150
Jarosław Kozłowski (1945) | "Fakt rysunkowy XXIII", 1979
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
45,000 zł
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Awangarda
Artysta
Jarosław Kozłowski (1945)
Wymiary
239 x 118,5 cm
Kategoria
Opis
grafit/papier, 239 x 118,5 cm, sygnowany p.d.: 'Kozłowski' oraz datowany i opisany l.d.: 'Drawing Fact XXIII, 240 x 120 cm, 11/12.09.1979',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Jarosław Kozłowski ukończył Wydział Malarstwa na Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny) w 1969. Od 1967 jest związany z macierzystą uczelnią działalnością dydaktyczną w zakresie rysunku i malarstwa. Obok pracy artystycznej i edukacyjnej angażował się także kuratorsko. W latach 1972-90 prowadził Galerię Akumulatory 2 w Poznaniu, zaś od 1991 do 1993 nadzorował program i kolekcję Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Ponadto w 1971 zainicjował powstanie międzynarodowej sieci artystycznej NET.
Jarosław Kozłowski jest jednym z najwybitniejszych przedstawicieli sztuki konceptualnej w Polsce. W swojej twórczości porusza problem sztuki jako autonomicznej idei, która nie przynależy do rzeczywistości. Analizuje język sztuki oraz stereotypowe rozumienie dzieł. Artysta wypowiada się głównie w formie instalacji z wykorzystaniem różnych mediów, m.in. rysunku, światła, dźwięku, fotografii, przedmiotów. Tworzy ponadto książki artystyczne, prace rysunkowe, fotografie, obrazy oraz wykonuje performance. Zwłaszcza rysunek zajmuje ważne miejsce w twórczości Kozłowskiego. Oferowane na aukcji dwie wielkoformatowe prace – „Fakt rysunkowy XXIII” i „Fakt rysunkowy XXIV” z 1979 – wykonane są właśnie w tej technice. Artysta okrągłymi, zamaszystymi ruchami zapełnił grafitem papierowe podłoże. Kłębowisko linii jest na tyle gęste, że niemal całkowicie przysłania białe tło. Dla Kozłowskiego powstawanie rysunku jest trwającym w czasie, niemal teatralnym aktem fizycznego działania, równie istotnym jak ukończone dzieło. Kompozycje te nawiązują do cykli, które powstawały na przełomie lat 70. i 80.: „Rysunków czasowych”, „Rysunków wagowych”, „Rysunków ilościowych”, „Rysunków powierzchniowych”, w których papier w różnym stopniu był zapełniany rysunkiem, co było uwarunkowane czynnikami pozaartystycznymi. Artysta sprowadzał w nich dzieło sztuki do podanej w centymetrach powierzchni zarysowanego papieru lub czasu potrzebnego na ukończenie pracy, kwestionując w ten sposób stereotypowe rozumienie dzieła sztuki.
Jeden z czołowych współczesnych przedstawicieli sztuki konceptualnej w Polsce.Tworzy instalacje, performance, książki artystyczne. Związany z Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu (rektor w latach 1981-87). Założyciel Galerii Akumulatory 2 w Poznaniu (1972-89).
Description:
"Drawing Fact XXIII", 1979
black lead/paper, 239 x 118.5 cm; signed lower right: 'Kozlowski' and dated and described lower left: 'Drawing Fact XXIII, 240 x 120 cm, 11/12.09.1979', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Jarosław Kozłowski ukończył Wydział Malarstwa na Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny) w 1969. Od 1967 jest związany z macierzystą uczelnią działalnością dydaktyczną w zakresie rysunku i malarstwa. Obok pracy artystycznej i edukacyjnej angażował się także kuratorsko. W latach 1972-90 prowadził Galerię Akumulatory 2 w Poznaniu, zaś od 1991 do 1993 nadzorował program i kolekcję Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Ponadto w 1971 zainicjował powstanie międzynarodowej sieci artystycznej NET.
Jarosław Kozłowski jest jednym z najwybitniejszych przedstawicieli sztuki konceptualnej w Polsce. W swojej twórczości porusza problem sztuki jako autonomicznej idei, która nie przynależy do rzeczywistości. Analizuje język sztuki oraz stereotypowe rozumienie dzieł. Artysta wypowiada się głównie w formie instalacji z wykorzystaniem różnych mediów, m.in. rysunku, światła, dźwięku, fotografii, przedmiotów. Tworzy ponadto książki artystyczne, prace rysunkowe, fotografie, obrazy oraz wykonuje performance. Zwłaszcza rysunek zajmuje ważne miejsce w twórczości Kozłowskiego. Oferowane na aukcji dwie wielkoformatowe prace – „Fakt rysunkowy XXIII” i „Fakt rysunkowy XXIV” z 1979 – wykonane są właśnie w tej technice. Artysta okrągłymi, zamaszystymi ruchami zapełnił grafitem papierowe podłoże. Kłębowisko linii jest na tyle gęste, że niemal całkowicie przysłania białe tło. Dla Kozłowskiego powstawanie rysunku jest trwającym w czasie, niemal teatralnym aktem fizycznego działania, równie istotnym jak ukończone dzieło. Kompozycje te nawiązują do cykli, które powstawały na przełomie lat 70. i 80.: „Rysunków czasowych”, „Rysunków wagowych”, „Rysunków ilościowych”, „Rysunków powierzchniowych”, w których papier w różnym stopniu był zapełniany rysunkiem, co było uwarunkowane czynnikami pozaartystycznymi. Artysta sprowadzał w nich dzieło sztuki do podanej w centymetrach powierzchni zarysowanego papieru lub czasu potrzebnego na ukończenie pracy, kwestionując w ten sposób stereotypowe rozumienie dzieła sztuki.
Jeden z czołowych współczesnych przedstawicieli sztuki konceptualnej w Polsce.Tworzy instalacje, performance, książki artystyczne. Związany z Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu (rektor w latach 1981-87). Założyciel Galerii Akumulatory 2 w Poznaniu (1972-89).
Description:
"Drawing Fact XXIII", 1979
black lead/paper, 239 x 118.5 cm; signed lower right: 'Kozlowski' and dated and described lower left: 'Drawing Fact XXIII, 240 x 120 cm, 11/12.09.1979', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
grafit/papier
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Kozłowski' oraz datowany i opisany l.d.: 'Drawing Fact XXIII, 240 x 120 cm, 11/12.09.1979'
Proweniencja
0
Literatura
0
Wystawiany
0