154
Stanisław Dróżdż (1939 - 2009) | Bez tytułu, 1970
Estymacja:
60,000 zł - 80,000 zł
Sprzedane
60,000 zł
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Awangarda
Artysta
Stanisław Dróżdż (1939 - 2009)
Wymiary
50 x 60 cm
Kategoria
Opis
emulsja/płyta pilśniowa, 50 x 60 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'STANISŁAW DRÓŻDŻ | UNTITLED, 1970 | emulsja, 60 x 50 | POLAND | /TAK-YES | NIE-NO/ | [sygnatura artysty]',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
- Obiekt importowany spoza terytorium UE na podstawie odprawy czasowej. Importowy podatek VAT w wysokości 8% kwoty wylicytowanej, będzie doliczony do ceny sprzedaży obiektu.
Połączenie sztuk plastycznych i słowa pisanego stało się w latach 60. głównym i najbardziej rozpoznawalnym nurtem twórczości Stanisława Dróżdża. Sam artysta był wykształconym polonistą, poetą. Po studiach zaczął tworzyć utwory o zwięzłej, minimalistycznej formie, nie zyskały one jednak przychylności wydawców, a samego Dróżdża nie przyjęto do Związku Literatów Polskich. Wówczas artysta związał się ze środowiskiem wrocławskich plastyków, a jego bliskimi znajomymi stali się Barbara Kozłowska i Zbigniew Makarewicz. W 1967 artysta zaczął tworzyć poezję konkretną i nazwał ją własnym terminem „pojęciokształtów”. Łączył w niej tekst i obraz, które stawały się nierozdzielną całością. Głównymi cechami tego nurtu było ekstremalne uproszczenie oraz ascetyczny w formie i treści zapis, które prowadziły do osiągnięcia efektu skojarzeniowego. Dzieła Dróżdża operowały impulsem, to od odbiorcy zależało, w jaki sposób na niego wpłynie i jak intensywne będzie to przeżycie. Artysta poruszał w swoich pracach problematykę ontologiczną i eschatologiczną, ale także kwestie filozofii języka.
„Pojęciokształty” zdominowały całą twórczość Dróżdża, dlatego został on uznany za przedstawiciela sztuki konceptualnej. Jednak sam autor przez całe życie uważał się za poetę, choć był członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków. Na początkowym etapie twórczości w sferze wizualnej pomagała mu Barbara Kozłowska. Punktem wyjściowym dla poezji konkretnej było zawsze słowo, które wyjęte z kontekstu reguł języka zostaje wstawione w nowy wizualny kontekst. Od strony plastycznej dzieło może ulegać pewnym modyfikacjom formy, ponieważ nie wpływa to na sens pracy, a jedynie na sugestywność jej recepcji przez widza. W twórczości Dróżdża aspekt wizualny zawsze był zminimalizowany i neutralny w odbiorze. „Pojęciokształty” były tworzone od samego początku z dużą dyscypliną i rygorem, co do spójności formy i treści, widać to w dziele z 1969. Na białym tle czarnymi wersalikami zostały zapisane zaledwie dwa słowa. Ta prostota pozwala skupić się odbiorcy na relacji między wyrazami, która została zaznaczona także poprzez układ liter. Artysta podjął grę z percepcją widza, który w trakcie oglądania minimalistycznej pracy odkrywa w niej coraz więcej szczegółów i zabiegów wizualnych mogących zmienić perspektywę odbioru.
Należy do grona najwybitniejszych przedstawicieli poezji konkretnej. Absolwent filologii polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie studiował w latach 1959-64. W 1964 roku zadebiutował jako poeta wierszami tradycyjnymi w "Arce. Informatorze Klubu Młodzieży Artystycznej ZSP", a w roku 1967 zaczął pisać pierwsze teksty konkretne. Jego prace są prezentowane na wystawach w kraju i za granicą od 1968 roku. W 1979 roku opracował i opublikował książkę Poezja konkretna. Wybór tekstów polskich oraz dokumentacja z lat 1967-77.
Description:
Untitled, 1970
emulsion/fiberboard, 50 x 60 cm; signed, dated and described on the reverse: 'STANISLAW DROZDZ | UNTITLED, 1970 | emulsja, 60 x 50 | POLAND | /TAK-YES | NIE-NO/ | [artist's signature]', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
- This lot has been imported from outside the EU and placed under Temporary Admission regime. Import VAT is payable at 8% on the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
- Obiekt importowany spoza terytorium UE na podstawie odprawy czasowej. Importowy podatek VAT w wysokości 8% kwoty wylicytowanej, będzie doliczony do ceny sprzedaży obiektu.
Połączenie sztuk plastycznych i słowa pisanego stało się w latach 60. głównym i najbardziej rozpoznawalnym nurtem twórczości Stanisława Dróżdża. Sam artysta był wykształconym polonistą, poetą. Po studiach zaczął tworzyć utwory o zwięzłej, minimalistycznej formie, nie zyskały one jednak przychylności wydawców, a samego Dróżdża nie przyjęto do Związku Literatów Polskich. Wówczas artysta związał się ze środowiskiem wrocławskich plastyków, a jego bliskimi znajomymi stali się Barbara Kozłowska i Zbigniew Makarewicz. W 1967 artysta zaczął tworzyć poezję konkretną i nazwał ją własnym terminem „pojęciokształtów”. Łączył w niej tekst i obraz, które stawały się nierozdzielną całością. Głównymi cechami tego nurtu było ekstremalne uproszczenie oraz ascetyczny w formie i treści zapis, które prowadziły do osiągnięcia efektu skojarzeniowego. Dzieła Dróżdża operowały impulsem, to od odbiorcy zależało, w jaki sposób na niego wpłynie i jak intensywne będzie to przeżycie. Artysta poruszał w swoich pracach problematykę ontologiczną i eschatologiczną, ale także kwestie filozofii języka.
„Pojęciokształty” zdominowały całą twórczość Dróżdża, dlatego został on uznany za przedstawiciela sztuki konceptualnej. Jednak sam autor przez całe życie uważał się za poetę, choć był członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków. Na początkowym etapie twórczości w sferze wizualnej pomagała mu Barbara Kozłowska. Punktem wyjściowym dla poezji konkretnej było zawsze słowo, które wyjęte z kontekstu reguł języka zostaje wstawione w nowy wizualny kontekst. Od strony plastycznej dzieło może ulegać pewnym modyfikacjom formy, ponieważ nie wpływa to na sens pracy, a jedynie na sugestywność jej recepcji przez widza. W twórczości Dróżdża aspekt wizualny zawsze był zminimalizowany i neutralny w odbiorze. „Pojęciokształty” były tworzone od samego początku z dużą dyscypliną i rygorem, co do spójności formy i treści, widać to w dziele z 1969. Na białym tle czarnymi wersalikami zostały zapisane zaledwie dwa słowa. Ta prostota pozwala skupić się odbiorcy na relacji między wyrazami, która została zaznaczona także poprzez układ liter. Artysta podjął grę z percepcją widza, który w trakcie oglądania minimalistycznej pracy odkrywa w niej coraz więcej szczegółów i zabiegów wizualnych mogących zmienić perspektywę odbioru.
Należy do grona najwybitniejszych przedstawicieli poezji konkretnej. Absolwent filologii polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie studiował w latach 1959-64. W 1964 roku zadebiutował jako poeta wierszami tradycyjnymi w "Arce. Informatorze Klubu Młodzieży Artystycznej ZSP", a w roku 1967 zaczął pisać pierwsze teksty konkretne. Jego prace są prezentowane na wystawach w kraju i za granicą od 1968 roku. W 1979 roku opracował i opublikował książkę Poezja konkretna. Wybór tekstów polskich oraz dokumentacja z lat 1967-77.
Description:
Untitled, 1970
emulsion/fiberboard, 50 x 60 cm; signed, dated and described on the reverse: 'STANISLAW DROZDZ | UNTITLED, 1970 | emulsja, 60 x 50 | POLAND | /TAK-YES | NIE-NO/ | [artist's signature]', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
- This lot has been imported from outside the EU and placed under Temporary Admission regime. Import VAT is payable at 8% on the hammer price.
Technika
emulsja/płyta pilśniowa
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'STANISŁAW DRÓŻDŻ | UNTITLED, 1970 | emulsja, 60 x 50 | POLAND | /TAK-YES | NIE-NO/ | [sygnatura artysty]'
Proweniencja
Galerie Schüppenhauer, Kolonia; Galeria Starmach, Kraków
Literatura
0
Wystawiany
0