Powrót do DESA.PL
522 of Liczba obiektów: 28
522
Žilvinas Kempinas (1969) | "Kleeia", z cyklu "Star", 2012
Estymacja:
35,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
80,000 zł
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Odkrycia
Artysta
Žilvinas Kempinas (1969)
Wymiary
118 x 118 cm
Opis
technika własna/płyta MDF, poliester, żywica, 118 x 118 cm,

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Kempinas ma niezwykłą umiejętność czerpania maksymalnych efektów przy użyciu najprostszych środków. To wręcz niesłychane jak przy całej banalności materiałów udaje mu się uzyskać poetycki efekt, którym wyraża swój stosunek do świata jako całości”.
Roberta Smith („New York Times”)

Žilvinas Kempinas wykorzystuje nietypowe materiały do kreowania swych nietuzinkowych prac. Tworzy zazwyczaj instalacje. W wielu pracach użył swojego ulubionego materiału, którym jest taśma magnetofonowa i wideo. Jest ona bardzo lekka i plastyczna. Nawet najmniejszy powiew wywołuje jej ruch. Zastosowanie taśmy oddziałuje na wiele zmysłów widza, gdyż wirująca taśma szeleści. W swojej pracy „Double O” z 2008 artysta skierował dwa duże, elektryczne wentylatory na dwie pętle taśmy, powodując, że bezustannie latały i odbywały swój „artystyczny taniec” między wentylatorami. Z kolei reprezentując Litwę na Biennale w Wenecji w 2009, Kempinas pokazał swą kultową instalację „Tube”. Została ona zaprezentowana w renesansowym budynku Scuola Grande della Misericordia. Tytułowa tuba została wykonana, oczywiście, z taśmy wideo. Wyglądała jak półprzezroczysty tunel, stworzony z równoległych, połyskujących linii. W fenomenalny sposób wpasowała się w zabytkowe wnętrze, tworząc z nim spójną całość. Zapraszała odwiedzających do przejścia przez nią, do doświadczenia „nowego poczucia przestrzeni i własnego ciała w danej chwili”, jak to określił Kempinas. Innym razem wyznał: „Pociągają mnie rzeczy, które mogą przekroczyć własną banalność i materialność, aby stać się czymś innym – czymś więcej. Dążę do czegoś zasadniczo naturalnego. Patrzenie na jedną z moich prac może, mam nadzieję, być jak oglądanie płomienia lub rzeki. Chcę, żeby ludzie na chwilę zapomnieli, na co patrzą, i zamieszkali w równoległym świecie, w którym abstrakcyjne rzeczy mają doskonały sens, o ile tylko zechcesz poświęcić trochę czasu na przyjrzenie się im” (Žilvinas Kempinas, wywiad z Veronicą Roberts, magazyn „Museo”).

Artysta urodził się w 1969 w Plungė na Litwie. Obecnie mieszka i tworzy w Nowym Jorku. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Wilnie a następnie uzyskał tytuł magistra sztuki w 2002 w Nowym Jorku, gdzie studiował w Hunter College. W 2003 miał swoją pierwszą wystawę, która odbyła się w prestiżowym MoMA PS1 (jedną z największych instytucji artystycznych w Stanach Zjednoczonych, zajmuje się wyłącznie sztuką współczesną). Kempinas zyskał międzynarodową sławę, gdy w 2006 jego druga wystawa została w całości zakupiona, a następnie jeszcze tego samego roku wystawiona na Art Basel w Miami Beach. W 2007 Kempinas został wyróżniony przez „Art Review Magazine” jako jeden z „przyszłych mistrzów”. W tym samym roku otrzymał nagrodę Caldera i rezydenturę w Atelier Calder w Saché. W 2008 wystawiał swe prace się w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w San Francisco, a w 2009 na poświęconej mu wystawie w Kunsthalle w Wiedniu.

Žilvinas Kempinas zasłynął głównie ze swych wielkoformatowych instalacji, co nie oznacza, że obce są mu mniejsze formy. Ze względu na dość nietypowe techniki wykonania, niekiedy ciężko jest je nazwać. Sam artysta klasyfikuje swoje prace jako instalacje, ponieważ, jak sam przyznaje, on niczego nie rzeźbi, zamiast tego często korzysta z gotowych produktów i następnie je aranżuje. Zazwyczaj tworzy także całe otoczenie, a nie tylko pojedynczy obiekt. Przestrzeń architektoniczna jest dla niego bardzo ważna i stanowi integralną częścią jego prac.
Prezentowane w ofercie aukcyjnej dzieło jest zrobione z żywicy, płyty MDF oraz poliestru. Na myśl przywodzi znakomitą serię ES (ES SERIES). Jest to praca tak oryginalna w swej formie, że wymyka się wszelkiej typologii. Niewątpliwie twórczość Kempinasa inspiruje. W 2016 została wydana, publikacja, w której znajduje się esej na temat jego twórczości pod znamiennym tytułem „Making Space for Wonder” (Robiąc miejsce na cud). Jej autorką jest Jessica Holmes.


Description:
"Kleeia", from the series "Star", 2012
mixed media/plyta MDF, polyester, resin, 118 x 118 cm; , ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
technika własna/płyta MDF, poliester, żywica
Literatura
Slow Motion, katalog wystawy, [red.] Cristoph Merian Verlag, Museum Tinguely, Basel, 2013
Wystawiany
„Slow Motion”, Museum Tinguely, Bazylea, 4.06-22.09.2013