Powrót do DESA.PL
56 of Liczba obiektów: 72
56
Sławomir Lewczuk | "Identyfikacja zbiorowa I"
Estymacja:
6,000 zł - 8,000 zł
Sprzedane
4,200 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
101 x 81 cm
Opis
olej/płótno, 101 x 81 cm, signed and described on the reverse: 'ID. ZBIOROWA I | LEWCZUK'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


„Sławomir Lewczuk jest malarzem, który wybrał dla siebie drogę, której początków można by szukać w surrealizmie. Ale też patrząc dzisiaj na jego płótna, trzeba przyznać, że surrealizm był (lub może był) dla malarza tylko szczególnego rodzaju sygnałem metody czy poetyki obrazu. Od surrealistów Lewczuk nauczył się tworzenia sytuacji, w których na płótnie spotykają się lub zderzają różne rzeczywistości, obce sobie światy, ale też i tego, że niemożliwe jest kreowanie tego świata bez opanowania tradycyjnego warsztatu i bez uważnego kontaktu z naturą. Tak więc w obrazach naszego artysty surrealizm jest już dzisiaj wspomnieniem. Nie znajdziemy na jego płótnach poetyckich aluzji czy teatralnych gestów. Mocno malowane postaci ludzi i zwierząt, draperie, drzewa, samochody czy samoloty zanurzone są w dramatycznym świetle, niekiedy zaskakują pełnym kontrastów lub delikatnym kolorem. Lewczuk umie malować człowieka, jego napięte mięśnie, jak rzeźbiarz modeluje głowy i sylwety postaci. Właśnie dlatego dramat, jaki obserwujemy na jego płótnach, jest tak czytelny i wyrazisty”.

Stanisław Rodziński
Lewczuk Sławomir (1938–2020). Artysta, grafik, rysownik, scenograf, urodził się w Czerkasach na Wołyniu. Ukończył studia na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej oraz, w 1965, malarstwo w krakowskiej ASP, w pracowni Emila Krchy. Związany był z krakowskim środowiskiem artystycznym, ale funkcjonował na jego obrzeżach. Bohaterem jego prac byli niezmiennie ludzie ujmowani w różnorodnych konstelacjach. Ich sylwetki są ogołocone z koloru - przeważnie szare, zawsze bezimienne, często pozbawione twarzy, okaleczone lub zdeformowane. Często mają uwypuklone uszy, nosy, usta, języki - organy, poprzez które zachodzą kontakty w świecie. Tym bowiem, o co chodziło artyście przede wszystkim, była przestrzeń międzyludzka - człowiek w jego obrazach zawsze występuje wobec innego człowieka/ludzi/otoczenia. W relacjach tych traci indywidualność - staje się „szarą masą”, „ugniataną” na modłę innych. Jego obrazy są zdyscyplinowane, uporządkowane, rządzi nimi surowy rygor; w wielu z nich treść zamknięta jest w prostym, lakonicznym znaku. Zaskakujące konteksty, w jakich pojawiają się postaci na obrazach Lewczuka, nasuwają skojarzenia z surrealizmem, trudno go jednak podejrzewać o poddawanie się mechanizmom automatycznego zapisu. Konteksty te były bowiem głęboko przemyślane, a przekaz jego prac bardzo wyrazisty.
Sławomir Lewczuk otrzymał w 2019 roku Nagrodę im. Witolda Wojtkiewicza organizowaną przez Okręg Krakowski Związku Polskich Artystów Plastyków przyznawaną za najlepszą wystawę malarstwa, rysunku lub grafiki, jaka odbyła się w Krakowie w trakcie trwania jej kolejnej, rocznej edycji.

Description:
"Collective Identification I"
oil/canvas, 101 x 81 cm; signed and described on the reverse: 'ID. ZBIOROWA I | LEWCZUK'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
signed and described on the reverse: 'ID. ZBIOROWA I | LEWCZUK'
Literatura
Sławomir Lewczuk. Malarstwo, katalog wystawy, ZPAP, Kraków 1978, s. nlb. (il.)
Wystawiany
Sławomir Lewczuk. Malarstwo, ZPAP Krakow, November 1978