Powrót do DESA.PL
501 of Liczba obiektów: 28
501
Teresa Murak (1949) | "Obiekt", 1975/76
Estymacja:
16,000 zł - 25,000 zł
Sprzedane
50,000 zł
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Odkrycia
Artysta
Teresa Murak (1949)
Wymiary
21 x 14 x 5,5 cm
Kategoria
Opis
plexi, rzeżucha, żywica, 21 x 14 x 5,5 cm,

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


W RYTMIE NATURY

Krytycy sztuki uznają Teresę Murak za jedyną polską artystkę tworzącą w nurcie sztuki ziemi. Najbardziej charakterystycznym tworzywem dla jej twórczości jest rzeżucha. Swoje uprawy rozpoczęła już w latach studenckich, najczęściej siejąc na koszulach, pelerynach czy sukniach. Nosząc je, może wcielać się w rolę Matki Natury. W kręgu zainteresowań artystki znajduje się efemeryczność życia i idąca za tym próba zatrzymania wybranych momentów oraz zrozumienie rytmu i cyklu natury.
Rzeżucha – symbol nowego życia – zawsze fascynowała artystkę. Pozwala jej ona przeżywać i odczuwać kiełkowanie, a wzrost roślin na własnym ciele pomaga jej w tworzeniu symbiozy między kulturą a naturą. W latach 70. XX wieku wykonywała monumentalne, organiczne rzeźby w pejzażu oraz mniejsze formy z użyciem mułu rzecznego i rozczynu żytniego. W latach 80. przygotowała cykl „Rysunki dla Ziemi” kontynuujący idee rzeźb plenerowych. Obok zainteresowań związanych z przyrodą pojawiły się również zagadnienia codzienności. Powstała wtedy seria obrazów tworzonych w wyniku działań ze ścierką, wodą i farbą na papierze. W 2004 artystka przeprowadziła akcję w centrum Warszawy (określiła ją mianem swojego „prezentu dla stolicy”), wysiewając pasy lnu chabrami i makami.
Artystka wypracowała własną oryginalną metodę twórczą, odnosząc się do krajobrazu miejskiego i podmiejskiego, relacji między naturą a ludzkim ciałem, odpowiedzialności za ekosystem, a jednocześnie wpisując swoją sztukę w konstelację duchowych referencji o fundamentach zarówno pogańskich, jak i judeochrześcijańskich. Ta twórczość, w wielu przejawach pionierska, była m.in. zapowiedzią posthumanistycznego nurtu w sztuce.

Performerka, rzeźbiarka, autorka instalacji. Ważnym elementem jej działań performatywnych jest przyroda i ekologia. Po roku historii sztuki na lubelskim KULu, w 1970 roku przeniosła się na Wydział Malarstwa ASP w Warszawie, który ukończyła pod kierunkiem prof. Jana Tarasina i Tadeusza Dominika. W 2005 roku otrzymała nagrodę Katarzyny Kobro. Artystka współpracuje z grupami młodzieży w ramach niektórych zorientowanych ekologicznie "zasiewów" i innych projektów. "Zasiewy" miały między innymi miejsce na pasie zieleni nieopodal warszawskiej Biblioteki Narodowej - artystka wysiewała zboże w okolicach przystanku tramwajowego, wykonując swój bezinteresowny gest w zasadzie bez publiczności.

Description:
"Object", 1975/76
plexiglass, watercress, resin, 21 x 14 x 5.5 cm; , ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
plexi, rzeżucha, żywica
Proweniencja
Galeria Program, Warszawa
Literatura
GK Collection #1, [red.] Paweł Leszkowicz, Poznań 2007, s. 70-71 (il.)
Wystawiany
„GK Collection #1”, Art Stations, Poznań 18.03.-17.06.2007