Powrót do DESA.PL
68 of Liczba obiektów: 78
68
Kasper Pochwalski | Portret kobiety w fotelu, 1930
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Sprzedane
9,500 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
73 x 48 cm
Opis
olej/płótno, 73 x 48 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'KASPER POCHWALSKI | 1930',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Kasper Pochwalski w latach 1917-22 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Józefa Mehoffera. W roku ukończenia studiów na tamtejszej uczelni otrzymał stypendium „francuskie” na roczny pobyt w Paryżu. Uczęszczał do Akademii Ranson, gdzie miał okazję studiować pod kierunkiem wybitnego artysty, jednego ze współzałożycieli nabistów, Maurice’a Denisa. Po powrocie do kraju brał udział w wystawach stowarzyszenia „Sztuka” oraz w wielu innych, m. in. w dorocznych Salonach Krakowa, Warszawy (Zachęty, IPS). Należał również do zrzeszenia „Zwornik”, którego wraz z bratem Stanisławem i Emilem Krchą był członkiem założycielem.

Był on w pewnej mierze kontynuatorem młodopolskiego modernizmu, stanowiąc równocześnie silną, zamkniętą w sobie indywidualność twórczą. Kasper Pochwalski odznaczał się wielkim talentem, był biegłym rysownikiem i bardzo wszechstronnym malarzem. Malował portrety, pejzaże, martwe natury, kwiaty, obrazy ołtarzowe. Projektował polichromie do kościołów i witraże. Tworzył także wiele kompozycji symbolicznych, pełnych fantazji, w których powtarzały się tytuły: „Spowiedzi”, „Wozów cygańskich”, „Przeprowadzki artysty” czy „Miłości na dachu”.

Portret kobiety w tonach różów i delikatnych fioletów malowany z dekoracyjnym zmysłem jest równocześnie udanym studium psychologicznym i zapowiedzią późniejszego, fantastycznego stylu artysty. Pochwalski kojarzony jest przede wszystkim z barwnymi kompozycjami wypełnionymi postaciami obwiedzionymi płynnym konturem i odznaczającymi się specyficzną, na poły bajkową atmosferą. Artysta oprócz aspektów formalnych wydobywał ze swoich modeli głęboko ukrytą warstwę psychologiczną. Wszystkim jego wizerunkom portretowym towarzyszą silne i prawdziwe emocje. Tu jednak poznajemy go również jako realistę, zdolnego portrecistę, celnie opisującego wygląd i psychikę modela.
Był bratankiem znanego portrecisty Kazimierza Pochwalskiego. W latach 1917-1922 kształcił się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Józefa Mehoffera, który uważał go za swego najzdolniejszego ucznia. Równocześnie studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Po uzyskaniu stypendium rządu francuskiego, przez rok kształcił się u Maurice'a Denisa w Académie Ranson w Paryżu. Wystawiał w TPSP w Krakowie, Lwowie i Poznaniu, w Zachęcie i IPS-ie w Warszawie. Ponadto brał udział w wystawach ugrupowań "Sztuka" (od 1924), "Jednoróg" i "Zwornik". W 1925 roku odbyła się jego indywidualna wystawa w krakowskim TPSP, a w 1927 także w Grudziądzu i Bydgoszczy. Malował pejzaże, widoki architektoniczne, portrety, martwe natury, rzadziej sceny rodzajowe. Uprawiał też malarstwo ścienne, dekorując głównie kościoły diecezji krakowskiej (m.in. w Ciężkowicach, Ratoszynie, Myszkowie).

Description:
Portrait of a woman in armchair, 1930
oil/canvas, 73 x 48 cm; signed and dated lower left: 'KASPER POCHWALSKI | 1930',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'KASPER POCHWALSKI | 1930'