Powrót do DESA.PL
503 of Liczba obiektów: 28
503
Grzegorz Kowalski (1942) | "Trzcinki", 1976/2000
Estymacja:
15,000 zł - 20,000 zł
Sprzedane
26,000 zł
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Odkrycia
Artysta
Grzegorz Kowalski (1942)
Wymiary
80 x 80 cm
Opis
fotografia, trzcina/płótno, 80 x 80 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Grzegorz Kowalski | Trzcinki 1976/2000',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Prace (…) w większości wykonane zostały z negatywów z lat 70-tych. Jeśli są podwójnie datowane, to oznacza, że zostały zmontowane współcześnie. Gdy stawałem się modelem, za obiektywem zastępowała mnie żona – Barbara (Magda) Falender. Negatywy użyte w pracach ‘Trzcinki’ i ‘Rzemyki’ są jej autorstwa, wykonała je jako studia do rzeźb: ‘Źródło’, ‘Pełnia’ i ‘Noc’. Barwione odbitki powstały w latach 70-tych jako moja glossa do twórczości Magdy. (…) Dzisiaj traktuję je jak wyraz artystycznego związku z kobietą, którą kocham i podziwiam”.
Grzegorz Kowalski, 2001
Grzegorz Kowalski ukształtował się w kręgu oddziaływania teorii Formy Otwartej Oskara Hansena. W pierwszym okresie twórczości (1965-70) działał w szerokim wówczas ruchu sympozjów i plenerów awangardowych o programie zarówno badawczym, jak i społecznym (m.in. Sympozjum Artystów i Naukowców w Puławach 1966, II Biennale Form Przestrzennych w Elblągu 1967, Międzynarodowe Sympozjum Rzeźbiarzy podczas Olimpiady w Meksyku 1968, Sympozjum „Wrocław '70”). Indywidualnie debiutował w 1968 instalacją pt. „Kieszeń” w Galerii Foksal w Warszawie. W 1969 wziął udział w X Biennale w São Paulo. W latach 1970-71 przebywał na stypendium w Stanach Zjednoczonych.
Jak ujął to Waldemar Baraniewski: „W twórczości Kowalskiego to, co jest materią życia, zostaje ujęte w karby, poddane procesowi porządkowania, opisu. Kowalski gromadzi ślady, wspomnienia, pozostałości po człowieku. Może przede wszystkim po sobie, po swoim przebywaniu w świecie. Rejestruje to i utrwala. A przy tym jego prace są ustawicznym przekraczaniem, odrzucaniem formy, podważaniem uznanych zasad i determinant”. Tak jest również w przypadku pracy prezentowanej w katalogu.

Rzeźbiarz i performer. W latach 1959–1965 studiował na warszawskiej ASP, na Wydziale Rzeźby, pod kierunkiem Oskara Hansena i Jerzego Jarnuszkiewicza. W roku 1965 otrzymał dyplom z wyróżnieniem. Od tego czasu pracuje na ASP jako wykładowca. W roku 1991 otrzymał tytuł profesora. W latach 1972–1980 związany był z Galerią Repassage.

Description:
"Reeds", 1976/2000
photography, trzcina/canvas, 80 x 80 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Grzegorz Kowalski | Trzcinki 1976/2000', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
fotografia, trzcina/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Grzegorz Kowalski | Trzcinki 1976/2000'
Literatura
GK Collection #1, [red.] Paweł Leszkowicz, Poznań 2007, s. 55 (il.)
Wystawiany
"Grzegorz Kowalski Przedmioty Fotograficzne", Mała Galeria ZPAF-CSW, Warszawa, 3.04-4.05.2001; „GK Collection #1", Art Stations, Poznań, 18.03-17.06.2007