Powrót do DESA.PL
21 of Liczba obiektów: 64
21
Zdzisław Jasiński | Kobiety wiejskie w polu, po 1893
Estymacja:
300,000 zł - 400,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja I
Wymiary
54 x 75,5 cm
Opis
olej/płótno, 54 x 75,5 cm, sygnowany p.d.: 'Z. JASIŃSKI.',
Prezentowana kompozycja wiernie powtarza temat przedstawiony przez Aleksandra Gierymskiego w kompozycji "Krajobraz wiejski ze sztafażem" (około 1890, kolekcja prywatna). Nie istnieją żadne materiały, które pozwalałyby określić kontekst powstania i zależność tych dwóch "jednakich" obrazów. Wiadomo natomiast, że Jasiński należał do kręgu młodych malarzy zafascynowanych twórczością Gierymskiego, co mogłoby tłumaczyć bliskość tych dzieł.

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


„Chora matka” (1889) oraz „Nabożeństwo świąteczne” (1891), mistrzowskie prace Zdzisława Jasińskiego licytowane w ostatnich latach na aukcjach DESA Unicum ustanowiły rekordy na prace tego malarza. Jasiński, malarz w epoce znany i ceniony, należał w okresie międzywojennym do najpopularniejszych warszawskich artystów. Jego dorobek, w znacznej mierze zgubiony lub zniszczony, ma znaczącą pozycję w panoramie rodzimej sztuki pierwszych przełomu oraz pierwszych dekad XX wieku.

Jasiński początkowo kształcił się w Szkole Rysunkowej Wojciecha Gersona, a następnie studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jednak to wyjazd do Monachium i edukacja w tamtejszej Akademii (1885-93) uformowały oblicze jego malarstwa. Kultywowany przez twórców Szkoły Monachijskiej naturalizm Jasiński podjął i zgodnie z własnym temperamentem przetworzył. Mimo różnorodnej tematyki jego prace nawet w późnym okresie twórczości odznaczały się wiernym naśladowaniem natury z bogactwem wzrokowych doznań, które oferuje. Krystyna Jerzmanowska opisywała malarstwo Jasińskiego jako „impresyjność tematyczną i uczuciową” (Zdzisław Jasiński 1863-1932. Malarstwo, rysunki, akwarele, katalog wystawy, Muzeum Łazienki Królewskie, Warszawa 1995, s. nlb.).

Wierność naturze, ale i liryczny nastrój obecny jest także w „Kobietach wiejskich w polu”. Przedstawienie pracy czterech kobiet w polu jest w dużym stopniu pretekstem do stworzenia bogatego studium światła. Jasiński pierwsze plany kompozycji kształtuje drobnymi uderzeniami pędzlem, aplikując zimne i ciepłe odcienie zieleni i powodując rozwibrowanie tkanki malarskiej. W oddali, za wiejskim płotem, rozpościera się nieco zamglona partia drzew i otoczenie lasu, które płaskim, tonalnym sposobem malowania bliskie są nastrojowemu malarstwu monachijskiemu. Jasiński przedstawił pozornie monotonny pejzaż wypełniony intensywnym światłem urokliwie sączącym się zza chmur z jasnym snopem blasku w oddali.

Dzieło, choć przez artystę niedatowane, należy wiązać z okresem po powrocie z Monachium i rozwijaniem silnie naturalistycznej formuły. Apoloniusz Kędzierski w pośmiertnej publikacji monograficznej poświęconej Jasińskiemu wskazywał, że na kręg artystów-znajomych Jasińskiego „duży wpływ wywierał Al. Gierymski, fanatyk prawdy realistycznej” (Apoloniusz Kędzierski, Zdzisław Jasiński 1863-1932, Warszawa 1934, s. 10). Temat, naturalizm obserwacji, realistyczna forma, prozaiczne ukazanie ludzkiej pracy na polu oraz bogate efekty światła dziennego łączą „Kobiety wiejskie w polu” ze znaną pracą Aleksandra Gierymskiego „Anioł Pański” (1890, Muzeum Narodowe w Warszawie). Prezentowany obraz Jasińskiego bliski jest także w sposobie luministycznego ujęcia mazowieckiego, pasowego pejzażu obrazom Władysława Podkowińskiego z początku lat 90. XIX wieku.

Description:
Peasant women on the field, po 1893
oil/canvas, 54 x 75.5 cm; signed lower right: 'Z. JASINSKI.',,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Z. JASIŃSKI.'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Warszawa