313
Marek Chlanda (1954) | "Drugi tryptyk nawracania", 2001
Estymacja:
70,000 zł - 90,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Pasja. Markowski. Chlanda. Szewczyk
Artysta
Marek Chlanda (1954)
Wymiary
100 x 70 cm (wymiary każdej pracy)
Kategoria
Opis
ołówek, pastel/papier, 100 x 70 cm (wymiary każdej pracy),
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowany tryptyk należy do serii zatytułowanej „Dziewięć tryptyków nawracania” z 2001, którą Marek Chlanda przedstawiał m.in. na wystawie w Galerii Starmach w Krakowie w 2002. Tryptyk powstał w okresie dojrzałości artystycznej i ściśle wypracowanego już stylu artysty. Jednocześnie jest autorskim komentarzem do przełomu wieków, starego i nowego tysiąclecia. Głównym motywem w omawianej serii jest róża – najpierw rysowana z natury, a następnie oplatana liniami prowadzonymi w intuicyjny sposób. Dzieła zostały wykonane ołówkiem, sepią, węglem lub akrylem na papierze. W drugim tryptyku róża jest opleciona w formę geometryzującą, która w jednej z prac przekształca się niemal w koronę cierniową. Technika wykonania pozwala wydobyć jeszcze głębszą ekspresyjną formę i wiele warstw kolorystycznych. Z kolei duży format grafik umożliwia traktowanie ich na równi z wielkoformatowymi dziełami na płótnach.
„Marek Chlanda w swej pracy – rysunku, rzeźbie, malowaniu, też w spektaklach, a i w rozważaniach wypowiadanych i spisywanych – opisuje świat. Czyni to w sposób pełny, jak mało kto dzisiaj. Całościowość aspiracji i wielorakość środków, którymi w sposób swobodny i naturalny się posługuje, a także dialogowanie z wcześniejszymi dokonaniami twórczymi, stawia go w szeregu ważkich następstw w sztuce w Polsce. (…) Sztuki wizualne Chlanda postrzega jako spektakl, cała zaś jego praca i życie iluminowane są przez głęboki namysł nad światem i (w dalszej kolejności) nad sztuką.(…) Kiedy zajmował się sferą religii, wyznaczał swojej twórczości obszar nazywany przezeń ‘teografią’, wypełniany zaś praktyką z użyciem rysunku, rzeźby, malarstwa, przy posługiwaniu się też konstruowaniem obiektów, zapisem filmowym” (Jaromir Jedliński, tekst do katalogu wystawy „Marek Chlanda. Remanent”, Galeria Muzalewska w Poznaniu, marzec-maj 2018).
Marek Chlanda ma wypracowaną metodologię tworzenia cykli prac, które nazywa „Rodzinami”. Artysta tworzy je systematycznie, precyzyjnie planując, zapełniając notatniki, oddaje się lekturze. Zapis widoczny w cyklach dzieł jest analogiczny do zapisu podróży, którą artysta tworzy w myślach. „Drugi tryptyk nawracania” jest refleksją twórcy nieustannie poruszającego wątki religijne, metafizyczne, odnosząc się do filozofii i mistyki. Na formie wypracowanej w dziele bazują dalsze części tryptyku, na którą artysta nakłada kolejną barwną warstwę.
„Wydaje mi się, że sztuka ma raczej naturę odpowiedzi, odpowiadania temu, co nami kręci. Historia, ale i aktualność, pokazuje, iż nie wszystkie odpowiedzi są równie ważne no i – co istotniejsze – niemal każda zauważona odpowiedź zawiera wiele podpowiedzi – tym jest żywa tradycja. Dla odpowiedzi nieustannie szukamy pytań, czasem udaje się je znaleźć. Tak czy inaczej, porządek przyczynowo-skutkowy, co rusz, zawodzi”. Fragment wywiadu Marka Chlandy z Alanem Rynkiewiczem, „Marek Chlanda: jako sceptyk stawiam na afirmację”, źródło: https://kultura.onet.pl/sztuka/marek-chlanda-jako-sceptyk-stawiam-na-afirmacje- wywiad/r9bw5nq, dostęp: 7.09.2022.
Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyplom uzyskał na Wydziale Grafiki w 1978 roku. W latach 1980–1982 był pedagogiem krakowskiej uczelni. W latach 1983–1984 realizował ze studentami Vestlendets Kunstakademie w Bergen w Norwegii eksperyment Podróżującej Akademii, prowadząc zajęcia w różnych miejscach świata. Od 1986 do 1988 roku pracował w filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. W 1997 roku został laureatem Nagrody Fundacji Nowosielskich, przyznanej wówczas po raz pierwszy. Najważniejsze pola jego działalności artystycznej to rysunek i rzeźba. Rozwinął innowacyjne połączenie tych dwóch dziedzin, sprawdzając ich wzajemne oddziaływanie. W zaaranżowane przez siebie przestrzeni wprowadza element ruchu, konfrontując z nim nieruchomą rzeźbę. Inspirację dla jego prac stanowi literatura, mitologia oraz mistyka.
Description:
"The second triptych of conversion", 2001
pencil, pastel/paper, 100 x 70 cm (dimensions of each); , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowany tryptyk należy do serii zatytułowanej „Dziewięć tryptyków nawracania” z 2001, którą Marek Chlanda przedstawiał m.in. na wystawie w Galerii Starmach w Krakowie w 2002. Tryptyk powstał w okresie dojrzałości artystycznej i ściśle wypracowanego już stylu artysty. Jednocześnie jest autorskim komentarzem do przełomu wieków, starego i nowego tysiąclecia. Głównym motywem w omawianej serii jest róża – najpierw rysowana z natury, a następnie oplatana liniami prowadzonymi w intuicyjny sposób. Dzieła zostały wykonane ołówkiem, sepią, węglem lub akrylem na papierze. W drugim tryptyku róża jest opleciona w formę geometryzującą, która w jednej z prac przekształca się niemal w koronę cierniową. Technika wykonania pozwala wydobyć jeszcze głębszą ekspresyjną formę i wiele warstw kolorystycznych. Z kolei duży format grafik umożliwia traktowanie ich na równi z wielkoformatowymi dziełami na płótnach.
„Marek Chlanda w swej pracy – rysunku, rzeźbie, malowaniu, też w spektaklach, a i w rozważaniach wypowiadanych i spisywanych – opisuje świat. Czyni to w sposób pełny, jak mało kto dzisiaj. Całościowość aspiracji i wielorakość środków, którymi w sposób swobodny i naturalny się posługuje, a także dialogowanie z wcześniejszymi dokonaniami twórczymi, stawia go w szeregu ważkich następstw w sztuce w Polsce. (…) Sztuki wizualne Chlanda postrzega jako spektakl, cała zaś jego praca i życie iluminowane są przez głęboki namysł nad światem i (w dalszej kolejności) nad sztuką.(…) Kiedy zajmował się sferą religii, wyznaczał swojej twórczości obszar nazywany przezeń ‘teografią’, wypełniany zaś praktyką z użyciem rysunku, rzeźby, malarstwa, przy posługiwaniu się też konstruowaniem obiektów, zapisem filmowym” (Jaromir Jedliński, tekst do katalogu wystawy „Marek Chlanda. Remanent”, Galeria Muzalewska w Poznaniu, marzec-maj 2018).
Marek Chlanda ma wypracowaną metodologię tworzenia cykli prac, które nazywa „Rodzinami”. Artysta tworzy je systematycznie, precyzyjnie planując, zapełniając notatniki, oddaje się lekturze. Zapis widoczny w cyklach dzieł jest analogiczny do zapisu podróży, którą artysta tworzy w myślach. „Drugi tryptyk nawracania” jest refleksją twórcy nieustannie poruszającego wątki religijne, metafizyczne, odnosząc się do filozofii i mistyki. Na formie wypracowanej w dziele bazują dalsze części tryptyku, na którą artysta nakłada kolejną barwną warstwę.
„Wydaje mi się, że sztuka ma raczej naturę odpowiedzi, odpowiadania temu, co nami kręci. Historia, ale i aktualność, pokazuje, iż nie wszystkie odpowiedzi są równie ważne no i – co istotniejsze – niemal każda zauważona odpowiedź zawiera wiele podpowiedzi – tym jest żywa tradycja. Dla odpowiedzi nieustannie szukamy pytań, czasem udaje się je znaleźć. Tak czy inaczej, porządek przyczynowo-skutkowy, co rusz, zawodzi”. Fragment wywiadu Marka Chlandy z Alanem Rynkiewiczem, „Marek Chlanda: jako sceptyk stawiam na afirmację”, źródło: https://kultura.onet.pl/sztuka/marek-chlanda-jako-sceptyk-stawiam-na-afirmacje- wywiad/r9bw5nq, dostęp: 7.09.2022.
Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, dyplom uzyskał na Wydziale Grafiki w 1978 roku. W latach 1980–1982 był pedagogiem krakowskiej uczelni. W latach 1983–1984 realizował ze studentami Vestlendets Kunstakademie w Bergen w Norwegii eksperyment Podróżującej Akademii, prowadząc zajęcia w różnych miejscach świata. Od 1986 do 1988 roku pracował w filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. W 1997 roku został laureatem Nagrody Fundacji Nowosielskich, przyznanej wówczas po raz pierwszy. Najważniejsze pola jego działalności artystycznej to rysunek i rzeźba. Rozwinął innowacyjne połączenie tych dwóch dziedzin, sprawdzając ich wzajemne oddziaływanie. W zaaranżowane przez siebie przestrzeni wprowadza element ruchu, konfrontując z nim nieruchomą rzeźbę. Inspirację dla jego prac stanowi literatura, mitologia oraz mistyka.
Description:
"The second triptych of conversion", 2001
pencil, pastel/paper, 100 x 70 cm (dimensions of each); , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
ołówek, pastel/papier
Proweniencja
Galeria Starmach, Kraków
Literatura
Marek Chlanda. Prace na podłodze i na ścianie/Works on the floor and on the wall, katalog wystawy, Starmach Gallery, Kraków 2002, s. 11 (il.)
Wystawiany
„Prace na podłodze i na ścianie – Tryptyki nawracania", Galeria Starmach, Kraków, 12.02-30.03.2002