Powrót do DESA.PL
37 of Liczba obiektów: 64
37
Ludomir Ślendziński | Portret Danuty Wyrwicz-Wichrowskiej, 1934
Estymacja:
250,000 zł - 300,000 zł
Sprzedane
200,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja I
Wymiary
46 x 38 cm
Opis
olej/sklejka, 46 x 38 cm, sygnowany, datowany i opisany u dołu: 'MALOWAŁ • LVDOMIR z WILNA • SLEŃDZINSKI • A • D • MCMXXXIV', na odwrociu odautorska dedykacja dla portretowanej: 'NA PAMIĄTKĘ W| DNIU IMIENIN| SZ. PANI NVSI| WYRWICZ-|-WICHROWSKIEJ|OD LVDOMIRA|SLENDZIŃSKIE|GO| DNIA 17 WRZEŚNIA|MCMXXXIV R| WILNO'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Klasyczna konwencja malarska, charakterystyczna dla Ludomira Sleńdzińskiego, ma swoje źródła przede wszystkim w edukacji, którą artysta odebrał w Petersburgu. Tamtejsza Akademia Sztuk Pięknych słynęła jeszcze w końcu XIX wieku z tradycjonalizmu i propagowała akademicki warsztat malarski. Twórca uczył się pod kierunkiem Dymitra Kardowskiego, przedstawiciela rosyjskiego modernizmu, członka grupy Mir Iskusstwa, wytrawnego rysownika i grafika. Pracę dyplomową wykonał w 1916: przedstawił wielkoformatowy obraz „Idylla”, zakupiony następnie do zbiorów uczelni. Drugim elementem formatywnym stylu autora stały się podróże artystyczne. W latach 1923-28 wyjeżdżał do Włoch, Francji, Hiszpanii, Anglii, Grecji, Egiptu, Syrii, Libanu, Palestyny i Turcji. Fascynacją, która odbija się w jego twórczości niczym w zwierciadle, była sztuka włoskiego renesansu i warsztatowe techniki mistrzów średniowiecza oraz epoki nowożytnej. W wielu dojrzałych dziełach Sleńdziński łączył malarstwo z płaskorzeźbieniem, realizując ideał cechowego artysty malarza-snycerza.

Wielką zasługą Sleńdzińskiego dla sztuki dwudziestolecia międzywojennego było utworzenie w 1920 Wileńskiego Towarzystwa Artystów Plastyków, które miało za zadanie szerzyć kulturę artystyczną w nowo powstałym państwie. O randze twórcy w środowisku wileńskim świadczy fakt, że na czele Towarzystwa stał aż do wybuchu II wojny światowej. W dwudziestoleciu krytyka poczęła pisać o „szkole wileńskiej”, której głównym reprezentantem miał być właśnie on. Pośród innych przedstawicieli grupy wymienia się Edwarda Karnieja, Kazimierza Kwiatkowskiego czy Juliana Skangiela, lecz wyrafinowana maniera Sleńdzińskiego znajdowała wielu naśladowców. Do Towarzystwa należały także osoby powiązane z Warszawą, dzięki czemu klasyczny model, propagowany przez artystę, miał szansę szeroko zaistnieć na arenie sztuki międzywojnia. Styl ten współcześni chętnie naśladowali. Można wręcz mówić o zaistnieniu maniery „á la Sleńdziński” w kręgach wileńskim i warszawskim. Nową generację malarzy, zainspirowanych wzorem wilnianina, łączyło przekonanie o konieczności poznania i włączenia dorobku epok wcześniejszych w twórczość nowoczesną. Artyści, dbając o precyzyjny rysunek, troszczyli się także o harmonię kompozycji i konstrukcji przestrzennej obrazu. Często umieszczali w swoich dziełach nowoczesne dodatki: elementy ubioru, ozdoby czy zdobycze współczesnej techniki. Fuzja tradycyjnego warsztatu i reprezentacji XX-wiecznego życia pozwala włączyć wileński klasycyzm do innych zjawisk istniejących wówczas w Europie, nazywanych powrotem do rozumu czy Nową Rzeczowością.

Description:
Portrait of Danuta Wyrwicz-Wichrowska, 1934
oil/plywood, 46 x 38 cm; signed, dated and described below: 'MALOWAL • LVDOMIR z WILNA • SLENDZINSKI • A • D • MCMXXXIV', on the reverse author's dedication for portrayed: 'NA PAMIATKE W| DNIU IMIENIN| SZ. PANI NVSI| WYRWICZ-|-WICHROWSKIEJ|OD LVDOMIRA|SLENDZINSKIE|GO| DNIA 17 WRZESNIA|MCMXXXIV R| WILNO',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/sklejka
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany u dołu: 'MALOWAŁ • LVDOMIR z WILNA • SLEŃDZINSKI • A • D • MCMXXXIV'
Proweniencja
z kolekcji aktorki i tancerki Danuty Wyrwicz-Wichrowskiej (1905-1979), Wilno; DESA Unicum, grudzień 2017; kolekcja prywatna Polska; DESA Unicum, wrzesień 2020; kolekcja instytucjonalna, Warszawa