Powrót do DESA.PL
315 of Liczba obiektów: 22
315
Andrzej Szewczyk (1950 - 2001) | "Pod wulkanem", 1995-1996
Estymacja:
70,000 zł - 90,000 zł
Sprzedane
70,000 zł
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Pasja. Markowski. Chlanda. Szewczyk
Wymiary
180 x 25 x 4 cm
Opis
akryl, łupiny pistacji/deska, 180 x 25 x 4 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Andrzej | Szewczyk | 1995-6 | "Pod wulkanem"',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


LUSTRO, W KTÓRYM ODBIJA SIĘ ŚWIAT

Twórczość Andrzeja Szewczyka charakteryzuje wykorzystywanie nietypowych technik i materiałów. Badając w sztuce zagadnienie pisma, realizował projekty artystyczne na trzech płaszczyznach: układając kompozycje ze skrawków ołówków, później także łupin pistacji (od lat 90.), pisząc ołowiem po drewnie lub tworząc rysunki bezpośrednio na kartach książek. Techniki te wymagały zwykle od artysty ciężkiej fizycznej pracy i codziennego mozołu. W dziełach wykorzystujących nietypowe środki artystyczne Szewczyk łączył nawiązania do tradycji kulturowej i bogactwa symbolicznych odniesień ze skupieniem na różnorodnych, sensualnych znaczeniach, dlatego jego prace wymagały od widza zaangażowania zmysłu dotyku.

W latach 1995-96 powstało dzieło „Pod wulkanem”, w którym jako materiał twórczy artysta wykorzystał właśnie łupiny pistacji naklejone na deskę i pokryte akrylem. Dzieło pokaźnej wysokości, od góry zakończone łagodnym owalem, od dołu zostało zamknięte kątem ostrym. Całość Szewczyk pokrył czarną barwą, pozostawił jednak kilka akcentów kolorystycznych w postaci czerwonych plam na niektórych łupinach i kilku ciemnoniebieskich u podstawy kompozycji. Choć akcentami barwnymi pokryte zostały tak niewielkie fragmenty, skontrastowanie ich z otchłanią czerni dało efekt piorunujący i przyciągający uwagę odbiorcy. Wieloznaczność tego dzieła wpisała się w koncepcję ideału dzieła sztuki Szewczyka, który widział je nie jako artystyczną kreację a „lustro, w którym odbija się świat”. Ponadto praca stanowiła o niezwykłej skrupulatności artysty, który pieczołowicie umieszczał niewielkich rozmiarów fragmenty w równych rzędach i kolumnach. Odwołanie w tytule do wulkanu, obiektu, działającego niezwykle intensywnie na zmysły, ale jednocześnie będącego źródłem realnego niebezpieczeństwa i zagrożenia, stworzyło pociągający kontrast. Artysta zrealizował go w materialnym i fizycznym aspekcie dzieła i wykorzystał do wyrażenia zmysłowości, cielesnych namiętności i emocjonalnych pasji.
Malarz, rzeźbiarz, autor komentarzy do swoich prac. W latach 1974-1978 studiował na Wydziale Edukacji Wizualnej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oddział w Cieszynie. Początkowo zajmował się malarstwem i rzeźbą. W końcu lat 60. stworzył pierwsze aranżacje przestrzenne i uczestniczył w akcjach artystycznych. W swoim malarstwie zaprzeczał tradycyjnej roli obrazu malarskiego i roli malarza jako twórcy. Interesowało go malarstwo bezosobowe, mechaniczne, ale jednocześnie radosne i witalne. Stosował nietypowe podobrazia i materiały malarskie (ściany, lustra, zeszyty szkolne, mapy). Naśladował ludowe sposoby dekorowania otoczenia. Od końca lat 70. pierwszoplanowe stały się w sztuce Szewczyka zagadnienia zapisu: pisma, księgi, kaligrafii. Od 1981 roku powstają kompozycje ze ścinek kredek, drewnianych klocków przyklejanych do desek i płócien, zalewanych woskiem, farbą i ołowiem. Najbardziej znane w twórczości Szewczyka są realizacje z cyklu Bibliotek (od 1986). Składają się na nie drewniane tablice-ksiegi, pokryte ołowianym pismem. Artysta był związany z warszawską Galerią Foksal i Starmach Gallery w Krakowie. Prace w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi. Galerii Zachęta w Warszawie, Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu.

Description:
"Under the volcano", 1995-1996
acrylic, pistachcio shells/panel, 190 x 25 x 4 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Andrzej | Szewczyk | 1995-6 | "Pod wulkanem"', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
akryl, łupiny pistacji/deska
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Andrzej | Szewczyk | 1995-6 | "Pod wulkanem"'
Proweniencja
0
Literatura
Paweł Leszkowicz, GK Collection #1, Poznań 2007, s. 38 (il.)
Wystawiany
„GK Collection #1”, Art Stations, Poznań, 18.03-17.06.2007; „Nieczytelność. Konteksty pisma”, Art Stations, Poznań, 23.02-17.05.2016