Powrót do DESA.PL
145 of Liczba obiektów: 57
145
Roman Opałka (1931 - 2011) | Akt z pomarańczą, 1958
Estymacja:
60,000 zł - 80,000 zł
Sprzedane
540,000 zł
Aukcja na żywo
Grażyna Kulczyk Collection. Awangarda
Artysta
Roman Opałka (1931 - 2011)
Wymiary
124 x 91 cm
Opis
gwasz, tusz/papier, 124 x 91 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'R. OPAŁKA 58',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Zaprezentowana praca pochodzi z wczesnego okresu twórczości. Dla wielu odbiorców sztuki Romana Opałki artysta narodził się wraz z pojawieniem się pierwszych cyfr na jego płótnach, a więc powstaniem cyklu „Obrazów liczonych” w 1965. Rzadko wspomina się, że Roman Opałka oprócz malarstwa zajmował się projektowaniem plakatów, pocztówek oraz wykonywał grafiki, a nawet próbował swoich sił w rzeźbie. Wykonane we wczesnym okresie twórczości szkice na różnorodnych formatach papieru, charakteryzują się wyraźnym, grubym konturem oraz daleko idącymi uproszczeniami. Prace te zdradzają cechy późniejszej, dojrzalszej twórczości Opałki: konstrukcyjny sposób myślenia oraz upodobanie czystości i porządku rysunku. W efekcie wiele z jego prac cechuje monumentalizacja przedstawionych postaci oraz martwych natur. Pokazują one również, że artysta, zanim zwrócił się w stronę sztuki nieprzedstawiającej, opanował tajniki realistycznego warsztatu malarskiego. Jak opisuje wczesne dokonania malarza Paweł Sosnowski: „(…) Dopiero teraz okazuje się, jak niebywale wszechstronnym artystą był Opałka w młodzieńczych latach. Już jego studenckie szkice ujawniają niezwykłą łatwość panowania nad warsztatem. W wielu późniejszych pracach odczytujemy fragmenty biografii artysty żyjącego w komunistycznym schemacie. Są to projekty ilustracji i okolicznościowych plakatów, rozmaite przykłady prób zarobienia jakichkolwiek pieniędzy (projekty zaproszeń, pocztówek, znaczków). Jest też wiele różnorodnych szkiców, pomysłów rzuconych na papier, rysunków wykonanych wyłącznie z pasji rysowania… Po wnikliwym przyjrzeniu się z pewnym zaskoczeniem spostrzegamy, że właściwie we wszystkich pracach, nawet tych wykonanych na zlecenie instytucji wojskowych, Opałka nie poddaje się obowiązującemu kanonowi i zawsze próbuje rozwiązywać swoje własne problemy artystyczne” (Paweł Sosnowski, Roman Opałka. Katalog wczesnych prac, Warszawa 1998, s. nlb.).
Wojnę spędził w Niemczech, w 1945 powrócił do Francji, rok później przyjechał do Polski. W 1950 ukończył studia na łódzkiej PWSSP, a w latach 1950-56 studiował na warszawskiej ASP. Od 1965 działał we Francji. Przedstawiciel konceptualizmu. Początkowo tworzył kwasoryty (m.in. seria Opisanie świata); później kompozycje przestrzenne z płótna, zwane "poduszkowcami"; a od 1965 zaczął pokrywać płótna, nazywane przez siebie "detalami" rzędami kolejnych cyfr, zaczynając od jedynki (pierwszy został zapisany liczbami od 1 do 35327), co miało oddawać upływ czasu. Płótnom towarzyszyła fotografia twarzy artysty ukazująca oznaki starzenia się i nagranie jego głosu. Jest laureatem wielu nagród, między innymi: Nagrody Krytyki Artystycznej im. C.K. Norwida. Brał udział w Biennale w Sao Paulo (1969 i 1977), Documenta w Kassel (1977 ), Biennale w Wenecji (1995).

Description:
Nude with an Orange, 1958
gouache, ink/paper, 124 x 91 cm; signed and dated lower right: 'R. OPALKA 58', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
gwasz, tusz/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'R. OPAŁKA 58'
Proweniencja
0
Literatura
Paweł Leszkowicz, GK Collection #1, Poznań 2007, s. 61 (il.)
Wystawiany
„GK Collection #1", Art Stations, Poznań, 18.03-17.06.2007