Powrót do DESA.PL
14 of Liczba obiektów: 64
14
Leon Wyczółkowski | Kaczeńce w wazonie, 1908
Estymacja:
400,000 zł - 600,000 zł
Sprzedane
380,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie • Sesja I
Wymiary
57 x 45 cm
Opis
olej/płótno, 57 x 45 cm, sygnowany i datowany l.d.: '19/6 | LWyczółkowski | 908', na ramie ołówkowa notatka: '(trudno czytelne) 20/6'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Kaczeńce i impresjonizm Wyczółkowskiego


W swoim okresie krakowskim (1895-1914) Wyczółkowski ze szczególnym upodobaniem tworzył martwe natury kwiatowe w technice pastelu. Kaczeńce – jak zauważa Maria Twarowska w „Listach i wspomnieniach” malarza – zajmowały specjalne miejsce w repertuarze tematycznym jego martwych natur. Ze wspomnień malarza Teodora Grotta wiadomo, że „ulubionym kwiatem Wyczóła były kaczeńce, które malował w różnych wariantach, najwięcej na tle szarej materii…” (Leon Wyczółkowski, Listy i wspomnienia, oprac. Maria Twarowska, Wrocław 1960, s. 271). W polskich kolekcjach muzealnych znajdują się pastelowe martwe natury z kaczeńcami. Oleje jednak należą do rzadkości. Wyczółkowski wykorzystał splot płótna, który jest czytelny w optycznym odbiorze obrazu. Faktura pozwoliła mu wydobyć świetlne rozwibrowanie kompozycji. Główki i liście kwiatów położył energicznymi pociągnięciami pędzla, podobnie jak szkicowo – czy właściwie impresjonistycznie – zaznaczył partie draperii. W niektórych martwych naturach tego rodzaju Wyczółkowski wykorzystywał chińską ceramikę czy fajans z Delft. W przypadku „Kaczeńców w wazonie” posłużył się prostym, ludowym w charakterze wazonikiem z brązową polewą. Ciemna partia tła kontrastuje z świetlistą, jakby spontanicznie rzuconą na płótno tkanką malarską w partii kwiatów.

Wyczółkowski, jak wielu innych artystów polskiego modernizmu, poznał malarstwo impresjonistyczne. Nigdy jednak nie przyswoił rygorystycznie jego zasad. Artysta wykształcił się w kręgu warszawskiego realizmu i wnikliwe studiowanie natury było naczelną zasadą jego twórczości. Od lat 80. XIX wieku zaczął jednak wprowadzać w swoim malarstwie kontrastową i jasną kolorystykę, zamierzoną szkicowość i swobodę w operowaniu tkanką malarską. Jak zauważała Barbara Kokoska: „Artysta stworzył w pełni oryginalną w polskim malarstwie wizję naturalizmu, wzbogaconą indywidualnie traktowanymi zdobyczami malarstwa postimpresjonistycznego” (Barbara Kokoska, Impresjonizm polski, Kraków 2008, s. 14). Martwe natury były dla Wyczółkowskiego szczególnie wdzięcznym tematem do malarskich eksperymentów. Posługiwał się z nich, niekiedy dosłownie, dodając orientalne przedmioty, kompozycją zapożyczoną ze sztuki Japonii. Przede wszystkim jednak pozwalały mu nie rezygnować z konkretu przedmiotów, które przecież obserwował na żywo i odważnie za pomocą intensywnego koloru rozwiązywać problemy światła.
W latach 1869- 1875 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie m.in. u W. Gersona, A. Kamińskiego, Hadziewicza. Naukę kontynuował w Akademii w Monachium, a w latach 1877-1879 uczęszczał do SSP w Krakowie, gdzie pobierał nauki u J. Matejki. W latach 1895-1911 był profesorem ASP w Krakowie, a od 1934 prowadził katedrę grafiki w SSP w Warszawie. W 1889 odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z impresjonizmem. Początkowo malował obrazy historyczno - rodzajowe, później realistyczne portrety i modne sceny salonowe. Podczas pobytu na Ukrainie w latach 1883-1893 tworzył głównie sceny przedstawiające rybaków i chłopów, podejmując w nich problematykę światła i koloru. Po 1895 uległ na krótko wpływowi symbolizmu, po czym zwrócił się w kierunku swoistego koloryzmu. Posługiwał się głównie pastelem, akwarelą i tuszem. Malował nastrojowe pejzaże, głównie tatrzańskie, zabytki architektoniczne, martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Tworzył też zróżnicowane stylistycznie, wnikliwe portrety. Od ok. 1918 zajął się grafiką (techniki trawione, autolitografia). Jego twórczość jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX/XX w.

Description:
Marigolds in a vase, 1908
oil/canvas, 57 x 45 cm; signed and dated lower left: '19/6 | LWyczolkowski | 908', on the frame hardly legible note: '(hardly legible) 20/6',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: '19/6 | LWyczółkowski | 908'