14
Victor Vasarely | "VP. 120", 1970
Estymacja:
250,000 zł - 400,000 zł
Sprzedane
340,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Victor Vasarely (1906 - 1997)
Wymiary
120 x 60 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 120 x 60 cm, sygnowany w kompozycji: 'vasarely-', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'VASARELY- | 2198 | "VP. 120" | 120 x 60 | 1970'
na odwrociu nalepka Studio d'Arte Condotti oraz nalepka Christie's
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Victor Vasarely tworzył obrazy, które od samego początku hipnotyzowały widzów swą intensywnością. Artysta jako jeden z pierwszych zaczął poszukiwać i badać mechanizmy widzenia w sztukach plastycznych. Fascynował się sformułowaną przez twórców Gestaltu teorią percepcji. Własne teorie opierał na plastycznych eksperymentach, koncentrując się na zależnościach zachodzących pomiędzy formą i barwą. Victor Vasarely obecnie jest uważany za jednego z prekursorów nurtu op-art, czyli sztuki operującej złudzeniami optycznymi. Stał się również jedną z najbarwniejszych postaci związanych z sztuką abstrakcyjną XX wieku, pozostawiając po sobie ogromny dorobek artystyczny.
W latach 30. zarysowały się główne kierunki poszukiwań artysty: dynamika, geometria i złudzenia optyczne. Mimo to był daleki od dogmatyzmu i eksperymentował również z figuracją, surrealizmem, kubizmem oraz ekspresjonizmem. We wczesnych pracach artysta podjął się przede wszystkim analizy związków, jakie zachodziły między pojedynczymi motywami a całością. Z początku wykorzystywał ograniczoną paletę barw zestawianych ze sobą na zasadzie kontrastu, np. bieli i czerni oraz konkretnych figur. Za pomocą wybranych środków wyrazu uzyskiwał efekt iluzji rozwibrowanej struktury. Również stosując naprzemiennie białe i czarne linie – stopniowo pokrywając nimi obraz – wydobywał z ich nieregularności drgający kształt. Nieco później, bo w latach 60. artysta zaczął wprowadzać kolor do swoich realizacji. Obrazy powstające w końcu lat 60. pełne już były wibrujących barw, stając się opozycją do wcześniejszej serii czarno-białej. Wówczas Vasarely zaczął też postulować używanie komputerów w sztuce. Uważał bowiem, że powinna się ona dostosować do dynamizmu swoich czasów.
Lata 70. to czas, gdy węgiersko-francuski modernista stał się artystą globalnym, docenianym przez krytyków, podziwianym przez widzów, zapraszanym do współpracy przez najważniejsze instytucje. Był wówczas u szczytu swej popularności. Prezentowana w katalogu praca Victora Vasarelyego z 1970 wykazuje cechy charakterystyczne dla tego okresu twórczości artysty. Dzieła powstające między 1964 a 1970 należą bowiem do okresu zwanego „Vonal”. Obraz „VP. 120” jest zatem późnym przykładem twórczości określanej właśnie tym terminem. Prace z okresu „vonal” cechowały się linearyzmem oraz wykorzystywaniem struktury siatki. Jest to dobrze widoczne na prezentowanym obrazie. Kompozycja została podzielona na dwie części: dwa kwadraty, w których artysta właśnie przez wykorzystanie struktury siatki uzyskał efekt iluzji wklęsłości i wypukłości oraz optycznego pulsowania kompozycji w oczach odbiorców. Okres „vonal” był powrotem zainteresowań Vasarelyego do liniowych struktur. „Vonal” w stosunku do wczesnych prac artysty wyróżniał się bogactwem barw i pulsujących w oczach widzów kolorów. Pulsowanie barw to jedna z podstawowych cech sztuki optycznej.
Victor Vasarely zdecydowanie wyprzedzał swoją epokę. Przewidując erę technologii komputerowej, tworzył swoje nieskazitelne geometryczne kształty. Wykorzystywał w tym celu jedynie podstawowe środki wyrazu artystycznego, które w rezultacie były bardzo blisko grafiki cyfrowej. W tym sensie Vasarely przewidział obszary, gdzie technologia będzie miała gruntowny wpływ na ludzkość w następnych dekadach. Ku udoskonalaniu swojej techniki artysta badał związki pomiędzy sztuką a nauką, mawiał, że te dwie formy ludzkiej ekspresji powinny pozostawać ze sobą w bliskiej styczności, aby tworzyć nową, wyimaginowaną jakość, która jest w zgodzie z ludzką wrażliwością i dotychczasową wiedzą. Dzięki temu rosła świadomość działalności twórcy w późnych latach 40. i początku lat 50. XX wieku. Jego pomysły zostały zaadaptowane przez wiodące media, w tym reklamę i modę. Koncepcja przenikania idei z jednej dziedziny życia do drugiej była bliska wizji Vasarelyego, który optował za tym, by wszyscy twórcy, począwszy od architektów, skończywszy na malarzach i rzeźbiarzach, współpracowali ze sobą, aby dążyć do stworzenia nowej jakości, która powinna pozostawać dostępna dla wszystkich ludzi w równym stopniu.
Z pochodzenia był Węgrem. Dorastał w Budapeszcie. Od 1930 roku działał w Paryżu. Jeden z czołowych przedstawicieli abstrakcji geometrycznej, prekursor op-artu czyli sztuki operującej złudzeniami optycznymi. Od lat 50. starał się określić ją formułując szereg manifestów. Swoją twórczość abstrakcyjną określał mianem plastyki kinetycznej, starając się poprzez stosowane w niej efekty stwarzać wrażenie ruchu. Od roku 1960 artysta w manifestach teoretycznych rozwija koncepcję alfabetu plastycznego zatytułowanego "Folklor planetarny". Swoje pomysły plastyczne chciał wykorzystać do dekoracji budynków.
Description:
"VP. 120", 1970
acrylic/canvas, 120 x 60 cm; signed within the composition: 'vasarely-', signed, dated and described on the reverse: 'VASARELY- | 2198 | "VP. 120" | 120 x 60 | 1970'
Studio d'Arte Condotti sticker and Christie's sticker on the reverse
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
na odwrociu nalepka Studio d'Arte Condotti oraz nalepka Christie's
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Victor Vasarely tworzył obrazy, które od samego początku hipnotyzowały widzów swą intensywnością. Artysta jako jeden z pierwszych zaczął poszukiwać i badać mechanizmy widzenia w sztukach plastycznych. Fascynował się sformułowaną przez twórców Gestaltu teorią percepcji. Własne teorie opierał na plastycznych eksperymentach, koncentrując się na zależnościach zachodzących pomiędzy formą i barwą. Victor Vasarely obecnie jest uważany za jednego z prekursorów nurtu op-art, czyli sztuki operującej złudzeniami optycznymi. Stał się również jedną z najbarwniejszych postaci związanych z sztuką abstrakcyjną XX wieku, pozostawiając po sobie ogromny dorobek artystyczny.
W latach 30. zarysowały się główne kierunki poszukiwań artysty: dynamika, geometria i złudzenia optyczne. Mimo to był daleki od dogmatyzmu i eksperymentował również z figuracją, surrealizmem, kubizmem oraz ekspresjonizmem. We wczesnych pracach artysta podjął się przede wszystkim analizy związków, jakie zachodziły między pojedynczymi motywami a całością. Z początku wykorzystywał ograniczoną paletę barw zestawianych ze sobą na zasadzie kontrastu, np. bieli i czerni oraz konkretnych figur. Za pomocą wybranych środków wyrazu uzyskiwał efekt iluzji rozwibrowanej struktury. Również stosując naprzemiennie białe i czarne linie – stopniowo pokrywając nimi obraz – wydobywał z ich nieregularności drgający kształt. Nieco później, bo w latach 60. artysta zaczął wprowadzać kolor do swoich realizacji. Obrazy powstające w końcu lat 60. pełne już były wibrujących barw, stając się opozycją do wcześniejszej serii czarno-białej. Wówczas Vasarely zaczął też postulować używanie komputerów w sztuce. Uważał bowiem, że powinna się ona dostosować do dynamizmu swoich czasów.
Lata 70. to czas, gdy węgiersko-francuski modernista stał się artystą globalnym, docenianym przez krytyków, podziwianym przez widzów, zapraszanym do współpracy przez najważniejsze instytucje. Był wówczas u szczytu swej popularności. Prezentowana w katalogu praca Victora Vasarelyego z 1970 wykazuje cechy charakterystyczne dla tego okresu twórczości artysty. Dzieła powstające między 1964 a 1970 należą bowiem do okresu zwanego „Vonal”. Obraz „VP. 120” jest zatem późnym przykładem twórczości określanej właśnie tym terminem. Prace z okresu „vonal” cechowały się linearyzmem oraz wykorzystywaniem struktury siatki. Jest to dobrze widoczne na prezentowanym obrazie. Kompozycja została podzielona na dwie części: dwa kwadraty, w których artysta właśnie przez wykorzystanie struktury siatki uzyskał efekt iluzji wklęsłości i wypukłości oraz optycznego pulsowania kompozycji w oczach odbiorców. Okres „vonal” był powrotem zainteresowań Vasarelyego do liniowych struktur. „Vonal” w stosunku do wczesnych prac artysty wyróżniał się bogactwem barw i pulsujących w oczach widzów kolorów. Pulsowanie barw to jedna z podstawowych cech sztuki optycznej.
Victor Vasarely zdecydowanie wyprzedzał swoją epokę. Przewidując erę technologii komputerowej, tworzył swoje nieskazitelne geometryczne kształty. Wykorzystywał w tym celu jedynie podstawowe środki wyrazu artystycznego, które w rezultacie były bardzo blisko grafiki cyfrowej. W tym sensie Vasarely przewidział obszary, gdzie technologia będzie miała gruntowny wpływ na ludzkość w następnych dekadach. Ku udoskonalaniu swojej techniki artysta badał związki pomiędzy sztuką a nauką, mawiał, że te dwie formy ludzkiej ekspresji powinny pozostawać ze sobą w bliskiej styczności, aby tworzyć nową, wyimaginowaną jakość, która jest w zgodzie z ludzką wrażliwością i dotychczasową wiedzą. Dzięki temu rosła świadomość działalności twórcy w późnych latach 40. i początku lat 50. XX wieku. Jego pomysły zostały zaadaptowane przez wiodące media, w tym reklamę i modę. Koncepcja przenikania idei z jednej dziedziny życia do drugiej była bliska wizji Vasarelyego, który optował za tym, by wszyscy twórcy, począwszy od architektów, skończywszy na malarzach i rzeźbiarzach, współpracowali ze sobą, aby dążyć do stworzenia nowej jakości, która powinna pozostawać dostępna dla wszystkich ludzi w równym stopniu.
Z pochodzenia był Węgrem. Dorastał w Budapeszcie. Od 1930 roku działał w Paryżu. Jeden z czołowych przedstawicieli abstrakcji geometrycznej, prekursor op-artu czyli sztuki operującej złudzeniami optycznymi. Od lat 50. starał się określić ją formułując szereg manifestów. Swoją twórczość abstrakcyjną określał mianem plastyki kinetycznej, starając się poprzez stosowane w niej efekty stwarzać wrażenie ruchu. Od roku 1960 artysta w manifestach teoretycznych rozwija koncepcję alfabetu plastycznego zatytułowanego "Folklor planetarny". Swoje pomysły plastyczne chciał wykorzystać do dekoracji budynków.
Description:
"VP. 120", 1970
acrylic/canvas, 120 x 60 cm; signed within the composition: 'vasarely-', signed, dated and described on the reverse: 'VASARELY- | 2198 | "VP. 120" | 120 x 60 | 1970'
Studio d'Arte Condotti sticker and Christie's sticker on the reverse
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/płótno
Sygnatura
sygnowany w kompozycji: 'vasarely-'
Proweniencja
Studio d'Arte Condotti, Rzym; kolekcja prywatna (zakup od powyższego w latach 70.); kolekcja prywatna; Christie's, Paryż, 2019; kolekcja instytucjonalna, Polska