521
Franciszek Orłowski (1984) | "Biblia [NT] - przekład enigmatyczny", 2006
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Odkrycia
Artysta
Franciszek Orłowski (1984)
Wymiary
43 x 31 x 8 cm
Kategoria
Opis
druk/papier, asfalt, 43 x 31 x 8 cm, sygnowany, datowany i opisany na ostatniej stronie: 'F. ORŁOWSKI 2/3 BIBLIA (NT) 2006', ed.2/3
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Biblia [NT] – przekład enigmatyczny (2005/2006) Franciszka Orłowskiego zaś to książka artystyczna wypełniona rytmem regularnych kwadracików: od bieli, poprzez szarość, po czerń. Czy pod nimi znajdują się litery? Dlaczego przekład jest enigmatyczny? Dzieło Orłowskiego dotyka problematyki związanej z nieczytelnością zarówno samej Biblii, jak i jej licznych tłumaczeń, różniących się niejednokrotnie od siebie. Cóż oznacza w tym kontekście NT: Nowy Testament czy może Nowe Technologie? Tak czy inaczej, w tej wersji Biblia pozostaje nieprzystępna i niezrozumiała. Fascynuje jako obiekt sam w sobie, w którym zaszyfrowano jakiś przekaz, nie dając nam klucza do jego zrozumienia”.
Nieczytelność: konteksty pisma i palimpsesty, katalog wystawy, [red.] Marta Smolińska, Wrocław, 2016, s. 56.
Franciszek Orłowski to artysta konceptualny, rzeźbiarz, twórca filmów wideo. W 2010 ukończył studia na Wydziale Komunikacji Multimedialnej na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Dyplom w zakresie intermediów zrealizował pod kierunkiem prof. Mirosława Bałki oraz prof. Piotra Kurki. Jego projekty mają charakter egzystencjalny, są związane często z międzyludzkimi relacjami, ich brakiem lub usterkami, refleksją nad rolą człowieka z perspektywy tego, co dzieje się współcześnie. W centrum zainteresowania artysty jest człowiek, jego losy i relacje rodzące się w obszarach społecznych, ekonomicznych i politycznych. Orłowski w swojej twórczości wyraża refleksje i odczucia związane z doświadczeniem życia w młodym ustroju demokratycznym i kapitalistycznym społeczeństwie. Artysta stawia pytania dotyczące ról ekonomicznych oraz wpływu sztuki na nie. Często podejmuje tematy o naturze egzystencjalnej, bada nierówności, głównie poszukując dróg do ich usunięcia. Orłowskiego interesują projekty związane z refleksją nad przestrzenią symboliczną, kulturową i edukacyjną. Przygląda się wnikliwie kształtowaniu postaw społecznych, stosunkowi do dziedzictwa i pamięci, tworzeniu uregulowanej, racjonalnej, bezpiecznej i poddanej kontroli przestrzeni. To właśnie w niej widzi osłonę i ochronę przed tym, co irracjonalne i nieprzewidywalne, bez względu na to, czy to emocje i uczucia związane z doświadczeniem nierówności, czy siła żywiołów związanych z planetą i jej klimatem. W sztuce Franciszka Orłowskiego spotykamy się z zagadnieniami dotyczącymi problemów w skali globalnej, ich konteksty są niezwykle szerokie. Twórczość artysty znakomicie ilustruje zjawiska, które obserwujemy nie tylko w sztuce, ale i na świecie. Artystę charakteryzuje pewnego rodzaju chaos, w pracy stosuje jednak żelazną konsekwencję, nie stara się dopasować do przyjętych norm, założeń, definicji czy nawet ram instytucjonalnych. Duże znaczenie dla Orłowskiego ma intuicja twórcza, impuls, niezgoda – często tworzy z powodu sprzeciwu wobec jakiejś sytuacji. Konsekwentna obserwacja świata przez artystę polega na patrzeniu tam, gdzie prawie nikt nie patrzy. Orłowski wyszukuje pewnego rodzaju przerwy w rzeczywistości, w których pozornie nic ciekawego się nie dzieje. Sztuka jest dla artysty przeczuciem, impulsem, ale nie polem do dokonywania przewrotów społecznych.
Description:
"Bible [NT] - enigmatic translation", 2006
print/paper, asphalt, 43 x 31 x 8 cm; signed, dated and described on the last page: 'F. ORLOWSKI 2/3 BIBLIA (NT) 2006', ed.2/3,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Biblia [NT] – przekład enigmatyczny (2005/2006) Franciszka Orłowskiego zaś to książka artystyczna wypełniona rytmem regularnych kwadracików: od bieli, poprzez szarość, po czerń. Czy pod nimi znajdują się litery? Dlaczego przekład jest enigmatyczny? Dzieło Orłowskiego dotyka problematyki związanej z nieczytelnością zarówno samej Biblii, jak i jej licznych tłumaczeń, różniących się niejednokrotnie od siebie. Cóż oznacza w tym kontekście NT: Nowy Testament czy może Nowe Technologie? Tak czy inaczej, w tej wersji Biblia pozostaje nieprzystępna i niezrozumiała. Fascynuje jako obiekt sam w sobie, w którym zaszyfrowano jakiś przekaz, nie dając nam klucza do jego zrozumienia”.
Nieczytelność: konteksty pisma i palimpsesty, katalog wystawy, [red.] Marta Smolińska, Wrocław, 2016, s. 56.
Franciszek Orłowski to artysta konceptualny, rzeźbiarz, twórca filmów wideo. W 2010 ukończył studia na Wydziale Komunikacji Multimedialnej na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Dyplom w zakresie intermediów zrealizował pod kierunkiem prof. Mirosława Bałki oraz prof. Piotra Kurki. Jego projekty mają charakter egzystencjalny, są związane często z międzyludzkimi relacjami, ich brakiem lub usterkami, refleksją nad rolą człowieka z perspektywy tego, co dzieje się współcześnie. W centrum zainteresowania artysty jest człowiek, jego losy i relacje rodzące się w obszarach społecznych, ekonomicznych i politycznych. Orłowski w swojej twórczości wyraża refleksje i odczucia związane z doświadczeniem życia w młodym ustroju demokratycznym i kapitalistycznym społeczeństwie. Artysta stawia pytania dotyczące ról ekonomicznych oraz wpływu sztuki na nie. Często podejmuje tematy o naturze egzystencjalnej, bada nierówności, głównie poszukując dróg do ich usunięcia. Orłowskiego interesują projekty związane z refleksją nad przestrzenią symboliczną, kulturową i edukacyjną. Przygląda się wnikliwie kształtowaniu postaw społecznych, stosunkowi do dziedzictwa i pamięci, tworzeniu uregulowanej, racjonalnej, bezpiecznej i poddanej kontroli przestrzeni. To właśnie w niej widzi osłonę i ochronę przed tym, co irracjonalne i nieprzewidywalne, bez względu na to, czy to emocje i uczucia związane z doświadczeniem nierówności, czy siła żywiołów związanych z planetą i jej klimatem. W sztuce Franciszka Orłowskiego spotykamy się z zagadnieniami dotyczącymi problemów w skali globalnej, ich konteksty są niezwykle szerokie. Twórczość artysty znakomicie ilustruje zjawiska, które obserwujemy nie tylko w sztuce, ale i na świecie. Artystę charakteryzuje pewnego rodzaju chaos, w pracy stosuje jednak żelazną konsekwencję, nie stara się dopasować do przyjętych norm, założeń, definicji czy nawet ram instytucjonalnych. Duże znaczenie dla Orłowskiego ma intuicja twórcza, impuls, niezgoda – często tworzy z powodu sprzeciwu wobec jakiejś sytuacji. Konsekwentna obserwacja świata przez artystę polega na patrzeniu tam, gdzie prawie nikt nie patrzy. Orłowski wyszukuje pewnego rodzaju przerwy w rzeczywistości, w których pozornie nic ciekawego się nie dzieje. Sztuka jest dla artysty przeczuciem, impulsem, ale nie polem do dokonywania przewrotów społecznych.
Description:
"Bible [NT] - enigmatic translation", 2006
print/paper, asphalt, 43 x 31 x 8 cm; signed, dated and described on the last page: 'F. ORLOWSKI 2/3 BIBLIA (NT) 2006', ed.2/3,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
druk/papier, asfalt
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na ostatniej stronie: 'F. ORŁOWSKI 2/3 BIBLIA (NT) 2006'
Literatura
GK Collection #1, [red.] Paweł Leszkowicz, Poznań 2007, s. 39 (il.)
Wystawiany
„Nieczytelność. Konteksty pisma”, Art Stations, Poznań, 23.02-17.05.2022; „GK Collection #1”, Art Stations, Poznań, 18.03-17.06.2007