Powrót do DESA.PL
14 of Liczba obiektów: 36
14
Aleksandra Waliszewska | "Pocałunek", 2020
Estymacja:
35,000 zł - 45,000 zł
Sprzedane
28,000 zł
Aukcja na żywo
Polska Szkoła Tkaniny
Wymiary
210 x 150 cm
Kategoria
Opis
wełna, 210 x 150 cm, ed. 1/3 + AP
na odworciu nalepka producenta z opisem pracy

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Aleksandra Waliszewska na stałe weszła do kanonu osób tworzących współcześnie w kraju. Jej nazwisko stało się głośne szczególnie ostatnio, za sprawą wystawy organizowanej w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Pokaz wzbudził ogromne zainteresowanie i przyciągnął do muzeum nad Wisłą tłumy odwiedzających. Na ekspozycji można było podziwiać nie tylko znakomite prace na papierze artystki, ale też szeroko dobudowany kuratorsko kontekst, pokazujący różnorodność odniesień kulturowych, które można w nich odnaleźć.

Waliszewska od lat konsekwentnie rozwija swój język wypowiedzi, zdawałoby się, bardzo prosty w warstwie plastycznej, a jednocześnie niesłychanie celny. W uniwersum malarki znajdziemy połączenia odległych od siebie światów: niewinności i erotyki, pragnienia i przemocy, dobra oraz horroru. Przepełnione symbolami malarstwo wciąga i fascynuje przedstawieniami nimf, kotów, diabłów, upiorów oraz niewinnych dziewczynek, wplątanych w niebezpieczne historie. „Twórczością Waliszewskiej, podobnie jak obrazami jej poprzedników, wydaje się rządzić logika snów. Stałymi motywami jej prac są konflikty na tle fizycznym i seksualnym, relacje między gatunkami, zachowania wampiryczne, uszkodzenia i hybrydyczność ludzkiego ciała. Artystka konsekwentnie eksploruje psychodeliczną i gotycką atmosferę rozmaitych topografii. W onirycznym pejzażu malarka umieszcza sceny rozpadu i przemocy. Te ‘sceny rodzajowe’ ukazują koszmarną rzeczywistość i burzą nasze wyobrażenia o postępie i linearnej ciągłości” (fragment opisu wystawy „Opowieści okrutne. Aleksandra Waliszewska i symbolizm Wschodu i Północy”, 3.06–2.10.2022, MSN w Warszawie, źródło: https://waliszewska. artmuseum.pl/pl/wprowadzenie).

Wspominana przemoc – obok autoportretu, pojawia się w kompozycjach Waliszewskiej najczęściej. Trafnie ujęła to Dorota Michalska: „(…) trudno pozbyć się wrażenia, że u Waliszewskiej owa przemoc jest ukazana jako potężna siła demaskująca ułudę spokojnej, skodyfikowanej codzienności. Codzienność jest dla mięczaków. Podobnie jak u Lacana – prawda, Realne, ‘podszewka świata’, czyli jedyne rzeczy warte poznania – są bólem zadawanym oraz odczuwanym. Tylko w tych momentach człowiek zbliża się do poznania swojej esencji czy tożsamości. Przemoc oczyszcza świat ze wszystkiego, co niepotrzebne, ukazuje jego sedno, które w pracach Waliszewskiej przyjmuje zarówno symboliczną, jak i rzeczywistą formę wnętrzności, kości, krwi. W tej perspektywie wyraźnie widać konserwatywny światopogląd Waliszewskiej. Jej rysunki ukazują bowiem wiarę w oczyszczającą siłę przemocowej transgresji znoszącej świat pozorów. Agata Bielik-Robson w swoim szkicu o Žižku nazywa tę postawę anarchokonserwatyzmem, powołując się na ‘estetykę szoku’ Ernsta Jüngera czy ‘podróż do kresu nocy’ Louis-Ferinand Céline’a. Myślę, że to określenie – anarchokonserwatystka – jest bardzo adekwatne do określenia twórczości Waliszewskiej” (Dorota Michalska, Anarcho-konserwatystka. O rysunkach Aleksandry Waliszewskiej, „Szum”, 30.01.2016, https://magazynszum.pl/ anarcho-konserwatystka- -o-rysunkach-aleksandry-waliszewskiej).

Obecnie artystka pracuje głównie w medium gwaszu, tworząc dzieła niewielkich formatów na papierze. Odwzorowanie jednej z kompozycji Aleksandry Waliszewskiej w medium tkaniny to niecodzienne zjawisko i jednocześnie okazja do nabycia do własnej kolekcji obiektu o bardzo ograniczonym nakładzie.
Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie. Zajmuje się malarstwem. Wielokrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jej prace były publikowane m.in. przez: ''Timeless Editions'', ''My Dance the Skull'', ''FUKT'', ''United Dead Artists'', ''Les Editions Du 57'', ''Drippy Bone Books'', ''Editions augummi'', a obrazy były użyte, jako okładki płyt m.in.: Chicaloyoh, Scarcity of Tanks, Mike'a Doherty oraz cyklu Populista wydawanego nakładem Bolt Records. W 2012 roku grecka reżyserką Athina Rachel Tsangari nakręciła film ''The Capsule" zainspirowany jej twórczością. Waliszewska jest jego współscenarzystką i zagrała w nim drugoplanową rolę. Premiera filmu odbyła się na dOCUMENTA 13 w Kassel. W 2013 została laureatką nagrody AECA dla najlepszej zagranicznej artystki targów sztuki ARCO w Madrycie.

Description:
"Kiss"
wool, 210 x 150 cm; , ed. 1/3 + AP

manufacturer's label with a description of the artwork on the reverse

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
wełna