Powrót do DESA.PL
72 of Liczba obiektów: 78
72
Cyprian Dylczyński | Niedziela Zielna, 1892
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
67 x 52 cm
Opis
olej/płótno, 67 x 52 cm, sygnowany i datowany u dołu: 'C Dylczyński | 1892.',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Cyprian Dylczyński to polski malarz wywodzący się ze szkoły monachijskiej. Naukę wAkademii Sztuk Pięknych w stolicy Bawarii rozpoczął w 1860 roku. Jego macierzystą uczelnią była natomiast Szkoła Sztuk Pięknych w Warszawie, do której uczęszczał w latach 1852-58. Po wyjeździe z Monachium, kolejne sześć lat swojego życia spędził w Paryżu, pracując w atelier malarskim Léona Cognieta. Powrócił do kraju w 1867 i osiedlił się na stałe w Warszawie. Jego dzieła ukazywały wydarzenia z historii Polski, sceny rodzajowe, ale również motywy religijne, a także portrety. Stosował głównie technikę olejną oraz akwarelową. Na początkowym etapie swojej artystycznej działalności znajdował się pod silnym wpływem sztuki Ignacego Gierdziejewskiego. Obrazy te wyróżniały się drobiazgowym wykończeniem o gładkiej fakturze. „Niedziela Zielna” to obraz powstały w 1892 roku, który nawiązuje do ważnego katolickiego święta Wniebowstąpienia Najświętszej Marii Panny. Być może artysta nawiązał w ten sposób do znanej w epoce pracy Witolda Pruszkowskiego z 1888 o analogicznym temacie. Dzieło stanowi swoistą zapowiedź nadchodzącego w sztuce polskiej nurtu ludomanii, rozpowszechnionego szeroko na przełomie XIX i XX stulecia. Pruszkowski, a jak widać w pewien sposób także i Dylczyński, jako prekursorzy-popularyzatorzy chłopomanii, rozpowszechniali sławę nieskażonej cywilizacyjnie wsi oraz jej zwyczajów i tradycji. Zakorzenienie w tradycji stanowiło o sile narodu. Prezentowana scena przedstawia wiernych modlących się w kościele. Obraz ten, pomimo iż swą tematyką nawiązuje do dzieł realistów, w swojej formie jest nadal bliższy akademizmowi.
Studiował w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, a także w akademiach Drezna i Monachium. Przez pewien czas przebywał w Paryżu, aby osiąść na stałe w Warszawie. Malował głównie kompozycje o tematyce historycznej. W późniejszej fazie swojej działalności skłaniał się ku tematyce rodzajowej.

Description:
Feast of the Assumption of Mary, 1892
oil/canvas, 67 x 52 cm; signed and dated at the bottom: 'C Dylczynski | 1892.',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany u dołu: 'C Dylczyński | 1892.'