13
Richard Anuszkiewicz | Bez tytułu, 1962
Estymacja:
90,000 zł - 120,000 zł
Sprzedane
75,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
61 x 56 cm
Kategoria
Opis
akryl/płótno, 61 x 56 cm, sygnowany na odwrociu: 'R. Anuszkiewicz'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
BARWA I KSZTAŁT
W latach 60. Anuszkiewicz cieszył się już międzynarodowym uznaniem w kręgach artystycznych. W 1955 artysta ukończył Wydział Sztuki i Architektury na prestiżowym Yale University. Edukację artystyczną odbywał pod okiem Josepha Albersa. Wówczas jego zainteresowania powędrowały w stronę sztuki abstrakcyjnej. Swoją pracę dyplomową poświęcił tematowi kreowania przestrzeni poprzez rysunek liniowy. Racjonalne myślenie o przestrzeni i liniach pozwoliły mu dojść do zaskakującego przeświadczenia, że kolor nigdy nie jest płaski, a także, że pewne kontrasty potrafią generować niespodziewane efekty. W jednej ze swoich wypowiedzi wyznał także, że starał się wcześniej przewidzieć rezultat, a następnie korzystać z wiedzy zdobytej z obserwacji, m.in. w czasie kolejnych realizacji.
Richard Anuszkiewicz od 1957 zaczął już świadomie i dojrzale budować swoją karierę. Wówczas wyprowadził się z Ohio do Nowego Jorku. „Byłem gotowy. Przyjechałem do Nowego Jorku ze znaczną ilością prac, byłem gotowy na to, żeby zaprezentować je w galeriach. Byłem przygotowany, bo wiedziałem, że coś rzeczywiście mam do powiedzenia” – wspominał po latach. Jednak abstrakcyjny ekspresjonizm był wówczas nad wyraz popularny, a to zniechęcało marszandów do jego prac. „Moje rzeczy były bardzo silne w kolorze, miały wyraźne, ostre krawędzie. Wszyscy mówili: oo, to jest ciekawe, ale tak ciężko się na to patrzy. Oczy mnie bolą”. Wystawianie prac Anuszkiewicza poważnie rozważali m.in. tak znani i szanowani marszandzi jak Leo Castelli i Martha Jackson, ale w efekcie do ekspozycji w tamtym czasie nie doszło. Debiutancka, nowojorska wystawa młodego absolwenta Cleveland odbyła się w The Contemporaries Gallery przy Madison Avenue 992 w marcu 1960. Z początku wystawa nie okazała się dużym sukcesem z komercyjnego punktu widzenia. Jednak ostatniego dnia jej trwania do galerii wszedł Alfred F. Barr Jr. i kupił jedno z płócien do stałej kolekcji MoMA. Reszta prac znalazła nabywców głównie wśród prywatnych kolekcjonerów.
W twórczości Anuszkiewicza następowała powolna ewolucja. Zmiany można dostrzec zarówno w myśleniu artysty o barwach, jak i sposobie ich eksplorowania. To, co pozostało niezmienne dla artysty, to stawianie koloru w centrum swoich zainteresowań i eksperymentów malarskich. Jego twórczość pozostawała ściśle połączona z pracą intelektualną, skupioną na analizie i właśnie eksperymentowaniu. Badając możliwości, jakie niesie ze sobą operowanie kolorowymi liniami przeszywającymi kolorowe pola, prowadziło do sytuowania ich w coraz to nowszych układach i zestawieniach. Płótna już nie były płaską powierzchnią, ale polem otwierającym nieskończone możliwości. Anuszkiewicz twierdził, że próbowanie pozostawało dla niego czymś nie tylko pożytecznym, ale i w pewien sposób pięknym, ponieważ w pozornie perfekcyjnej konstrukcji kolorowych linii i pól zawsze ujawnia się jakiś niespodziewany aspekt, o którego istnieniu nie zdawał sobie wcześniej sprawy. Anuszkiewicz stał się jedną z najważniejszych postaci badających w swoich abstrakcyjnych realizacjach wpływ kolorów na percepcję ludzkiego oka.
Prezentowana na aukcji praca pochodzi z wczesnego okresu twórczości Richarda Anuszkiewicza. Zwiastuje ona już dopracowany i dojrzały styl artysty. Jego kompozycje cechują się opanowaniem i precyzją. Za pomocą relacji barw i kształtów uzyskiwał on wrażenie ruchu w obrazie. Malował przy wykorzystaniu bardzo intensywnych kolorów, często ograniczając się do barwy ciepłej, nakładanej na tło utrzymane w zimnej tonacji. Zabieg ten dawał efekt ekspansji i cofania się form, dzięki czemu obraz zdawał się „oddychać” (John Thomas Spike, Richard Anuszkiewicz [w:] Anuszkiewicz. Painting & Sculptures 1945–2001, Florencja 2001). W 1962, czyli w roku, w którym został namalowany prezentowany obraz, artysta wziął udział w wystawie „Geometric Abstraction in Amercia”, która miała miejsce w Whitney Museum of American Art. Jego obrazy zawisły wtedy obok prac takich twórców jak Alexander Calder czy Ellsworth Kelly, stając się zapowiedzią jego dużej popularności i sukcesów, które pozwolą na stałe zapisać się na kartach światowej historii sztuki. BARWA I KSZTAŁT
W latach 1948-53 uczył się w Cleveland Institute of Art. Następnie wraz z Josefem Albersem ukończył wydział Sztuki i Architektury na Yale University. Anuszkiewicz uważany jest za jednego z twórców Op-artu. Na początku swojej drogii twórczej artysta zrealizował serię dużych, malowanych obiektów z drewna, o różnych kształtach, bezpośrednio wchodzących w przestrzeń. Dzięki niewielu zabiegom, między innymi, poprzez zróżnicowanie grubości pionowych linii jednej barwy, położonych na skontrastowanym, prawie monochromatycznym tle, Anuszkiewicz doprowadzał do przestrzennego promieniowania koloru. Prace te, których źródłem była między innymi "Świątynia Złotej Czerwieni", zostały skonstruowane inaczej niż wcześniejsze abstrakcyjne obrazy bez wykorzystywania typowej dla tego kierunku iluzji optycznej i jej percepcji. Anuszkiewicz w swych kompozycjach najczęściej używa podstawowych figur geometrycznych, tworząć iluzję ruchu abstrakcyjnych obrazów.
Description:
Untitled, 1962
acrylic/canvas, 61 x 56 cm; signed on the reverse: 'R. Anuszkiewicz'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
BARWA I KSZTAŁT
W latach 60. Anuszkiewicz cieszył się już międzynarodowym uznaniem w kręgach artystycznych. W 1955 artysta ukończył Wydział Sztuki i Architektury na prestiżowym Yale University. Edukację artystyczną odbywał pod okiem Josepha Albersa. Wówczas jego zainteresowania powędrowały w stronę sztuki abstrakcyjnej. Swoją pracę dyplomową poświęcił tematowi kreowania przestrzeni poprzez rysunek liniowy. Racjonalne myślenie o przestrzeni i liniach pozwoliły mu dojść do zaskakującego przeświadczenia, że kolor nigdy nie jest płaski, a także, że pewne kontrasty potrafią generować niespodziewane efekty. W jednej ze swoich wypowiedzi wyznał także, że starał się wcześniej przewidzieć rezultat, a następnie korzystać z wiedzy zdobytej z obserwacji, m.in. w czasie kolejnych realizacji.
Richard Anuszkiewicz od 1957 zaczął już świadomie i dojrzale budować swoją karierę. Wówczas wyprowadził się z Ohio do Nowego Jorku. „Byłem gotowy. Przyjechałem do Nowego Jorku ze znaczną ilością prac, byłem gotowy na to, żeby zaprezentować je w galeriach. Byłem przygotowany, bo wiedziałem, że coś rzeczywiście mam do powiedzenia” – wspominał po latach. Jednak abstrakcyjny ekspresjonizm był wówczas nad wyraz popularny, a to zniechęcało marszandów do jego prac. „Moje rzeczy były bardzo silne w kolorze, miały wyraźne, ostre krawędzie. Wszyscy mówili: oo, to jest ciekawe, ale tak ciężko się na to patrzy. Oczy mnie bolą”. Wystawianie prac Anuszkiewicza poważnie rozważali m.in. tak znani i szanowani marszandzi jak Leo Castelli i Martha Jackson, ale w efekcie do ekspozycji w tamtym czasie nie doszło. Debiutancka, nowojorska wystawa młodego absolwenta Cleveland odbyła się w The Contemporaries Gallery przy Madison Avenue 992 w marcu 1960. Z początku wystawa nie okazała się dużym sukcesem z komercyjnego punktu widzenia. Jednak ostatniego dnia jej trwania do galerii wszedł Alfred F. Barr Jr. i kupił jedno z płócien do stałej kolekcji MoMA. Reszta prac znalazła nabywców głównie wśród prywatnych kolekcjonerów.
W twórczości Anuszkiewicza następowała powolna ewolucja. Zmiany można dostrzec zarówno w myśleniu artysty o barwach, jak i sposobie ich eksplorowania. To, co pozostało niezmienne dla artysty, to stawianie koloru w centrum swoich zainteresowań i eksperymentów malarskich. Jego twórczość pozostawała ściśle połączona z pracą intelektualną, skupioną na analizie i właśnie eksperymentowaniu. Badając możliwości, jakie niesie ze sobą operowanie kolorowymi liniami przeszywającymi kolorowe pola, prowadziło do sytuowania ich w coraz to nowszych układach i zestawieniach. Płótna już nie były płaską powierzchnią, ale polem otwierającym nieskończone możliwości. Anuszkiewicz twierdził, że próbowanie pozostawało dla niego czymś nie tylko pożytecznym, ale i w pewien sposób pięknym, ponieważ w pozornie perfekcyjnej konstrukcji kolorowych linii i pól zawsze ujawnia się jakiś niespodziewany aspekt, o którego istnieniu nie zdawał sobie wcześniej sprawy. Anuszkiewicz stał się jedną z najważniejszych postaci badających w swoich abstrakcyjnych realizacjach wpływ kolorów na percepcję ludzkiego oka.
Prezentowana na aukcji praca pochodzi z wczesnego okresu twórczości Richarda Anuszkiewicza. Zwiastuje ona już dopracowany i dojrzały styl artysty. Jego kompozycje cechują się opanowaniem i precyzją. Za pomocą relacji barw i kształtów uzyskiwał on wrażenie ruchu w obrazie. Malował przy wykorzystaniu bardzo intensywnych kolorów, często ograniczając się do barwy ciepłej, nakładanej na tło utrzymane w zimnej tonacji. Zabieg ten dawał efekt ekspansji i cofania się form, dzięki czemu obraz zdawał się „oddychać” (John Thomas Spike, Richard Anuszkiewicz [w:] Anuszkiewicz. Painting & Sculptures 1945–2001, Florencja 2001). W 1962, czyli w roku, w którym został namalowany prezentowany obraz, artysta wziął udział w wystawie „Geometric Abstraction in Amercia”, która miała miejsce w Whitney Museum of American Art. Jego obrazy zawisły wtedy obok prac takich twórców jak Alexander Calder czy Ellsworth Kelly, stając się zapowiedzią jego dużej popularności i sukcesów, które pozwolą na stałe zapisać się na kartach światowej historii sztuki. BARWA I KSZTAŁT
W latach 1948-53 uczył się w Cleveland Institute of Art. Następnie wraz z Josefem Albersem ukończył wydział Sztuki i Architektury na Yale University. Anuszkiewicz uważany jest za jednego z twórców Op-artu. Na początku swojej drogii twórczej artysta zrealizował serię dużych, malowanych obiektów z drewna, o różnych kształtach, bezpośrednio wchodzących w przestrzeń. Dzięki niewielu zabiegom, między innymi, poprzez zróżnicowanie grubości pionowych linii jednej barwy, położonych na skontrastowanym, prawie monochromatycznym tle, Anuszkiewicz doprowadzał do przestrzennego promieniowania koloru. Prace te, których źródłem była między innymi "Świątynia Złotej Czerwieni", zostały skonstruowane inaczej niż wcześniejsze abstrakcyjne obrazy bez wykorzystywania typowej dla tego kierunku iluzji optycznej i jej percepcji. Anuszkiewicz w swych kompozycjach najczęściej używa podstawowych figur geometrycznych, tworząć iluzję ruchu abstrakcyjnych obrazów.
Description:
Untitled, 1962
acrylic/canvas, 61 x 56 cm; signed on the reverse: 'R. Anuszkiewicz'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
akryl/tektura naklejona na płótno, 61 x 56 cm
Technika
akryl/tektura naklejona na płótno
Sygnatura
sygnowany na odwrociu: 'R. Anuszkiewicz'
Proweniencja
kolekcja Avivy i Jacoba Baal-Teshuva; kolekcja prywatna, Nowy Jork; Wright, Stany Zjednoczone, 2017; kolekcja instytucjonalna, Polska