526
Hubert Czerepok (1973) | "Not only Good Comes from Above", 2009
Estymacja:
70,000 zł - 100,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Odkrycia
Artysta
Hubert Czerepok (1973)
Wymiary
60 x 450 cm
Kategoria
Opis
metal, neon, szkło, 60 x 450 cm,
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Hubert Czerepok bada sytuacje niestandardowe i wymykające się kontroli, analizuje konstrukcje determinujące ludzkie zachowania, tropi konspiracyjne teorie i zjawiska paranormalne, szuka reguł Wielkiego Spisku oraz miesza historię z utopią. W swoich pracach z wyjątkową erudycją i poczuciem humoru balansuje na granicy ironicznego dystansu i autentycznego zaangażowania.
Hubert Czerepok to artysta sztuk wizualnych, autor instalacji, fotografii, obiektów i filmów. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, gdzie w 1999 obronił dyplom w pracowniach Izabelli Gustowskiej i Jana Berdyszaka. W latach 2002-2003 odbył studia podyplomowe w Jan van Eyck Academie w Maastricht, a w latach 2004-2005 w Higher Institute for Fine Arts w Antwerpii. Był asystentem, a potem adiunktem w pracowni wideo na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.
Przedmiotem zainteresowania Czerepoka bywały wielokrotnie miejsca publiczne o określonych funkcjach społecznych – biuro, biblioteka, muzeum. Artysta w swoich pracach podważał ich rzekomą funkcjonalność. Hubert Czerepok wykorzystuje strategię found footage, coveru, powtórzenia, czerpiąc z szeroko rozumianego archiwum współczesnej kultury wizualnej. W galeriach wielokrotnie prezentował materiały na temat dziwnych zdarzeń, kontaktów z przybyszami z kosmosu i katastroficznych wizji odnajdywanych w internecie, książkach i fragmentach filmów.
Często realizuje projekty multimedialne oraz działa w przestrzeni publicznej. Jednym z tematów, które poddaje artystycznej analizie, są relacje pomiędzy fikcją i prawdą historyczną, przy czym to nie fakty same w sobie interesują artystę najbardziej, ale sposób, w jaki mutują i ulegają formalnym czy semantycznym przekształceniom.
Odbył wiele lat edukacji rzeźbiarskiej, jeszcze w liceum Kenara w Zakopanem zajmował się snycerstwem, jednak najbardziej zaangażował artystę obraz ruchomy. Interesuje go sposób prowadzenia narracji, możliwość snucia opowieści na wiele różnych sposobów. Historycy zajmują się tworzeniem oficjalnej wersji wydarzeń, Czerepok – odczuciami subiektywnymi, często przemilczanymi. Sięga nawet do ukazywania pejzażu jako tego, co może ukazywać stany wewnętrzne ludzi, co jest w pewien sposób związane z przemyśleniami artysty o związkach romantyzmu z np. zamachami terrorystycznymi. Czerepoka fascynuje ludzki potencjał kreatywny, również ten związany z wytwarzaniem wynalazków. Swoje zainteresowanie historią uzasadnia tradycją malarską np. nurtu alegorycznego. W ten sposób treści historyczne mieszają się z mitycznymi, tworząc niezależne konteksty. Tak jak historycy badają przeszłość, tak artyści poszukują pewnych wymiarów pamięci czy wyłaniających się odczuć. Artysta miał okazję uczestniczyć wspólnie z naukowcami Polskiej Akademii Nauk Instytutu Biochemii w Poznaniu w otwieraniu sarkofagu Księcia opolskiego, Jana Dobrego. Jest to interesujące, ponieważ historia Piastów obrosła wieloma teoriami. Artysta zastanawiał się, czy dynastia nie pochodzi z północy, poddając pod wątpliwość w ten sposób słowiańską odrębność.
Nawet kiedy Czerepok odtwarza przeszłość, zdaje sobie sprawę, że powtórzenie pamięci jest niemożliwe, za każdym razem dzieje się coś, co sprawia, że wspomnienie mutuje. Artysta zastanawia się na celem odtwarzania wspomnień, interesuje go tak samo historia jak przyszłość, uważając, że powtarzamy minione zdarzenia, patrząc wstecz. Czerepok postrzega to groteskowo, ale analiza tego zjawiska, dryfowanie po meandrach pamięci, pozwala wziąć na warsztat przeszłość, by dowiedzieć się, co nas czeka.
Od wielu lat prowadzi warsztaty artystyczne dla dzieci i młodzieży (m.in. w CSW Łaźnia w Gdańsku, Galerii Arsenał w Białymstoku, Świetlicy Krytyki Politycznej w Cieszynie), w których podejmuje zagadnienia związane z artykulacją wolności, dekonstrukcją stereotypów.
Brał udział w wielu wystawach indywidualnych w kraju i za granicą, m.in. „Historia i Utopia”, Galeria Arsenał w Białymstoku; „Lux Aeterna” w Galerii Żak | Branicka w Berlinie; „Devil’s Island” w La Criee Centre d’Art Contemporain w Rennes, Francja; „Cultural Transference” w EFA Project Space, The Elizabeth Foundation for The Art, Nowy Jork, USA; Regres / Progres w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie.
Description:
"Not only Good Comes from Above", 2009
metal, neon, glass, 60 x 450 cm; , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Hubert Czerepok bada sytuacje niestandardowe i wymykające się kontroli, analizuje konstrukcje determinujące ludzkie zachowania, tropi konspiracyjne teorie i zjawiska paranormalne, szuka reguł Wielkiego Spisku oraz miesza historię z utopią. W swoich pracach z wyjątkową erudycją i poczuciem humoru balansuje na granicy ironicznego dystansu i autentycznego zaangażowania.
Hubert Czerepok to artysta sztuk wizualnych, autor instalacji, fotografii, obiektów i filmów. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, gdzie w 1999 obronił dyplom w pracowniach Izabelli Gustowskiej i Jana Berdyszaka. W latach 2002-2003 odbył studia podyplomowe w Jan van Eyck Academie w Maastricht, a w latach 2004-2005 w Higher Institute for Fine Arts w Antwerpii. Był asystentem, a potem adiunktem w pracowni wideo na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.
Przedmiotem zainteresowania Czerepoka bywały wielokrotnie miejsca publiczne o określonych funkcjach społecznych – biuro, biblioteka, muzeum. Artysta w swoich pracach podważał ich rzekomą funkcjonalność. Hubert Czerepok wykorzystuje strategię found footage, coveru, powtórzenia, czerpiąc z szeroko rozumianego archiwum współczesnej kultury wizualnej. W galeriach wielokrotnie prezentował materiały na temat dziwnych zdarzeń, kontaktów z przybyszami z kosmosu i katastroficznych wizji odnajdywanych w internecie, książkach i fragmentach filmów.
Często realizuje projekty multimedialne oraz działa w przestrzeni publicznej. Jednym z tematów, które poddaje artystycznej analizie, są relacje pomiędzy fikcją i prawdą historyczną, przy czym to nie fakty same w sobie interesują artystę najbardziej, ale sposób, w jaki mutują i ulegają formalnym czy semantycznym przekształceniom.
Odbył wiele lat edukacji rzeźbiarskiej, jeszcze w liceum Kenara w Zakopanem zajmował się snycerstwem, jednak najbardziej zaangażował artystę obraz ruchomy. Interesuje go sposób prowadzenia narracji, możliwość snucia opowieści na wiele różnych sposobów. Historycy zajmują się tworzeniem oficjalnej wersji wydarzeń, Czerepok – odczuciami subiektywnymi, często przemilczanymi. Sięga nawet do ukazywania pejzażu jako tego, co może ukazywać stany wewnętrzne ludzi, co jest w pewien sposób związane z przemyśleniami artysty o związkach romantyzmu z np. zamachami terrorystycznymi. Czerepoka fascynuje ludzki potencjał kreatywny, również ten związany z wytwarzaniem wynalazków. Swoje zainteresowanie historią uzasadnia tradycją malarską np. nurtu alegorycznego. W ten sposób treści historyczne mieszają się z mitycznymi, tworząc niezależne konteksty. Tak jak historycy badają przeszłość, tak artyści poszukują pewnych wymiarów pamięci czy wyłaniających się odczuć. Artysta miał okazję uczestniczyć wspólnie z naukowcami Polskiej Akademii Nauk Instytutu Biochemii w Poznaniu w otwieraniu sarkofagu Księcia opolskiego, Jana Dobrego. Jest to interesujące, ponieważ historia Piastów obrosła wieloma teoriami. Artysta zastanawiał się, czy dynastia nie pochodzi z północy, poddając pod wątpliwość w ten sposób słowiańską odrębność.
Nawet kiedy Czerepok odtwarza przeszłość, zdaje sobie sprawę, że powtórzenie pamięci jest niemożliwe, za każdym razem dzieje się coś, co sprawia, że wspomnienie mutuje. Artysta zastanawia się na celem odtwarzania wspomnień, interesuje go tak samo historia jak przyszłość, uważając, że powtarzamy minione zdarzenia, patrząc wstecz. Czerepok postrzega to groteskowo, ale analiza tego zjawiska, dryfowanie po meandrach pamięci, pozwala wziąć na warsztat przeszłość, by dowiedzieć się, co nas czeka.
Od wielu lat prowadzi warsztaty artystyczne dla dzieci i młodzieży (m.in. w CSW Łaźnia w Gdańsku, Galerii Arsenał w Białymstoku, Świetlicy Krytyki Politycznej w Cieszynie), w których podejmuje zagadnienia związane z artykulacją wolności, dekonstrukcją stereotypów.
Brał udział w wielu wystawach indywidualnych w kraju i za granicą, m.in. „Historia i Utopia”, Galeria Arsenał w Białymstoku; „Lux Aeterna” w Galerii Żak | Branicka w Berlinie; „Devil’s Island” w La Criee Centre d’Art Contemporain w Rennes, Francja; „Cultural Transference” w EFA Project Space, The Elizabeth Foundation for The Art, Nowy Jork, USA; Regres / Progres w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie.
Description:
"Not only Good Comes from Above", 2009
metal, neon, glass, 60 x 450 cm; , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
metal, neon, szkło
Literatura
POLISH! Contemporary Art from Poland, [red.] Ernst van Alpen, Żak Branicka Foundation, Ostfildern 2011, s. 83; Każdy jest dla kogoś nikim, katalog wystawy, [red.] Blanca Gómez Mosquete, Madryt 2014, s. 40-41 (il.)
Wystawiany
„Hubert Czerepok - Conspiratorium”, Art Stations, Poznań 5.02-13.04.2010; „Każdy jest dla kogoś nikim”, Fundación Banco Santander, Madryt, 15.02-15.06.2014;