Powrót do DESA.PL
314 of Liczba obiektów: 22
314
Andrzej Szewczyk (1950 - 2001) | Bez tytułu, z cyklu "Pomniki listów F. Kafki do F. Bauer", 1981-1984
Estymacja:
90,000 zł - 120,000 zł
Sprzedane
80,000 zł
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Pasja. Markowski. Chlanda. Szewczyk
Wymiary
49,5 x 38 cm (wymiary każdej pracy)
Opis
emalia/deska, ołów, 49,5 x 38 cm (wymiary każdej pracy),

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Tryptyk Andrzeja Szewczyka należy do cyklu „Pomniki listów F. Kafki do F. Bauer” realizowanego w latach 1981-84, który jest jedną najważniejszych realizacji w twórczości artysty. W tym okresie artysta współpracował z Galerią Foksal w Warszawie. Istotną rolę w twórczości Szewczyka odgrywało pismo, tradycja „ikonopisania” i medytacji, co jest zauważalne w jego pracach na papierze, zwojach, manuskryptach, książkach, obrazach – tablicach i obiektach.

Szewczyk, odnosząc się do pisma, ukazuje swoje zainteresowanie literaturą. Wykorzystana technika emalii na desce dodaje tryptykowi sensualnego charakteru, swoją fakturą i kolorem oddziałuje na zmysł dotyku, przyciąga wzrok. Ukazane na nim pismo jest nieskończone, stanowi ono walorowe, metaforyczne przejście z ciemności do jasności świata. Jednocześnie źródło światła pozostaje nieznane. Szewczykowi bliska była prawosławna kultura pisania ikon, której wpływy możemy odnaleźć w omawianym cyklu. Pismo, którym zostały oznakowane deski, oddaje ciężar słów, jakimi były zapisane listy Franza Kafki do Felicji Bauer. Poszczególne deski tryptyku są tablicami – stellami przypominającymi pomniki w typie orientalnym z epitafijnym napisem lub żydowskimi macewami. Kompozycja tryptyku tworzy pewnego rodzaju nekropolię i świątynię nicości. Regularne wersety przecinające powierzchnię tablic są sugestią konkretnego napisu, czyniąc je księgami i woluminami.

Motyw pisma i tablic pojawia się także w innych dziełach Andrzeja Szewczyka: „Diariusze” (1981-83), instalacja „Biblioteka-bazylika” (1995).

„Szewczyk z powodzeniem mógłby być też pupilkiem tzw. nowego materializmu, ponieważ jego strategie obchodzenia się i eksponowania materii w dziełach sztuki stanowczo czynią z niej aktywnego uczestnika procesu tworzenia, współkreującego znaczenia na równi z artystą. Twórcze strategie Szewczyka pozwalają bowiem postrzegać materiały w ich dynamice i działaniu w artystycznym procesie kreacji; nie zamrażają ich ruchu, a czynią ich dynamizm dostępnym doświadczeniu. Ponadto Szewczyki są sensualne, ucieleśnione, multisensoryczne i haptyczne, co umożliwia postrzeganie ich z perspektywy rewaloryzacji hierarchii zmysłów i de(kon)strukcji skopicznego reżimu. Aktywizują i uwodzą dotyk, wabią zapachem wosku i metalicznym posmakiem ołowiu. Są nie tylko dla oczu” (Marta Smolińska, „Szewczyk(i) w kolekcji Simulart: czyli o namiętnym kolekcjonowaniu twórczości artysty, który nienawidził słowa twórczość”, źródło: https://magazynszum.pl/ szewczyki-w-kolekcji-simulart-czylio- namietnym-kolekcjonowaniutworczosci- artysty-ktory-nienawidzilslowa- tworczosc/, dostęp: 7.09.2022).
Malarz, rzeźbiarz, autor komentarzy do swoich prac. W latach 1974-1978 studiował na Wydziale Edukacji Wizualnej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oddział w Cieszynie. Początkowo zajmował się malarstwem i rzeźbą. W końcu lat 60. stworzył pierwsze aranżacje przestrzenne i uczestniczył w akcjach artystycznych. W swoim malarstwie zaprzeczał tradycyjnej roli obrazu malarskiego i roli malarza jako twórcy. Interesowało go malarstwo bezosobowe, mechaniczne, ale jednocześnie radosne i witalne. Stosował nietypowe podobrazia i materiały malarskie (ściany, lustra, zeszyty szkolne, mapy). Naśladował ludowe sposoby dekorowania otoczenia. Od końca lat 70. pierwszoplanowe stały się w sztuce Szewczyka zagadnienia zapisu: pisma, księgi, kaligrafii. Od 1981 roku powstają kompozycje ze ścinek kredek, drewnianych klocków przyklejanych do desek i płócien, zalewanych woskiem, farbą i ołowiem. Najbardziej znane w twórczości Szewczyka są realizacje z cyklu Bibliotek (od 1986). Składają się na nie drewniane tablice-ksiegi, pokryte ołowianym pismem. Artysta był związany z warszawską Galerią Foksal i Starmach Gallery w Krakowie. Prace w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi. Galerii Zachęta w Warszawie, Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu.

Description:
Untitled, from the series "Pomniki listow F. Kafki do F. Bauer", 1981-1984
enamel/panel, olow, 49.5 x 38 cm (dimensions of each); , ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
emalia/deska, ołów
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
„Pomniki listów F. Kafki do F. Bauer”, Galeria Foksal, Warszawa, 1984; „Nieczytelność. Konteksty pisma”, Art Stations, Poznań, 23.02-17.05.2016