27
Barbara Falender (1947) | Szkic do rzeźby "Drzewo życia"
Estymacja:
35,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
28,000 zł
Aukcja na żywo
Rzeźba i Formy Przestrzenne
Artysta
Barbara Falender (1947)
Wymiary
34,5 x 13,2 x 12,2 cm
Kategoria
Opis
brąz patynowany, drewno polichromowane, 34,5 x 13,2 x 12,2 cm, sygnowany z boku: 'FALENDER 3',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowane dzieło jest szkicem do jednej z najważniejszych realizacji rzeźbiarskich Barbary Falender, która została zakupiona w 1981 przez ówczesnego dyrektora Muzeum Sztuki w Łodzi do Kolekcji Sztuki XX wieku i znajdującej się tam do dziś. Wykonany w brązie szkic do marmurowej rzeźby „Drzewo życia” charakteryzuje się wyjątkową formą, gdzie zauważamy efekt „roztapiania” i „zanikania” ludzkiej figury w surowej materii. Technika marmuru szczególnie rozkwitła w twórczości Falender od 1976, kiedy artystka przebywała we włoskiej Carrarze. Z czasem zaczęła łączyć rożne rodzaje kamienia, co stało się jedną z charakterystycznych cech jej twórczości. W 2 połowie lat 70. pojawiły się marmurowe realizacje rzeźbiarskie uzupełnione o elementy odlewane w brązie i stali. W finalnej postaci „Drzewa Życia” (marmur z elementami brązu) prezentowanej w Muzeum Sztuki w Łodzi idealnie dopasowane i przylegające do siebie materiały
korespondują z przedstawianym przez artystkę miłosnym zespoleniem kochanków. Falender stosuje konkretne techniki rzeźbiarskie w sposób przemyślany, wykorzystując różnice fakturowe i właściwości tworzywa. Wszystkie te zabiegi czynią dzieła artystki pełnymi wdzięku, doskonałymi warsztatowo, wypracowanymi i zdyscyplinowanymi.
W rzeźbie „Drzewo Życia” artystka kontynuuje podejmowane we wcześniejszych realizacjach rzeźbiarskich („Narcyz”, „Ganimedes”, „On”) wątki eksploracji męskości i erotyzmu zakorzenione w antycznej i klasycznej tradycji. Podobnie jak w przypadku innych dzieł artystki do powstania rzeźby pozował Krzysztof Jung. Tak o współpracy z performerem opowiada sama artystka zafascynowana jego energią i urodą ciała: „Jeszcze go nie znałam, kiedy zobaczyłam go na ulicy – młodzieńca z włosami afro, tak ładnie szedł, a ja szłam za nim. Wiedziałam, że ten chłopiec ukrywa coś przed światem” (Barbara Falender, wywiad Remigiusza Grzeli z artystką pt. „Barbara Falender – znikanie”, źrodło: https://zwierciadlo.pl/kultura/425326,1,barbara-falender-- znikanie.read, dostęp: 5.10.2022).
„Drzewo Życia” cechuje się niezwykłą zmysłowością, na którą składają się subtelne rysy twarzy, smukłe torsy, napięcie mięśni i ścięgien w miłosnych zapasach. Seksualność wydobywana przez Falender jest otwarta, złożona i liberalna, co było rzadkim zabiegiem stosowanym przez artystów w polskiej sztuce lat 70. Liberalną postawę i seksualną filozofię artystka w sposób unikalny łączy ze swoim tradycyjnym warsztatem rzeźbiarskim. Dzieła Falender charakteryzują się dużym ładunkiem emocjonalnym artystki i odzwierciedlają jej własne doznania życiowe. W nich artystka przemawia wyłącznie o sobie, przez siebie i dla siebie. Rzeźby wręcz prowokują do ich dotykania, co jest celowym zabiegiem Falender wyrażającym sprzeciw wobec praktyki w muzeach ograniczającej bezpośredni, haptyczny kontakt z dziełami. Przedstawiane ludzkie ciała zdają się otwarte w najbardziej intymnych sferach, pozostając jedynie sensualnym doznaniem. Sposób ich prezentacji może wywodzić się ze splecionych ciał „Pocałunku” autorstwa Augusta Rodina i wynikającej z niego dalszej tradycji „zlewającego się uścisku”
w rzeźbie nowoczesnej. Erotyzm w działaniach Falender również bywa utożsamiany z aktami męskimi charakterystycznymi dla twórczości Michała Anioła. Połysk ciała i kamienia wychodzący spod dłuta artystki przypomina„marmurową skórę” Chrystusa w „Piecie” z Bazyliki św. Piotra.
Uprawia rzeźbę, rysunek i fotografię. Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1966-1970), na Wydziale Rzeźby w pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza, uzyskując dyplom w 1972 roku. Artystka pracuje w kamieniu, brązie, epoksydzie oraz w porcelanie. W 1976 roku otrzymała stypendium rządu włoskiego za realizację rzeźb w marmurze, w Carrarze. Zdobyła I nagrodę na Salonie Zimowym w Radomiu w 1980 roku i nagrodę na III Sympozjum Rzeźby Fanano, w 1985 roku. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych sympozjach rzeźbiarskich m.in.: w Villany (1979); w Digne les Bains (1991), w Guilin Yuzi Paradise, Chiny (2000). Realizowała scenografię i kostiumy do sztuk: Dla Fedry Per Olafa Enquista, TV Telewizji oraz Yourcenar, Teatr Rozrywki, Chorzów (1997).
Description:
sketch for the sculpture "Drzewo zycia"
patinated bronze, -, 34.5 x 13.2 x 12.2 cm; signed on the bottom: 'FALENDER 3',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowane dzieło jest szkicem do jednej z najważniejszych realizacji rzeźbiarskich Barbary Falender, która została zakupiona w 1981 przez ówczesnego dyrektora Muzeum Sztuki w Łodzi do Kolekcji Sztuki XX wieku i znajdującej się tam do dziś. Wykonany w brązie szkic do marmurowej rzeźby „Drzewo życia” charakteryzuje się wyjątkową formą, gdzie zauważamy efekt „roztapiania” i „zanikania” ludzkiej figury w surowej materii. Technika marmuru szczególnie rozkwitła w twórczości Falender od 1976, kiedy artystka przebywała we włoskiej Carrarze. Z czasem zaczęła łączyć rożne rodzaje kamienia, co stało się jedną z charakterystycznych cech jej twórczości. W 2 połowie lat 70. pojawiły się marmurowe realizacje rzeźbiarskie uzupełnione o elementy odlewane w brązie i stali. W finalnej postaci „Drzewa Życia” (marmur z elementami brązu) prezentowanej w Muzeum Sztuki w Łodzi idealnie dopasowane i przylegające do siebie materiały
korespondują z przedstawianym przez artystkę miłosnym zespoleniem kochanków. Falender stosuje konkretne techniki rzeźbiarskie w sposób przemyślany, wykorzystując różnice fakturowe i właściwości tworzywa. Wszystkie te zabiegi czynią dzieła artystki pełnymi wdzięku, doskonałymi warsztatowo, wypracowanymi i zdyscyplinowanymi.
W rzeźbie „Drzewo Życia” artystka kontynuuje podejmowane we wcześniejszych realizacjach rzeźbiarskich („Narcyz”, „Ganimedes”, „On”) wątki eksploracji męskości i erotyzmu zakorzenione w antycznej i klasycznej tradycji. Podobnie jak w przypadku innych dzieł artystki do powstania rzeźby pozował Krzysztof Jung. Tak o współpracy z performerem opowiada sama artystka zafascynowana jego energią i urodą ciała: „Jeszcze go nie znałam, kiedy zobaczyłam go na ulicy – młodzieńca z włosami afro, tak ładnie szedł, a ja szłam za nim. Wiedziałam, że ten chłopiec ukrywa coś przed światem” (Barbara Falender, wywiad Remigiusza Grzeli z artystką pt. „Barbara Falender – znikanie”, źrodło: https://zwierciadlo.pl/kultura/425326,1,barbara-falender-- znikanie.read, dostęp: 5.10.2022).
„Drzewo Życia” cechuje się niezwykłą zmysłowością, na którą składają się subtelne rysy twarzy, smukłe torsy, napięcie mięśni i ścięgien w miłosnych zapasach. Seksualność wydobywana przez Falender jest otwarta, złożona i liberalna, co było rzadkim zabiegiem stosowanym przez artystów w polskiej sztuce lat 70. Liberalną postawę i seksualną filozofię artystka w sposób unikalny łączy ze swoim tradycyjnym warsztatem rzeźbiarskim. Dzieła Falender charakteryzują się dużym ładunkiem emocjonalnym artystki i odzwierciedlają jej własne doznania życiowe. W nich artystka przemawia wyłącznie o sobie, przez siebie i dla siebie. Rzeźby wręcz prowokują do ich dotykania, co jest celowym zabiegiem Falender wyrażającym sprzeciw wobec praktyki w muzeach ograniczającej bezpośredni, haptyczny kontakt z dziełami. Przedstawiane ludzkie ciała zdają się otwarte w najbardziej intymnych sferach, pozostając jedynie sensualnym doznaniem. Sposób ich prezentacji może wywodzić się ze splecionych ciał „Pocałunku” autorstwa Augusta Rodina i wynikającej z niego dalszej tradycji „zlewającego się uścisku”
w rzeźbie nowoczesnej. Erotyzm w działaniach Falender również bywa utożsamiany z aktami męskimi charakterystycznymi dla twórczości Michała Anioła. Połysk ciała i kamienia wychodzący spod dłuta artystki przypomina„marmurową skórę” Chrystusa w „Piecie” z Bazyliki św. Piotra.
Uprawia rzeźbę, rysunek i fotografię. Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1966-1970), na Wydziale Rzeźby w pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza, uzyskując dyplom w 1972 roku. Artystka pracuje w kamieniu, brązie, epoksydzie oraz w porcelanie. W 1976 roku otrzymała stypendium rządu włoskiego za realizację rzeźb w marmurze, w Carrarze. Zdobyła I nagrodę na Salonie Zimowym w Radomiu w 1980 roku i nagrodę na III Sympozjum Rzeźby Fanano, w 1985 roku. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych sympozjach rzeźbiarskich m.in.: w Villany (1979); w Digne les Bains (1991), w Guilin Yuzi Paradise, Chiny (2000). Realizowała scenografię i kostiumy do sztuk: Dla Fedry Per Olafa Enquista, TV Telewizji oraz Yourcenar, Teatr Rozrywki, Chorzów (1997).
Description:
sketch for the sculpture "Drzewo zycia"
patinated bronze, -, 34.5 x 13.2 x 12.2 cm; signed on the bottom: 'FALENDER 3',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
brąz patynowany, drewno polichromowane
Sygnatura
sygnowany z boku: 'FALENDER 3'
Literatura
porównaj: Marmur, brąz, intuicja, "Zwierciadło", Nr. 11, 12.03.1987 s.nlb. (il.); porównaj: Powrót do źródeł. Rozmowa z Barbarą Falender, "Uroda", 1/1988, s. 8 (il.); porównaj: Autoportrety, red. Wiesława Wierzchowska, Warszawa 1991, s. 187 (il.); porównaj: Andrzej Skoczylas, Barbara Falender, "Sztuka" 1995 nr 1-6 s. 2, (il.); porównaj: Kamienie mają wyraz, red. Ewa Mazgal, "Gazeta Olsztyńska", nr. 139, 20.07.09. s. nlb. (il.); porównaj: Pęknieta Wenus. Nowe rzeźby Barbary Falender w Łazienkach, Joanna Koczylas, "Trybuna", Nr. 125, 30.05.2000 s. nlb (il.); porównaj: Barbara Falender. Rzeźba, katalog wystawy indywidualnej, red. Małgorzata Jurkiewicz, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko 2007, s. 58 (il.)
Wystawiany
porównaj: Barbara Falender, Centrum Sztuki STUDIO, Warszawa 1987; porównaj: Barbara Falender. Rzeźba, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko, 10.11.2007-31.01.2008; porównaj: Barbara Falender, Galeria Opera, Warszawa, 17.06.-06.12.2020