527
Thomas Hirschhorn (1957) | "Celebrex", 2005
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
14,000 zł
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Odkrycia
Artysta
Thomas Hirschhorn (1957)
Wymiary
80 x 84 cm
Kategoria
Opis
druk, flamaster, kolaż, taśma klejąca/papier, 80 x 84 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: ‘Thomas Hirshhorn | 2005 | Celebrex | La serie des Antalgiques | (Work on paper)’,
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Thomas Hirschhorn, urodzony w 1957 w szwajcarskim Bernie, znany jest przede wszystkim ze swoich monumentalnych instalacji, symulowanych ruin współtworzonych przez odbiorców, które są eksponowane w czołowych przestrzeniach wystawienniczych na świecie. Na przykład w 2014 w Paryżu furorę zrobiła jego praca „Flamme Éternelle”, którą skonstruował w Palais de Tokyo, między innymi z kartonów, styropianu, mebli oklejonych taśmą pakową oraz siedemnastu tysięcy opon. Paryskiej instalacji, jak innym inicjatywom Hirschhorna, przyświecało motto „Presence and Production”. Obecność odbiorcy w zaaranżowanej przez artystę przestrzeni ma zawsze prowadzić do wytworzenia części składowej dzieła – stworzenia rzeźby ze styropianu, transparentu z kartonu, plakatu, recytacji poematu, nawiązania dialogu z drugą osobą przy ognisku. W ten sposób na czas wystawy zostaje wzniesiona agora – miejsce kreatywnej demokratycznej debaty. Instalacje Hirschhorna to więc spontanicznie rozrastające się kolaże tworzone z rzeczy przypadkowych.
W społecznie zaangażowaną działalność artystyczną Hirschhorna wpisują się także jego kolaże dwuwymiarowe. Ulubionym materiałem Szwajcara jest karton – tani, z licznymi zastosowaniami, bez przywilejów, każdemu znany. Podobnie technikę kolażu cechuje przede wszystkim egalitaryzm, bo „każdy przynajmniej raz w życiu zrobił kolaż i każdy ma możliwość zrobienia kolażu. Kolaże posiadają moc natychmiastowego wpływania na innych. Lubię predyspozycję kolażu do niewykluczania i lubię to, że zawsze wydają się podejrzane i nie są brane na poważnie. Kolaże wciąż opierają się konsumpcji, nawet jeśli – jak wszystko – muszą walczyć z blichtrem i modą” (Thomas Hirschhorn, „About my works on paper”, http://www.thomashirschhorn.com/about-my-works-on-paper/, dostęp: 06.09.2022, tłum. własne).
Instalacje i prace dwuwymiarowe Hirschhorna, tak diametralnie różniące się rozmachem, łączy silna chęć do afirmatywnego pomieszczenia całej rzeczywistości w jednym dziele sztuki. „Chcę wyrazić złożoność i sprzeczności świata w jednym kolażu. Chcę wyrazić świat, w którym żyję, nie świat kompletny rozumiany jako świat w całości, lecz jako świat pofragmentowany. (…) Chcę skonfrontować się z chaosem, niezrozumiałością i niejasnością świata, nie poprzez niesienie pokoju lub spokoju, ani pracę w sposób chaotyczny, lecz pracując w chaosie i niejasności świata” (tamże, tłum. własne).
Description:
"Celebrex", 2005
print, felt-tip pen, collage, adhesive tape/paper, 80 x 84 cm; signed, dated and described on the reverse: ‘Thomas Hirshhorn | 2005 | Celebrex | La serie des Antalgiques | (Work on paper)’, ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Thomas Hirschhorn, urodzony w 1957 w szwajcarskim Bernie, znany jest przede wszystkim ze swoich monumentalnych instalacji, symulowanych ruin współtworzonych przez odbiorców, które są eksponowane w czołowych przestrzeniach wystawienniczych na świecie. Na przykład w 2014 w Paryżu furorę zrobiła jego praca „Flamme Éternelle”, którą skonstruował w Palais de Tokyo, między innymi z kartonów, styropianu, mebli oklejonych taśmą pakową oraz siedemnastu tysięcy opon. Paryskiej instalacji, jak innym inicjatywom Hirschhorna, przyświecało motto „Presence and Production”. Obecność odbiorcy w zaaranżowanej przez artystę przestrzeni ma zawsze prowadzić do wytworzenia części składowej dzieła – stworzenia rzeźby ze styropianu, transparentu z kartonu, plakatu, recytacji poematu, nawiązania dialogu z drugą osobą przy ognisku. W ten sposób na czas wystawy zostaje wzniesiona agora – miejsce kreatywnej demokratycznej debaty. Instalacje Hirschhorna to więc spontanicznie rozrastające się kolaże tworzone z rzeczy przypadkowych.
W społecznie zaangażowaną działalność artystyczną Hirschhorna wpisują się także jego kolaże dwuwymiarowe. Ulubionym materiałem Szwajcara jest karton – tani, z licznymi zastosowaniami, bez przywilejów, każdemu znany. Podobnie technikę kolażu cechuje przede wszystkim egalitaryzm, bo „każdy przynajmniej raz w życiu zrobił kolaż i każdy ma możliwość zrobienia kolażu. Kolaże posiadają moc natychmiastowego wpływania na innych. Lubię predyspozycję kolażu do niewykluczania i lubię to, że zawsze wydają się podejrzane i nie są brane na poważnie. Kolaże wciąż opierają się konsumpcji, nawet jeśli – jak wszystko – muszą walczyć z blichtrem i modą” (Thomas Hirschhorn, „About my works on paper”, http://www.thomashirschhorn.com/about-my-works-on-paper/, dostęp: 06.09.2022, tłum. własne).
Instalacje i prace dwuwymiarowe Hirschhorna, tak diametralnie różniące się rozmachem, łączy silna chęć do afirmatywnego pomieszczenia całej rzeczywistości w jednym dziele sztuki. „Chcę wyrazić złożoność i sprzeczności świata w jednym kolażu. Chcę wyrazić świat, w którym żyję, nie świat kompletny rozumiany jako świat w całości, lecz jako świat pofragmentowany. (…) Chcę skonfrontować się z chaosem, niezrozumiałością i niejasnością świata, nie poprzez niesienie pokoju lub spokoju, ani pracę w sposób chaotyczny, lecz pracując w chaosie i niejasności świata” (tamże, tłum. własne).
Description:
"Celebrex", 2005
print, felt-tip pen, collage, adhesive tape/paper, 80 x 84 cm; signed, dated and described on the reverse: ‘Thomas Hirshhorn | 2005 | Celebrex | La serie des Antalgiques | (Work on paper)’, ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
druk, flamaster, kolaż, taśma klejąca/papier
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: ‘Thomas Hirshhorn | 2005 | Celebrex | La serie des Antalgiques | (Work on paper)’
Proweniencja
Agra Art, Warszawa, Polska
Literatura
Tożsamość: fotografia w kolekcji Grażyny Kulczyk, katalog wystawy, [red.] Halina Oszmiańska, Galeria Art Stations, Poznań 2011, s.34-35
Wystawiany
„Tożsamość: fotografia w kolekcji Grażyny Kulczyk", Galeria Art Stations, Poznań 3.02-16.03.2011