71
Tadeusz Styka | Rusałka
Estymacja:
60,000 zł - 80,000 zł
Sprzedane
60,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Tadeusz Styka (1889 - 1954)
Wymiary
39 x 31 cm
Kategoria
Opis
olej/deska, 39 x 31 cm, sygnowany l.d.: 'TADE. STYKA.', na odwrociu stempel z numerem: '3160', papierowa nalepka inwentarzowa z numerem: '276' oraz fragmentarycznie zachowana, papierowa nalepka składu przyborów malarskich (?), na odwrociu oraz na ramie nalepki aukcyjne
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Każdy z trzech przedstawicieli malarskiego rodu Styków wyspecjalizował się w kojarzonych z nim motywach. Postać nestora familii, Jana, wiąże się zazwyczaj z monumentalnymi kompozycjami o charakterze akademicko-historycznym. Sylwetkę młodszego z synów, Adama, łączyć należy z przedstawieniami orientalizującym z tak egzotycznych zakątków świata jak Egipt, Maroko czy Tunezja. Wreszcie twórczość Tadeusza, w której dominują nastrojowe i pełne emocji portrety, wśród których na pierwszy plan wysuwa się ikoniczny wizerunek aktorki Poli Negri. To właśnie portrety przyniosły Styce popularność i międzynarodowy rozgłos. To o jego wizerunkach ludzi pisała prasa, wychwalając je i dogłębnie analizując. „W portretach malowanych przez Tadeusza Stykę, oprócz mistrzostwa techniki, cenniejszy jeszcze jest zmysł obserwacji. Jeśli uzmysłowimy sobie, że wspaniały portret astronoma Flammariona (1908), namalowany przez niespełna 18-letniego chłopca, ukazuje bogate wnętrze duchowe starca, zaś rok później Portret Baronowej O. de K. jest syntezą kobiecego wdzięku i fantazji – nic dziwnego, że wyrażano się o artyście w superlatywach (Czesław Czapliński, Saga rodu Styków, Nowy Jork 1988, s. 122).
Prezentowana w katalogu sylwetka pląsającej rusałki należy do grupy dzieł o tematyce fantastycznej. W oeuvre Tadeusza Styki pojawiają się i takie dzieła ukazujące nierealne postaci jak efemeryczne rusałki czy tajemnicze nimfy. Ewidentnie artystę zajmował świat legend i baśni, a inspirację tę odziedziczył po ojcu. Ta część jego twórczości pozostaje dzisiaj jednak zupełnie niezbadana. Wydaje się, że wiele prac o podobnej tematyce znajdować może się jeszcze w kolekcjach prywatnych i dopiero czeka na to, by ujrzeć światło dzienne. Delikatna postać leśnej boginki ukazana została przez Stykę w sposób niebywale sugestywny. Jej jasne, alabastrowe wręcz ciało silnie kontrastuje z ciemnym, zielono-brunatnym tłem gęstych zarośli. Kobieta ukazana w ruchu wydaje się płynąć po trawiastej łące. Potraktowana syntetycznie twarz modelki odróżnia ten obraz od innych, dopracowanych kompozycji malarza. Pojawia się tutaj jednak jeden, znamienny dla niego element, a mianowicie długie, lekko pofalowane włosy opadające na plecy portretowanej kobiety.
Tadeusz Styka pochodził ze znanej rodziny artystów - malarzem byli jego ojciec Jan i brat Adam. Pierwsze lekcje rysunku i malarstwa otrzymał w pracowni swego ojca. Następnie uczył się, od roku 1900, u J.-J. Hennera i E. Carriere`a w Paryżu. Tam też mieszkał i miał swoją pracownię malarską. W roku 1929 przeprowadził się do Nowego Jorku, nadal jednak zachowując pracownię paryską. Od najmłodszych lat wystawiał swoje prace na Salonach i w galeriach paryskich oraz w Polsce, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. Był uznanym portrecistą; malował znane osobistości ze świata sztuki, nauki, polityki i z kręgów arystokratycznych, m.in. portretował L. Tołstoja, I. Paderewskiego, M. Maeterlincka, S. D. Roosvelt, Polę Negri, W. Andersa, C. Flammariona. Malował także portrety, sceny rodzajowe i niekiedy kompozycje o tematyce religijnej.
Description:
Water nymph
oil/board, 39 x 31 cm; signed lower left: 'TADE. STYKA.', on the reverse a stamp with a number: '3160', a paper, inventory label with a number: '276' and partially preserved, paper label of art supplies storage (?), on the reverse and on the frame auction labels,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Każdy z trzech przedstawicieli malarskiego rodu Styków wyspecjalizował się w kojarzonych z nim motywach. Postać nestora familii, Jana, wiąże się zazwyczaj z monumentalnymi kompozycjami o charakterze akademicko-historycznym. Sylwetkę młodszego z synów, Adama, łączyć należy z przedstawieniami orientalizującym z tak egzotycznych zakątków świata jak Egipt, Maroko czy Tunezja. Wreszcie twórczość Tadeusza, w której dominują nastrojowe i pełne emocji portrety, wśród których na pierwszy plan wysuwa się ikoniczny wizerunek aktorki Poli Negri. To właśnie portrety przyniosły Styce popularność i międzynarodowy rozgłos. To o jego wizerunkach ludzi pisała prasa, wychwalając je i dogłębnie analizując. „W portretach malowanych przez Tadeusza Stykę, oprócz mistrzostwa techniki, cenniejszy jeszcze jest zmysł obserwacji. Jeśli uzmysłowimy sobie, że wspaniały portret astronoma Flammariona (1908), namalowany przez niespełna 18-letniego chłopca, ukazuje bogate wnętrze duchowe starca, zaś rok później Portret Baronowej O. de K. jest syntezą kobiecego wdzięku i fantazji – nic dziwnego, że wyrażano się o artyście w superlatywach (Czesław Czapliński, Saga rodu Styków, Nowy Jork 1988, s. 122).
Prezentowana w katalogu sylwetka pląsającej rusałki należy do grupy dzieł o tematyce fantastycznej. W oeuvre Tadeusza Styki pojawiają się i takie dzieła ukazujące nierealne postaci jak efemeryczne rusałki czy tajemnicze nimfy. Ewidentnie artystę zajmował świat legend i baśni, a inspirację tę odziedziczył po ojcu. Ta część jego twórczości pozostaje dzisiaj jednak zupełnie niezbadana. Wydaje się, że wiele prac o podobnej tematyce znajdować może się jeszcze w kolekcjach prywatnych i dopiero czeka na to, by ujrzeć światło dzienne. Delikatna postać leśnej boginki ukazana została przez Stykę w sposób niebywale sugestywny. Jej jasne, alabastrowe wręcz ciało silnie kontrastuje z ciemnym, zielono-brunatnym tłem gęstych zarośli. Kobieta ukazana w ruchu wydaje się płynąć po trawiastej łące. Potraktowana syntetycznie twarz modelki odróżnia ten obraz od innych, dopracowanych kompozycji malarza. Pojawia się tutaj jednak jeden, znamienny dla niego element, a mianowicie długie, lekko pofalowane włosy opadające na plecy portretowanej kobiety.
Tadeusz Styka pochodził ze znanej rodziny artystów - malarzem byli jego ojciec Jan i brat Adam. Pierwsze lekcje rysunku i malarstwa otrzymał w pracowni swego ojca. Następnie uczył się, od roku 1900, u J.-J. Hennera i E. Carriere`a w Paryżu. Tam też mieszkał i miał swoją pracownię malarską. W roku 1929 przeprowadził się do Nowego Jorku, nadal jednak zachowując pracownię paryską. Od najmłodszych lat wystawiał swoje prace na Salonach i w galeriach paryskich oraz w Polsce, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. Był uznanym portrecistą; malował znane osobistości ze świata sztuki, nauki, polityki i z kręgów arystokratycznych, m.in. portretował L. Tołstoja, I. Paderewskiego, M. Maeterlincka, S. D. Roosvelt, Polę Negri, W. Andersa, C. Flammariona. Malował także portrety, sceny rodzajowe i niekiedy kompozycje o tematyce religijnej.
Description:
Water nymph
oil/board, 39 x 31 cm; signed lower left: 'TADE. STYKA.', on the reverse a stamp with a number: '3160', a paper, inventory label with a number: '276' and partially preserved, paper label of art supplies storage (?), on the reverse and on the frame auction labels,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/deska
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'TADE. STYKA.'
Proweniencja
Sopocki Dom Aukcyjny, maj 2019; kolekcja prywatna, Polska