155
Stanisław Dróżdż (1939 - 2009) | Bez tytułu (Teksty numeryczne) - 12 części, 1974
Estymacja:
180,000 zł - 250,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Awangarda
Artysta
Stanisław Dróżdż (1939 - 2009)
Wymiary
41,5 x 79,5 cm (wymiary każdej pracy)
Kategoria
Opis
wydruk komputerowy/karton, 41,5 x 79,5 cm (wymiary każdej pracy), sygnowany, datowany i opisany na odwrociu każdej części: 'STANISŁAW DRÓŻDŻ | UNTITLED, 1974. | [sygnatura artysty]',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
- Obiekt importowany spoza terytorium UE na podstawie odprawy czasowej. Importowy podatek VAT w wysokości 8% kwoty wylicytowanej, będzie doliczony do ceny sprzedaży obiektu.
Stanisław Dróżdż od 1967 tworzył dzieła na granicy poezji i sztuk wizualnych, które określał jako „pojęciokształty” i „formy treści”. Za pomocą symbolów językowych i matematycznych kreował systemy zbiorów, integrując naukę ze sztukami wizualnymi. Powstawały one w formie rękopisów lub wielkoformatowych kompozycji pisanych bezpośrednio na tablicach. Do najważniejszych dzieł artysty z tego okresu należą: „Zapomnienie”, „Samotność”, „byłojest- będzie”, „Pomiędzy” i prezentowane „Teksty numeryczne”. „Teksty numeryczne” Stanisława Dróżdża należą do jednej z najbardziej radykalnych serii prac w dorobku artysty. Na dwunastu wydrukach komputerowych zostały przedstawione zestawy powtarzających się, następujących po sobie cyfr. Są one pozbawione funkcji informacyjnej i jakiejkolwiek szerszej narracji związanej z relacją do jednostek miary, pieniędzy lub czasu. Wydruki są abstrakcyjne i niepoliczalne, ale jednocześnie potencjalnie wielowartościowe. „Teksty numeryczne” wpisują się w nurt poezji konkretnej, której Stanisław Dróżdż był najwybitniejszym przedstawicielem. Kierunek ten polega na wyodrębnieniu słów i podkreśleniu ich autonomii. Nurt poezji konkretnej powstał w 1953 na ogólnoświatowym zjeździe w Sztokholmie, gdzie został ogłoszony jego manifest. Dzieła tego stylu tworzą poematy w postaci kompozycji wizualnych utworzonych z układów znaków typograficznych i liter, którym nie jest przypisywane znaczenie semantyczne i syntaktyczne. Aby słowo mogło oznaczać samo siebie, musi być odizolowane od kontekstu językowego i rzeczywistości pozajęzykowej. Formę determinuje tutaj treść i vice versa.
Seria „Tekstów numerycznych” została zapisana jednym konkretnym fontem, co wzmocniło jej wizualny efekt. Dzieło obejmuje zarówno egzystencjalne, jak i liczebne tendencje w twórczości Dróżdża. Dynamiczne kombinacje spotęgowanej tautologicznie liczby cyfr „biegają” od zera do dziewięciu, tworząc wysmakowane abstrakcyjne optyczne złudzenia.
„Na co patrzymy, stojąc przed pracami Stanisława Dróżdża, najwybitniejszego i najkonsekwentniejszego polskiego konkretysty? Pytanie nie jest obojętne nie tylko dlatego, że sugeruje kłopotliwą synkretyczność twórcy, którego działanie przekracza tradycyjnie wyznaczone granice dyscyplin: określane jako „poezja”, sztuka konkretna ta wystawiana jest w muzeum, a więc w przestrzeni zarezerwowanej zwykle dla innego niż „poezja” rodzaju sztuki. Ale pytanie staje się bardziej intrygujące, gdy przesuniemy akcenty i zamiast indagować „na CO patrzymy?” zapytamy „na co PATRZYMY?”. Prace Stanisława Dróżdża uzmysławiają nam, iż sfera widzenia, to, co w lekturze „tradycyjnej” poezji jest jakby niezauważalne, przezroczyste i nieobecne nieobecnością doskonale funkcjonującego mechanizmu, jest miejscem krystalizowania się najistotniejszych pytań nie tylko o sztukę, ale o sposób istnienia człowieka w świecie. Jeżeli Dróżdż swoimi pracami prowokuje pytanie „na co PATRZYMY?” oznacza to dwie rzeczy: (1) iż nasze obcowanie ze światem jest w istocie kwestią spoglądania na jego przedmioty, czyli, że nie możemy istnieć, nie „czytając” (choć nie zawsze jest to czytanie liter, zdań i książek), oraz (2) iż uprawiając „czytanie”, najczęściej nie zdajemy sobie sprawy z tego, iż w akcie tym chodzi w istocie o skomplikowane procesy widzenia” (Tadeusz Sławek, Początekoniec. Stanisława Dróżdża „Eschatologia egzystencji”, tekst w katalogu wystawy „Stanisław Dróżdż. Poezja konkretna. Concrete Poetry”, Galeria Foksal, Warszawa, 10.09 – 6.11.1997, s. 5).
Sztuka konkretna jest rozważaniem nad głębią widzenia. Oko spoglądające na dzieła Stanisława Dróżdża jest więcej niż biologicznym wyposażeniem człowieka. Jest darem spoglądającym w lustro, którym są teksty artysty.
Należy do grona najwybitniejszych przedstawicieli poezji konkretnej. Absolwent filologii polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie studiował w latach 1959-64. W 1964 roku zadebiutował jako poeta wierszami tradycyjnymi w "Arce. Informatorze Klubu Młodzieży Artystycznej ZSP", a w roku 1967 zaczął pisać pierwsze teksty konkretne. Jego prace są prezentowane na wystawach w kraju i za granicą od 1968 roku. W 1979 roku opracował i opublikował książkę Poezja konkretna. Wybór tekstów polskich oraz dokumentacja z lat 1967-77.
Description:
Untitled (Numerical textes) - 12 parts, 1974
cardboard, 41.5 x 79.5 cm (dimensions of each); signed, dated and described on the reverse on each part: 'STANISLAW DROZDZ | UNTITLED, 1974. | [artist's signature]', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
- This lot has been imported from outside the EU and placed under Temporary Admission regime. Import VAT is payable at 8% on the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
- Obiekt importowany spoza terytorium UE na podstawie odprawy czasowej. Importowy podatek VAT w wysokości 8% kwoty wylicytowanej, będzie doliczony do ceny sprzedaży obiektu.
Stanisław Dróżdż od 1967 tworzył dzieła na granicy poezji i sztuk wizualnych, które określał jako „pojęciokształty” i „formy treści”. Za pomocą symbolów językowych i matematycznych kreował systemy zbiorów, integrując naukę ze sztukami wizualnymi. Powstawały one w formie rękopisów lub wielkoformatowych kompozycji pisanych bezpośrednio na tablicach. Do najważniejszych dzieł artysty z tego okresu należą: „Zapomnienie”, „Samotność”, „byłojest- będzie”, „Pomiędzy” i prezentowane „Teksty numeryczne”. „Teksty numeryczne” Stanisława Dróżdża należą do jednej z najbardziej radykalnych serii prac w dorobku artysty. Na dwunastu wydrukach komputerowych zostały przedstawione zestawy powtarzających się, następujących po sobie cyfr. Są one pozbawione funkcji informacyjnej i jakiejkolwiek szerszej narracji związanej z relacją do jednostek miary, pieniędzy lub czasu. Wydruki są abstrakcyjne i niepoliczalne, ale jednocześnie potencjalnie wielowartościowe. „Teksty numeryczne” wpisują się w nurt poezji konkretnej, której Stanisław Dróżdż był najwybitniejszym przedstawicielem. Kierunek ten polega na wyodrębnieniu słów i podkreśleniu ich autonomii. Nurt poezji konkretnej powstał w 1953 na ogólnoświatowym zjeździe w Sztokholmie, gdzie został ogłoszony jego manifest. Dzieła tego stylu tworzą poematy w postaci kompozycji wizualnych utworzonych z układów znaków typograficznych i liter, którym nie jest przypisywane znaczenie semantyczne i syntaktyczne. Aby słowo mogło oznaczać samo siebie, musi być odizolowane od kontekstu językowego i rzeczywistości pozajęzykowej. Formę determinuje tutaj treść i vice versa.
Seria „Tekstów numerycznych” została zapisana jednym konkretnym fontem, co wzmocniło jej wizualny efekt. Dzieło obejmuje zarówno egzystencjalne, jak i liczebne tendencje w twórczości Dróżdża. Dynamiczne kombinacje spotęgowanej tautologicznie liczby cyfr „biegają” od zera do dziewięciu, tworząc wysmakowane abstrakcyjne optyczne złudzenia.
„Na co patrzymy, stojąc przed pracami Stanisława Dróżdża, najwybitniejszego i najkonsekwentniejszego polskiego konkretysty? Pytanie nie jest obojętne nie tylko dlatego, że sugeruje kłopotliwą synkretyczność twórcy, którego działanie przekracza tradycyjnie wyznaczone granice dyscyplin: określane jako „poezja”, sztuka konkretna ta wystawiana jest w muzeum, a więc w przestrzeni zarezerwowanej zwykle dla innego niż „poezja” rodzaju sztuki. Ale pytanie staje się bardziej intrygujące, gdy przesuniemy akcenty i zamiast indagować „na CO patrzymy?” zapytamy „na co PATRZYMY?”. Prace Stanisława Dróżdża uzmysławiają nam, iż sfera widzenia, to, co w lekturze „tradycyjnej” poezji jest jakby niezauważalne, przezroczyste i nieobecne nieobecnością doskonale funkcjonującego mechanizmu, jest miejscem krystalizowania się najistotniejszych pytań nie tylko o sztukę, ale o sposób istnienia człowieka w świecie. Jeżeli Dróżdż swoimi pracami prowokuje pytanie „na co PATRZYMY?” oznacza to dwie rzeczy: (1) iż nasze obcowanie ze światem jest w istocie kwestią spoglądania na jego przedmioty, czyli, że nie możemy istnieć, nie „czytając” (choć nie zawsze jest to czytanie liter, zdań i książek), oraz (2) iż uprawiając „czytanie”, najczęściej nie zdajemy sobie sprawy z tego, iż w akcie tym chodzi w istocie o skomplikowane procesy widzenia” (Tadeusz Sławek, Początekoniec. Stanisława Dróżdża „Eschatologia egzystencji”, tekst w katalogu wystawy „Stanisław Dróżdż. Poezja konkretna. Concrete Poetry”, Galeria Foksal, Warszawa, 10.09 – 6.11.1997, s. 5).
Sztuka konkretna jest rozważaniem nad głębią widzenia. Oko spoglądające na dzieła Stanisława Dróżdża jest więcej niż biologicznym wyposażeniem człowieka. Jest darem spoglądającym w lustro, którym są teksty artysty.
Należy do grona najwybitniejszych przedstawicieli poezji konkretnej. Absolwent filologii polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie studiował w latach 1959-64. W 1964 roku zadebiutował jako poeta wierszami tradycyjnymi w "Arce. Informatorze Klubu Młodzieży Artystycznej ZSP", a w roku 1967 zaczął pisać pierwsze teksty konkretne. Jego prace są prezentowane na wystawach w kraju i za granicą od 1968 roku. W 1979 roku opracował i opublikował książkę Poezja konkretna. Wybór tekstów polskich oraz dokumentacja z lat 1967-77.
Description:
Untitled (Numerical textes) - 12 parts, 1974
cardboard, 41.5 x 79.5 cm (dimensions of each); signed, dated and described on the reverse on each part: 'STANISLAW DROZDZ | UNTITLED, 1974. | [artist's signature]', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
- This lot has been imported from outside the EU and placed under Temporary Admission regime. Import VAT is payable at 8% on the hammer price.
Technika
wydruk komputerowy/karton
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu każdej części: 'STANISŁAW DRÓŻDŻ | UNTITLED, 1974. | [sygnatura artysty]'
Proweniencja
0
Literatura
Everybody is nobody for somebody, katalog wystawy, [red.] Blanca Gómez Mosquete, Madryt 2014, ss. 42-54
Wystawiany
„Każdy jest dla kogoś nikim", Fundación Banco Santander, Madryt, 15.02-15.06.2014