Powrót do DESA.PL
9017 of Liczba obiektów: 23
Obiekt jest zamknięty Włodzimierz Bartoszewicz | "Portret p. H. Woźnikowej", 1952
Włodzimierz Bartoszewicz | "Portret p. H. Woźnikowej", 1952 - 1Włodzimierz Bartoszewicz | "Portret p. H. Woźnikowej", 1952 - 2Włodzimierz Bartoszewicz | "Portret p. H. Woźnikowej", 1952 - 3Włodzimierz Bartoszewicz | "Portret p. H. Woźnikowej", 1952 - 4Włodzimierz Bartoszewicz | "Portret p. H. Woźnikowej", 1952 - 5Włodzimierz Bartoszewicz | "Portret p. H. Woźnikowej", 1952 - 6Włodzimierz Bartoszewicz | "Portret p. H. Woźnikowej", 1952 - 7
9017
Włodzimierz Bartoszewicz | "Portret p. H. Woźnikowej", 1952
Cena wywoławcza: 14,000 zł
Estymacja:
16,000 zł - 20,000 zł
Zakończone
Aukcja online
Wokół Pruszkowskiego. Malarstwo Dwudziestolecia w Warszawie
Wymiary
80 x 65,5 cm
Opis
olej/płótno, 80 x 65,5 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'WBartoszewicz | 1952', opisany na odwrociu numerem: '1' (w okręgu), na krośnie malarskim papierowa nalepka wystawowa Biura Wystaw Artystycznych w Poznaniu oraz dwie fragmentarycznie zachowane nalepki wystawowe Centralnego Biura Wystaw Artystycznych w Poznaniu, opisany na krośnie malarskim: 'Husarska 4 m.4 - POZNAŃ'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Włodzimierz Bartoszewicz w 1923 roku ukończył Wydział Prawa Uniwersytetu Poznańskiego iw tym roku rozpoczął studia wwarszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. Uczył się malarstwa w pracowni Tadeusza Pruszkowskiego oraz grafiki u Władysława Skoczylasa i Edmunda Bartłomiejczyka. Jednak wpływ legendarnego Prusza jest wyraźnie widoczny w całej spuściźnie twórczej artysty. O bliskich relacjach jakie łączyły profesora ze swoimi uczniami wspomina sam Bartoszewicz „Pewnego poranka wszedł do pracowni prof. Pruszkowski i z tajemniczą miną zaprosił niektórych z nas do swego pokoju. (..) ’Uważam – powiedział – że nadszedł czas, by w naszej pracowni powstała druga z kolei grupa malarska. Grupa Łukaszowców zdała egzamin, a powstanie jej okazało się pożyteczne. Spośród moich uczniów wybrałem was, uważając, że jesteście już dostatecznie przygotowani do wystąpienia ze swym malarstwem na arenie publicznej. Zespolenie się w grupę ma na celu: wzajemną pomoc iwzajemną kontrolę swojej działalności oraz podtrzymanie się w chwilach trudnych, zwłaszcza w początkach samodzielnej działalności artystycznej, w których człowiek potrzebuje czuć, że nie jest sam, zdany na fluktuacje losu. Sądzę, że podzielacie moje poglądy i godzicie się utworzyć odrębną, koleżeńską grupę malarską’. Oczywiście wyraziliśmy naszą zgodę i przystąpiliśmy do omawiania technicznych szczegółów organizacyjnych. Po czym nastąpił wybór prezesa grupy. Ku memu zdziwieniu wybrano właśnie mnie. (..) Członkowie naszej grupy reprezentowali pozornie najrozmaitsze, bardzo od siebie różne tendencje malarskie. Wybór dokonany przez Prusza trochę nas wszystkich dziwił. Cóż bowiem mogło łączyć – z punktu widzenia malarskiego – pejzażystę Eugeniusza Arcta, stosującego zbliżone do postimpresjonistów sposoby kładzenia na płótnie barwnych plam, z precyzyjną techniką Michała Byliny, opartą na bezbłędnym rysunku iwykończeniu najdrobniejszych szczegółów? Co miała wspólnego Teresa Roszkowska, malująca temperą swe niewielkie barwne kompozycje figuralne zaprawione humorem i sentymentem, z szeroko traktowanymi i i utrzymanymi w soczystych, nieraz jaskrawych barwach obrazami Wacława Palessy? Tak się nam na początku wydawało. Ale Prusz wiedział co robi i zdawał sobie sprawę, że pomimo wszelkich różnic, jakie by mogły dzielić wybranych przezeń uczniów – łączyć ich będzie wspólna praca, jednakie umiłowanie malarstwa i zbliżone upodobania estetyczne. (..)” cyt. za: Sztuka Wszędzie. Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie 1904 – 1944, Warszawa 2012, s. 238-239. Mimo dużej rozpiętości technicznej i tematycznej uczniów Pruszkowskiego, obrazy jego wychowanków posiadają wspólny mianownik, nie tylko w doskonale opracowanej warstwie malarskiej ale również nastrojowej. Prezentowany w katalogu „Portret p. Woźniakowej” charakteryzuje staranne opracowanie fizjonomii modelki, szczególnie w obrębie doskonale oddanych dłoni kobiety. oraz szybkie, znamienne dla twórczości Bartoszewskiego i Pruszkowskiego, pociągnięcia pędzla. Całość przedstawienia utrzymana jest w szlachetnych tonach zgaszonych czerwieni i fioletów, ożywionych przez żywy karmin ust modelki, podkreślający dystyngowany charakter portretowanej.
W 1923 roku ukończył Wydział Prawa Uniwersytetu Poznańskiego i tego samego roku rozpoczął studia w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. Uczył się malarstwa w pracowni Tadeusza Pruszkowskiego oraz grafiki u Władysława Skoczylasa i Edmunda Bartłomiejczyka. Był współzałożycielem i prezesem powstałej w 1929 roku czternastoosobowej grupy „Szkoła Warszawska”, do której m.in. należeli Eugeniusz Arct, Teresa Roszkowska, Michał Bylina, Wacław Palessa, Jadwiga Przeradzka, bracia Menasze i Efraim Seidenbeutlowie. Pierwsza wystawa „Szkoły Warszawskiej” miała miejsce w warszawskiej Zachęcie w roku 1930. Później brał udział we wszystkich wystawach grupy w kraju i zagranicą. Wystawiał też w Salonach Zachęty, IPS-u i Bloku ZAP, a w 1936 roku uczestniczył w wystawie w Berlinie. Był współzałożycielem stowarzyszenia „Ars Christiana”. Po II wojnie światowej organizował życie kulturalne w Kielcach, inicjując powstanie szeregu placówek kulturalnych. W roku 1948 zamieszkał w Poznaniu. Zajmował się malarstwem sztalugowym, ściennym (polichromie kościołów w Wielkopolsce i na Starym Rynku w Poznaniu), rysunkiem i ilustracjami książkowymi. Jest autorem książki poświęconej artystom z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych „Buda na Powiślu” (wyd.1966).

Description:
"Portrait of Mrs. H. Wozniak", 1952
oil/canvas, 80 x 65.5 cm; signed and dated lower left: 'WBartoszewicz | 1952', described on the reverse by a number: '1' (in a circle), on the stretcher a paper, exhibition label of Biuro Wystaw Artystycznych in Poznan and two partially preserved, paper, exhibition labels of Centralne Biuro Wystaw Artystycznych in Poznan, described on the stretcher: 'Husarska 4 m.4 - POZNAN',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'WBartoszewicz | 1952'
Proweniencja
zbiory artysty (przynajmniej do 1958); kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Wystawa prac Włodzimierza Bartoszewicza, katalog wystawy, Centralne Biuro Wystaw Artystycznych w Poznaniu, Galeria Miejska Arsenał, Poznań 1958, s. 22 (il.), nr kat. 12
Wystawiany
Wystawa prac Włodzimierza Bartoszewicza, Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, Galeria Miejska Arsenał, Poznań, lipiec-sierpień 1958; Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, Poznań, około 1949-1957 (?)