13
Urszula Kołaczkowska | "Wernisaż", 1988
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Polska Szkoła Tkaniny
Wymiary
190 x 230 cm
Kategoria
Opis
sizal, wełna, len, 190 x 230 cm, na odwrociu naszywka autorska z opisem pracy: 'URSZULA | KOŁACZKOWSKA | "WERNISAŻ" | 1988 - 190 x 230' oraz naszywka z numerem 14
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Urszula Kołaczkowska zajmowała się przede wszystkim tkactwem ręcznym, unikatowym, do którego wykorzystywała różnorodne materiały, takie jak wełna, sizal, len, konopie, stal czy drewno. Jej pierwsze realizacje nawiązywały pod względem formy oraz treści do wzorców, które artystka badała w szkole zakopiańskiej. Pojawiały się wtedy motywy twórczości ludowej, w tym góralskiej i podhalańskiej. Niedługo później zrezygnowała z powtarzalnych kilimów na rzecz unikatowych gobelinów. Na przestrzeni kilkudziesięciu lat twórczości wprowadzała nowe formaty oraz tematy. Zawsze osobiście dbała o mieszanie barwników i sama farbowała nici. Swoje eksperymenty rozpoczynała od regularnych wzorów geometrycznych, a w latach 60. oraz 70. XX wieku uprawiała przede wszystkim abstrakcję. Do najczęściej podejmowanych należała tematyka górska, Biblia, architektura, poezja czy życie codzienne. Oprócz tkania malowała, także na szkle, oraz robiła collage. Zostawiła po sobie potężny dorobek artystyczny – jej prace znajdują się w licznych zbiorach publicznych, takich jak Muzeum Narodowe w Warszawie, w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Muzeum Tatrzańskim w Zakopanem czy Muzeum Rzemiosła w Krośnie.
Życie oraz twórczość Urszuli Kołaczkowskiej była związana z Zakopanem. Jej matka rozstała się z mężem i wyjechała w góry w 1915. Kołaczkowska nigdy w pełni nie pogodziła się z dramatem rodzinnym, który był jej udziałem. Artystka od najmłodszych lat przejawiała zdolności artystyczne: muzyczne oraz plastyczne. W późniejszym okresie podjęła studia historyczne na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarskie w Wyższej Szkole Dziennikarskiej w Warszawie. W 1935 rozpoczęła jedną z największych przygód swojego życia – przemierzyła Europę wraz z przyjaciółmi. Zwiedziła najważniejsze zabytki i zbiory muzealne w Hiszpanii, Francji oraz w Niemczech. Od 1937 pracowała w redakcji „Bluszcza”, a jej najlepsze teksty dotyczyły tematyki górskiej. W okresie okupacji powróciła do Zakopanego, a po wojnie znów oddała się swojej dziecięcej pasji – sztuce. W 1948 ukończyła kurs tkactwa w Państwowej Podhalańskiej Szkole Przemysłowej Żeńskiej, gdzie zdała egzamin z tkactwa wełnianego oraz kilimkarstwa. W tym samym roku zaprezentowała po raz pierwszy swoje prace na I Ogólnopolskiej Wystawie Architektury Wnętrz i Sztuki Dekoracyjnej w Zachęcie. W 1960 miała pierwszą wystawę indywidualną w Muzeum Tatrzańskim w Zakopanem poświęconą gobelinom i malarstwu na szkle.
Description:
"Opening"
sizal, wool, linen, 190 x 230 cm; on the reverse an author's stripe with a description of the artwork: 'URSZULA | KOLACZKOWSKA | "WERNISAZ" | 1988 - 190 x 230' and a patch with the number 14
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Urszula Kołaczkowska zajmowała się przede wszystkim tkactwem ręcznym, unikatowym, do którego wykorzystywała różnorodne materiały, takie jak wełna, sizal, len, konopie, stal czy drewno. Jej pierwsze realizacje nawiązywały pod względem formy oraz treści do wzorców, które artystka badała w szkole zakopiańskiej. Pojawiały się wtedy motywy twórczości ludowej, w tym góralskiej i podhalańskiej. Niedługo później zrezygnowała z powtarzalnych kilimów na rzecz unikatowych gobelinów. Na przestrzeni kilkudziesięciu lat twórczości wprowadzała nowe formaty oraz tematy. Zawsze osobiście dbała o mieszanie barwników i sama farbowała nici. Swoje eksperymenty rozpoczynała od regularnych wzorów geometrycznych, a w latach 60. oraz 70. XX wieku uprawiała przede wszystkim abstrakcję. Do najczęściej podejmowanych należała tematyka górska, Biblia, architektura, poezja czy życie codzienne. Oprócz tkania malowała, także na szkle, oraz robiła collage. Zostawiła po sobie potężny dorobek artystyczny – jej prace znajdują się w licznych zbiorach publicznych, takich jak Muzeum Narodowe w Warszawie, w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Muzeum Tatrzańskim w Zakopanem czy Muzeum Rzemiosła w Krośnie.
Życie oraz twórczość Urszuli Kołaczkowskiej była związana z Zakopanem. Jej matka rozstała się z mężem i wyjechała w góry w 1915. Kołaczkowska nigdy w pełni nie pogodziła się z dramatem rodzinnym, który był jej udziałem. Artystka od najmłodszych lat przejawiała zdolności artystyczne: muzyczne oraz plastyczne. W późniejszym okresie podjęła studia historyczne na Uniwersytecie Warszawskim oraz dziennikarskie w Wyższej Szkole Dziennikarskiej w Warszawie. W 1935 rozpoczęła jedną z największych przygód swojego życia – przemierzyła Europę wraz z przyjaciółmi. Zwiedziła najważniejsze zabytki i zbiory muzealne w Hiszpanii, Francji oraz w Niemczech. Od 1937 pracowała w redakcji „Bluszcza”, a jej najlepsze teksty dotyczyły tematyki górskiej. W okresie okupacji powróciła do Zakopanego, a po wojnie znów oddała się swojej dziecięcej pasji – sztuce. W 1948 ukończyła kurs tkactwa w Państwowej Podhalańskiej Szkole Przemysłowej Żeńskiej, gdzie zdała egzamin z tkactwa wełnianego oraz kilimkarstwa. W tym samym roku zaprezentowała po raz pierwszy swoje prace na I Ogólnopolskiej Wystawie Architektury Wnętrz i Sztuki Dekoracyjnej w Zachęcie. W 1960 miała pierwszą wystawę indywidualną w Muzeum Tatrzańskim w Zakopanem poświęconą gobelinom i malarstwu na szkle.
Description:
"Opening"
sizal, wool, linen, 190 x 230 cm; on the reverse an author's stripe with a description of the artwork: 'URSZULA | KOLACZKOWSKA | "WERNISAZ" | 1988 - 190 x 230' and a patch with the number 14
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
sizal, wełna, len
Sygnatura
na odwrociu naszywka autorska z opisem pracy: 'URSZULA | KOŁACZKOWSKA | "WERNISAŻ" | 1988 - 190 x 230' oraz naszywka z numerem 14