146
Sylwester Ambroziak (1964) | "Opłakiwanie", 1999
Estymacja:
90,000 zł - 120,000 zł
Sprzedane
75,000 zł
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Awangarda
Artysta
Sylwester Ambroziak (1964)
Wymiary
120 x 270 x 70 cm
Kategoria
Opis
drewno, 120 x 270 x 70 cm,
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Postacie rzeźbione przez Sylwestra Ambroziaka zdają się mieć szkicową formę. Są uproszczone, nierzadko bezkształtne, posiadają za krótkie nogi, za długie ręce i charakterystyczną, wyolbrzymioną, jajowatą głowę. W swojej formie bardziej niż postacie ludzkie przywodzą na myśl neolityczne rzeźby. Powierzchnia rzeźby nieraz jest nierówna, niektóre partie artysta pokrywa farbą.
Ambroziak przedstawia indywidualne postacie, czasem w parach oraz grupach. Jak w przypadku zaprezentowanej rzeźby, często nawiązuje w swojej twórczości do tematów biblijnych. Warto wspomnieć, że już dyplomowa praca artysty, która wzbudziła niemało kontrowersji na uczelni, nosi nazwę „Kuszenie św. Antoniego” (1989). Choć artysta nie tworzy sztuki religijnej jako takiej, jego rzeźby są natchnione oraz nawiązują do ikonografii chrześcijańskiej. Chętnie zapożycza oraz odwołuje się do archetypów oraz tematów kultury, które swoje źródła mają w Biblii. W przypadku sztuki Ambroziaka są to niejedyne, choć najważniejsze w jego twórczości, punkty odniesienia.
W przypadku zaprezentowanej pracy artysta nawiązał do motywu opłakiwania Chrystusa, tematu z Nowego Testamentu. Kompozycja składa się z dwóch postaci – siedzącej z uniesionymi rękoma zaplecionymi wokół głowy i leżącej. Ze sceny bije rozpacz, smutek oraz niemoc. Sztuka Ambroziaka mówi o bezradności oraz ukrytych, wyciszonych emocjach. Pomimo nawiązań biblijnych, bije z nich uniwersalizm przedstawionych emocji. Artysta, poprzez uproszczenie zdaje się opowiadać o tym, że wszyscy jesteśmy tacy sami – bezbronni, zagubieni, bezsilni wobec wydarzeń, nad którymi nie mam kontroli. Postacie, które wychodzą spod dłuta rzeźbiarza, zdają się mieć jedynie te cechy, które łączą wszystkich ludzi – dwie ręce, dwie nogi oraz głowę. Wszystkie inne szczegóły zostały zatarte tak, by opowiadać o uniwersalizmie ludzkiego doświadczenia.
W pracach Ambroziaka dostrzec można wpływ Nowej Ekspresji, a także sztuki ludowej i prehistorycznej. Ambroziak zajmuje się rzeźbą i rysunkiem oraz instalacją i eksperymentalnym filmem animowanym. Twórczość artysty, wcześnie dostrzeżona i doceniona, była wielokrotnie pokazywana na wystawach, wśród których zwracają uwagę wspólne prezentacje z malarzem-ekspresjonistą Eugeniuszem Markowskim. Sylwester Ambroziak uzyskał dyplom w 1989 na Wydziale Rzeźby warszawskiej ASP w pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza. Kształcił się także u Stanisława Kulona i Grzegorza Kowalskiego. W 1997 otrzymał wyróżnienie za rzeźbę "Kain i Abel" na wystawie "Sacrum" w Częstochowie. Znany jest przede wszystkim z wielkoformatowych rzeźb wykonywanych w drewnie. Jego prace cechuje sumaryczne opracowanie formy i groteskowy sposób przedstawienia postaci o zaburzonych proporcjach i charakterystycznych rysach twarzy, przypominających afrykańskie maski.
Description:
"Lamentation", 1999
wood, 120 x 270 x 70 cm; , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Postacie rzeźbione przez Sylwestra Ambroziaka zdają się mieć szkicową formę. Są uproszczone, nierzadko bezkształtne, posiadają za krótkie nogi, za długie ręce i charakterystyczną, wyolbrzymioną, jajowatą głowę. W swojej formie bardziej niż postacie ludzkie przywodzą na myśl neolityczne rzeźby. Powierzchnia rzeźby nieraz jest nierówna, niektóre partie artysta pokrywa farbą.
Ambroziak przedstawia indywidualne postacie, czasem w parach oraz grupach. Jak w przypadku zaprezentowanej rzeźby, często nawiązuje w swojej twórczości do tematów biblijnych. Warto wspomnieć, że już dyplomowa praca artysty, która wzbudziła niemało kontrowersji na uczelni, nosi nazwę „Kuszenie św. Antoniego” (1989). Choć artysta nie tworzy sztuki religijnej jako takiej, jego rzeźby są natchnione oraz nawiązują do ikonografii chrześcijańskiej. Chętnie zapożycza oraz odwołuje się do archetypów oraz tematów kultury, które swoje źródła mają w Biblii. W przypadku sztuki Ambroziaka są to niejedyne, choć najważniejsze w jego twórczości, punkty odniesienia.
W przypadku zaprezentowanej pracy artysta nawiązał do motywu opłakiwania Chrystusa, tematu z Nowego Testamentu. Kompozycja składa się z dwóch postaci – siedzącej z uniesionymi rękoma zaplecionymi wokół głowy i leżącej. Ze sceny bije rozpacz, smutek oraz niemoc. Sztuka Ambroziaka mówi o bezradności oraz ukrytych, wyciszonych emocjach. Pomimo nawiązań biblijnych, bije z nich uniwersalizm przedstawionych emocji. Artysta, poprzez uproszczenie zdaje się opowiadać o tym, że wszyscy jesteśmy tacy sami – bezbronni, zagubieni, bezsilni wobec wydarzeń, nad którymi nie mam kontroli. Postacie, które wychodzą spod dłuta rzeźbiarza, zdają się mieć jedynie te cechy, które łączą wszystkich ludzi – dwie ręce, dwie nogi oraz głowę. Wszystkie inne szczegóły zostały zatarte tak, by opowiadać o uniwersalizmie ludzkiego doświadczenia.
W pracach Ambroziaka dostrzec można wpływ Nowej Ekspresji, a także sztuki ludowej i prehistorycznej. Ambroziak zajmuje się rzeźbą i rysunkiem oraz instalacją i eksperymentalnym filmem animowanym. Twórczość artysty, wcześnie dostrzeżona i doceniona, była wielokrotnie pokazywana na wystawach, wśród których zwracają uwagę wspólne prezentacje z malarzem-ekspresjonistą Eugeniuszem Markowskim. Sylwester Ambroziak uzyskał dyplom w 1989 na Wydziale Rzeźby warszawskiej ASP w pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza. Kształcił się także u Stanisława Kulona i Grzegorza Kowalskiego. W 1997 otrzymał wyróżnienie za rzeźbę "Kain i Abel" na wystawie "Sacrum" w Częstochowie. Znany jest przede wszystkim z wielkoformatowych rzeźb wykonywanych w drewnie. Jego prace cechuje sumaryczne opracowanie formy i groteskowy sposób przedstawienia postaci o zaburzonych proporcjach i charakterystycznych rysach twarzy, przypominających afrykańskie maski.
Description:
"Lamentation", 1999
wood, 120 x 270 x 70 cm; , ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
drewno
Proweniencja
0
Literatura
Sylwester Ambroziak, [red.] Krzysztof Stanisławski, Orońsko 2011, s. 171 (il.)
Wystawiany
0