Lubi tę niepewną ciszę, przerywaną jedynie warkotem samochodu, dzwonkiem roweru, babskimi plotkami czy szczebiotem dzieci zbijających bąki, codzienną bieganiną (…)”.
Gustave Kahn, wstęp do katalogu wystawy obrazów Grunsweigha w Galerie Pierre, Paryż, 1924
Głównym tematem w dziele Nathana Grunsweigha były widoki miejskie. Prezentowany na aukcji obraz stanowi ogniwo w wielkim cyklu malarskim przedstawiającym paryskie weduty. Przedstawienia miasta pędzla Grunsweigha, wykonane w latach 20. i 30., mają autorski charakter. Paryż trzeciej dekady XX stulecia był miastem, które przeżywało swoje années folles, szalone lata zabawy po I wojnie światowej, co przerwał kryzys 1929 roku. Mitologia miasta roztańczonego, żyjącego nocnymi zabawami, muzyką i tańcem, była jednak przez artystów nowoczesnych odrzucana. Wielu z nich interesował pospolity wymiar życia metropolii, toteż w oeuvre twórców Szkoły Paryskiej częste są niemalownicze, „zakurzone” widoki uliczek Montmartre’u, Montparnasse’u i przedmieść Paryża. Zamiast wystawnego życia bulwarów, Grunsweigh preferował poetykę sklepowych witryn, szyldów, kominów, niewielkich domków, a wszystkie te elementy budowały świat wyobrażony cichego zakątka z dala od zgiełku. Niejednokrotnie puste, jakby wyludnione pejzaże artysty posiadają medytacyjny wyraz, zdradzający melancholijny charakter jego stosunku do rzeczywistości.
Osiadł w Paryżu prawdopodobnie jeszcze przed wybuchem I wojny światowej. Uczestniczył w salonach paryskich: Jesiennym (1921, 1924, 1926-27, 1936-37), des Tuileries (1923, 1927, 1936) oraz Niezależnych (1925). Malował przede wszystkim pejzaże, widoki miejskich przedmieść oraz martwe natury. W 1943 roku deportowany został do obozu koncentracyjnego. Data jego śmierci budzi kontrowersje, według relacji rodziny artysta przeżył wojnę i zmarł w 1956 roku.
Description:
"Rozmowa przed kawiarnia"
oil/canvas, 41.5 x 33 cm; sygnowany l.d.: 'Grunsweigh', on the reverse paper ownership label,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
0
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'Grunsweigh'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Nathan Grunsweigh. Mistrzowie École de Paris, tekst Maria Muszkowska, katalog wystawy, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2020, nr kat. 18, s. 65 (il.)
Wystawiany
Nathan Grunsweigh. Mistrzowie École de Paris, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, 16 maja - 12 września 2020