151
Ryszard Waśko (1947) | "Portret pewnej rodziny w czasie" z cyklu "Delusion Verblendung III", 2012
Estymacja:
70,000 zł - 90,000 zł
Sprzedane
110,000 zł
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Awangarda
Artysta
Ryszard Waśko (1947)
Wymiary
130 x 100 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 130 x 100 cm, sygnowany, datowany i opisany na blejtramie: 'Portrait of a Family in Time (3) Waśko 2012', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'R. Waśko | 2012 | 'Portrait of | a Family | in Time' | (3) | Delusion | Verblendung | III'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Od połowy lat 60. sztuka intermedialna zyskiwała na popularności za sprawą działalności grupy Fluxus. Miała przede wszystkim opisywać nienazwane, trudne do zidentyfikowania, interdyscyplinarne działania. Trend ten panował wśród nowych dziedzin sztuki, pozwalając na przekraczanie granic uznanych mediów. Był pewnego rodzaju buntem wobec starych zasad, jawiących się młodemu pokoleniu jako zachowawcze.
W takiej atmosferze idea intermedialności trafiła do studentów łódzkiej Filmówki, którzy rozczarowani jej programem nauczania i metodami pedagogicznymi w 1970 założyli Warsztat Formy Filmowej. Jednym z czołowych przedstawicieli grupy był Ryszard Waśko, łączący pasję do malarstwa i fascynację fotografią z warsztatem filmowca. Tworzył dzieła awangardowe, których celem było eksperymentowanie ze sztuką wideo i instalacji. Relacje międzyrodzajowe, intermedialne, wykształcone już na początku artystycznej drogi, stały się charakterystycznymi cechami całej twórczości Waśki.
Pierwsza dekada XXI wieku była dla artysty powrotem do badania i eksperymentowania z relacją pomiędzy malarstwem a fotografią. W swoich dziełach Waśko wykorzystywał dawne doświadczenia związane z tradycyjnymi materiałami artystycznymi, jednak jednocześnie bawił się znakiem plastycznym, wychodził poza utarte ramy obrazu, grał nieostrymi kadrami. Te zabiegi były łączone z zainteresowaniami dotyczącymi kwestii intymności i prywatności, ale także nostalgii oraz tęsknoty do rodziny i najbliższych, które Waśko prezentował w postaci portretowej.
Realizację tych zabiegów i problemów można odnaleźć w „Portrecie pewnej rodziny w czasie” z 2012. Artysta stworzył wielopostaciowe dzieło, które swoim układem kompozycyjnym odwołuje się do akademickich portretów rodzinnych. Także wybór techniki olejnej stanowił odwołanie do malarskiej tradycji, jednak to właśnie awangardowa intermedialność Waśki nadała obrazowi unikatowego charakteru. Dzieło namalowane pędzlem imitowało fotografię, wykorzystując nieczysty obraz i nieostry kadr, dodatkowo utrzymane w tonacji sepii. Te zabiegi odwoływały się przede wszystkim do problematyki pamięci i jej ulotności. Wykreowana rzeczywistość była niczym niematerialne wspomnienia, rozmyta i zamazana, a postaci zostały zamknięte pomiędzy istnieniem a nieistnieniem.
Dwa lata wcześniej, w 2010, w łódzkim Muzeum Kinematografii miała miejsce także wystawa pod tytułem „Portret Pewnej Rodziny w Czasie”, i choć został na niej zaprezentowany zupełnie inny cykl dzieł, jego wymowa również dotyczyła problematyki ludzkiej pamięci. Waśko w pracach wykonanych w technice found footage, polegającej na pracy artysty na cudzym materiale, wykreował historię rodziny. Widz zapoznawał się z nią dzięki tekstom o charakterze wspomnień, a także fotografiom, na których zamazano twarze i zmieniono wygląd postaci, lub dodano pierwotnie nieistniejące elementy, tworząc niemy film. Te „antyportrety” były dla artysty projekcjami własnej imaginacji, a być może także własnych wspomnień.
Absolwent łódzkiej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej. Od 1970 pracuje jako wykładowca, do 1983 w macierzystej uczelni, a w latach 1982 - 89 w szkołach i akademiach na terenie Europy. Jeden z pierwszych, a zarazem najważniejszych członków Warsztatu Formy Filmowej, założonej w 1970 Organizator cyklu międzynarodowych wystaw "Konstrukcja w Procesie" (od 1981). Inicjator powstania Muzeum Artystów w Łodzi (1989). W swojej twórczości zajmuje się malarstwem, rysunkiem, fotografią, realizacją video, instalacją oraz performance. Jego twórczość prezentowana była na licznych wystawach indywidualnych oraz zbiorowych w Europie, USA i Izraelu.
Description:
"Portrait of a Family in Time" from the series "Delusion Verblendung III", 2012
oil/canvas, 130 x 100 cm; signed, dated and described on the stretcher: 'Portrait of a Family in Time (3) R. Wasko 2012', signed, dated and described on the reverse: 'R. Wasko | 2012 | 'Portrait of | a Family | in Time' | (3) | Delusion | Verblendung | III',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Od połowy lat 60. sztuka intermedialna zyskiwała na popularności za sprawą działalności grupy Fluxus. Miała przede wszystkim opisywać nienazwane, trudne do zidentyfikowania, interdyscyplinarne działania. Trend ten panował wśród nowych dziedzin sztuki, pozwalając na przekraczanie granic uznanych mediów. Był pewnego rodzaju buntem wobec starych zasad, jawiących się młodemu pokoleniu jako zachowawcze.
W takiej atmosferze idea intermedialności trafiła do studentów łódzkiej Filmówki, którzy rozczarowani jej programem nauczania i metodami pedagogicznymi w 1970 założyli Warsztat Formy Filmowej. Jednym z czołowych przedstawicieli grupy był Ryszard Waśko, łączący pasję do malarstwa i fascynację fotografią z warsztatem filmowca. Tworzył dzieła awangardowe, których celem było eksperymentowanie ze sztuką wideo i instalacji. Relacje międzyrodzajowe, intermedialne, wykształcone już na początku artystycznej drogi, stały się charakterystycznymi cechami całej twórczości Waśki.
Pierwsza dekada XXI wieku była dla artysty powrotem do badania i eksperymentowania z relacją pomiędzy malarstwem a fotografią. W swoich dziełach Waśko wykorzystywał dawne doświadczenia związane z tradycyjnymi materiałami artystycznymi, jednak jednocześnie bawił się znakiem plastycznym, wychodził poza utarte ramy obrazu, grał nieostrymi kadrami. Te zabiegi były łączone z zainteresowaniami dotyczącymi kwestii intymności i prywatności, ale także nostalgii oraz tęsknoty do rodziny i najbliższych, które Waśko prezentował w postaci portretowej.
Realizację tych zabiegów i problemów można odnaleźć w „Portrecie pewnej rodziny w czasie” z 2012. Artysta stworzył wielopostaciowe dzieło, które swoim układem kompozycyjnym odwołuje się do akademickich portretów rodzinnych. Także wybór techniki olejnej stanowił odwołanie do malarskiej tradycji, jednak to właśnie awangardowa intermedialność Waśki nadała obrazowi unikatowego charakteru. Dzieło namalowane pędzlem imitowało fotografię, wykorzystując nieczysty obraz i nieostry kadr, dodatkowo utrzymane w tonacji sepii. Te zabiegi odwoływały się przede wszystkim do problematyki pamięci i jej ulotności. Wykreowana rzeczywistość była niczym niematerialne wspomnienia, rozmyta i zamazana, a postaci zostały zamknięte pomiędzy istnieniem a nieistnieniem.
Dwa lata wcześniej, w 2010, w łódzkim Muzeum Kinematografii miała miejsce także wystawa pod tytułem „Portret Pewnej Rodziny w Czasie”, i choć został na niej zaprezentowany zupełnie inny cykl dzieł, jego wymowa również dotyczyła problematyki ludzkiej pamięci. Waśko w pracach wykonanych w technice found footage, polegającej na pracy artysty na cudzym materiale, wykreował historię rodziny. Widz zapoznawał się z nią dzięki tekstom o charakterze wspomnień, a także fotografiom, na których zamazano twarze i zmieniono wygląd postaci, lub dodano pierwotnie nieistniejące elementy, tworząc niemy film. Te „antyportrety” były dla artysty projekcjami własnej imaginacji, a być może także własnych wspomnień.
Absolwent łódzkiej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej. Od 1970 pracuje jako wykładowca, do 1983 w macierzystej uczelni, a w latach 1982 - 89 w szkołach i akademiach na terenie Europy. Jeden z pierwszych, a zarazem najważniejszych członków Warsztatu Formy Filmowej, założonej w 1970 Organizator cyklu międzynarodowych wystaw "Konstrukcja w Procesie" (od 1981). Inicjator powstania Muzeum Artystów w Łodzi (1989). W swojej twórczości zajmuje się malarstwem, rysunkiem, fotografią, realizacją video, instalacją oraz performance. Jego twórczość prezentowana była na licznych wystawach indywidualnych oraz zbiorowych w Europie, USA i Izraelu.
Description:
"Portrait of a Family in Time" from the series "Delusion Verblendung III", 2012
oil/canvas, 130 x 100 cm; signed, dated and described on the stretcher: 'Portrait of a Family in Time (3) R. Wasko 2012', signed, dated and described on the reverse: 'R. Wasko | 2012 | 'Portrait of | a Family | in Time' | (3) | Delusion | Verblendung | III',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na blejtramie: 'Portrait of a Family in Time (3) Waśko 2012'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0