Powrót do DESA.PL
55 of Liczba obiektów: 72
55
Jacek Sroka | "Les dangers de la ville"
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
18,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Jacek Sroka (1957)
Wymiary
140 x 100 cm
Opis
olej/płótno, 140 x 100 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JACEK SROKA 2003 | LES DANGERS DE LA VILLE', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu na krośnie malarskim: 'LES DANGERS DE LA VILLE [numer inwentarzowy] 14 | NIEBEZPIECZEŃSTWA MIASTA JACEK SROKA | 2003'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


W zakresie zainteresowań Jacka Sroki leży grafika, rysunek i malarstwo. Podczas studiów na krakowskiej Akademii Sztsuk Pięknych artysta był zafascynowany zagranicznymi pracami w nurcie ekspresjonizmu abstrakcyjnego, a w szczególności jednym z czołowych jego przedstawicieli Williamem de Kooningiem. Tworzył wówczas dynamiczne kompozycje, malowane zamaszystymi pociągnięciami pędzla. Sroka ukończył studia w 1981 na Wydziale Grafiki. Zaraz po zakończeniu szkoły wyższej zaczął pracę jako asystent na macierzystym wydziale.

Młodzieńcze dla artysty lata 80. były czasem trudnym politycznie i społecznie, komunikacja polegała na prostych, stanowczych przekazach, opartych na peerelowskiej propagandzie. Kontekst ówczesnej rzeczywistości przyczynił się do artystycznej potrzeby odnalezienia równie prostego, plastycznego przekazu. Władze Polski Ludowej kontrolowały urzędy, instytucje, a nawet ludzi. W tym wszystkim wyjątkiem była sztuka, również nadzorowana, jednak tworzona bezpośrednio przez człowieka zawierała emocje, które nie tylko dawały się we znaki politykom, ale też wywoływała u zwykłego widza niezwykłe doznania w czasie trudnej do zniesienia rzeczywistości.

Sroka od początku swojej drogi artystycznej był pełen wiary w siłę przekazu sztuki, która według niego może nie tylko obrazować realne lub fikcyjne postaci i zdarzenia, ale co ważniejsze, skłaniać do rozmyślań. Refleksje te powinny prowadzić do uświadomienia sobie zmian potrzebnych w społeczeństwie, a w konsekwencji do działania. W malarstwie Sroki przed powstaniem obrazu zawsze wpierw konstruuje się idea. Gdy ona jest już ukształtowana, najważniejsze staje się odpowiednie dobranie środków malarskich do treści. Jest to poniekąd wytłumaczenie, czemu powstałe w tym samym okresie prace są tak zróżnicowane. Niezależnie od indywidualnych rozważań artysty dywagacje dotyczące wartości sztuki czy jej formy nigdy nie były częścią poruszanej przez niego problematyki. Tak jak tworzy w imię swojej własnej wyobraźni, tak twierdzi, iż każdy powinien wyrażać się w odpowiedni dla siebie sposób. Obrazy Sroki, wprawdzie zróżnicowane tematycznie, mają pewne charakterystyczne cechy malarskie – intensywne kontrasty barwne, ekspresyjną formę oraz ciekawe zestawienia kompozycji z tytułem.

Prezentowany w katalogu obraz pod tytułem „Les dangers de la ville” został namalowany w 2003. Artysta przedstawił na nim dwie siedzące postaci tej samej płci. Jedna kobieta usadzona wyżej, najprawdopodobniej na oparciu siedziska, wskazuje coś w książce, która spoczywa na udach drugiej z nich. Gest wykonuje prawą ręką. Lewą ręką natomiast obejmuje siedzącą niżej postać, kładąc dłoń na jej ramieniu. Komunikacja odbywa się przez mowę ciała. Kobieta powyżej, ubrana w pasiasty strój i beret, reprezentuje dominujący typ osobowości, natomiast ta poniżej, ubrana na czerwono, uległy. Gesty nadają przedstawieniu silnego nastroju erotycznego. Scenie towarzyszy także uczucie opresji, wynikające z przewagi jednej z kobiety nad drugą oraz napisów umieszczonych na żółtym tle, które kompozycyjnie ograniczają przestrzeń i możliwość ruchu kobiety w czerwieni. Dziwność sceny podkreśla również tytuł, który został zaczerpnięty z książki autorstwa N.E. Restif De La Bretonne’a opublikowanej pod tytułem „Le Paysan perverti, ou les Dangers de la ville” (Zboczony wieśniak, czyli niebezpieczeństwa miasta) w 1775. Sukces książki skłonił autora do napisania również „La Paysanne pervertie” (Zboczona wieśniaczka) wydanej w 1784. Pełen tytuł książki, a zarazem obrazu, możemy odnaleźć w kompozycji. Autor naniósł go w widoczny sposób, angażując go w wymowę dzieła.
Studiował na Wydziale Grafiki ASP w Krakowie. W 1981 roku uzyskał dyplom w Pracowni Miedziorytu prof. M. Wejmana; malarstwo w pracowni prof. J. Świderskiego. W latach 1981-89 pracował jako asystent w macierzystej uczelni. Uprawia malarstwo, grafikę, rysunek. Laureat nagród i wyróżnień m.in. na Biennale Grafiki w Mulhouse (1984), Międzynarodowej Wystawie Miniatury w Toronto (1986), Graphica Atlantica w Reykjaviku (1987), na Biennale Grafiki w Vaasa (1987), Grand Prix na Biennale Grafiki w Seulu (1988), Nagrody im. I. Trybowskiego na Międzynarodowym Triennale Grafiki w Krakowie (1994). W 2001 roku zostaL laureatem Nagrody im. W. Wojtkiewicza przyznawanej przez krakowski okrąg ZPAP za najciekawszą wystawę indywidualną prezentowaną w Krakowie. Jako jeden z nielicznych artystów krakowskich, od lat 80 - tych, współtworzy obraz nurtu neoekspresjonistycznego w Polsce. Maluje w charakterystycznie uproszczony sposób, ostro definiując kolory i kształty, często przerysowując je w kierunku karykaturalnego traktowania postaci i sytuacji.

Description:
"Les dangers de la ville" ("Niebezpieczenstwa miasta"), 2003
oil/canvas, 140 x 100 cm; signed, dated and described on the reverse: 'JACEK SROKA 2003 | LES DANGERS DE LA VILLE' , signed, dated and described on the reverse on the stretcher: 'LES DANGERS DE LA VILLE [inventory number] 14 | NIEBEZPIECZENSTWA MIASTA JACEK SROKA | 2003'

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'JACEK SROKA 2003 | LES DANGERS DE LA VILLE'
Wystawiany
Jacek Sroka, Post Garcia, Maastricht, 2005; „Niebezpieczeństwa Miasta”, Galeria BWA Jelenia Góra, styczeń 2011; Jacek Sroka, Galerie Raulin-Pompidou, Paryż, listopad 2021 - luty 2022