67
Szymon (Szamaj) Mondzain (Mondszajn) | Akt leżący, lata 60. XX w.
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
33,2 x 40,8 cm
Kategoria
Opis
olej/deska, 33,2 x 40,8 cm, sygnowany l.d.: 'Mondzain', opisany na odwrociu: 'nu peint | 1929. | Mondzain' oraz na krośnie malarskim: 'M 1756'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szymon Mondzain to malarz oraz rysownik, którego sztuka jest kojarzona z międzynarodowym nurtem École de Paris. Artysta ten urodził się w 1888 w Chełmie, a już w 1906 rozpoczął studia malarskie w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, pod kierunkiem Kazimierza Stabrowskiego. W latach 1909-1912 wyruszył na studia do Krakowa, do tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych, by kontynuować naukę w pracowni Teodora Axentowicza oraz Józefa Pankiewicza. Jego pierwsze wystawy odbywały się w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. Podczas studiów w Krakowie często odwiedzał Paryż, w którym zdecydował się zamieszkać na stałe w 1912. We Francji podjął studia w pracowni André Deraina, a jego warsztat został doceniony na paryskiej scenie artystycznej. Wystawiał w Salonie Niezależnych, Jesiennym, Tuileries, w Stanach Zjednoczonych w Fine Arts Club Chicago, a także w nowojorskim Collage Art Association. Podobnie jak inni przedstawiciele Szkoły Paryskiej odbywał plenery w Bretanii oraz Hiszpanii, a od 1925 wyjeżdżał także do Algierii. Prace Szymona Mondzaina nawiązują do francuskiego postimpresjonizmu. Widoczny jest w nich również wpływ dawnych mistrzów. Charakterystyczną cechą jego malarstwa jest akcentowanie rysunku, uwypuklonego wielokrotnie za pomocą wyraźnego konturu. Praca prezentowana w katalogu aukcyjnym pochodzi z końcowego, późnego etapu działalności Mondzaina, kiedy porzucił już omawiany powyżej linearyzm na rzecz syntetyzacji i rozedrganej plamy barwnej. Poza leżącej modelki odnosi się jednoznacznie do postaci antycznej bogini Wenus, której wizerunku Mondzain mógł często oglądać w kolekcji paryskiego Luwru. Charakter obrazu, który emanuje pewnego rodzaju tajemniczością i niedookreślonością przywodzi na myśl skojarzenia z manierystyczną szkołą Fontainebleau.
Studia artystyczne odbył w latach 1906-08 w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Kazimierza Stabrowskiego. Naukę kontynuował w latach 1909-12 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Teodora Axentowicza i Józefa Pankiewicza. Swe prace eksponował po raz pierwszy w 1908 roku w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. W latach 1909 i 1911 odbył podróże do Paryża, gdzie zamieszkał na stałe w 1912 roku i uzupełnił studia w pracowni André Deraina. Odbywał plenery w Bretanii i Hiszpanii. Wielokrotnie uczestniczył w paryskich Salonach Niezależnych, Jesiennym i Tuileries. Indywidualne pokazy jego malarstwa odbyły się w Fine Arts Club w Chicago (1920), Galerie Hodebert (1926) i Salon des Tuileries (1931) w Paryżu. Od 1925 roku wielokrotnie odwiedzał Algierię, gdzie przeżył okres II wojny światowej. Do Paryża powrócił w 1965 roku. Malował pejzaże, martwe natury, portrety, sceny marynistyczne.
Description:
Recycling female nude, lata 60. XX w.
oil/board, 33.2 x 40.8 cm; signed lower left: 'Mondzain', described on the reverse: 'nu peint | 1929. | Mondzain' and on the stretcher: 'M 1756',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szymon Mondzain to malarz oraz rysownik, którego sztuka jest kojarzona z międzynarodowym nurtem École de Paris. Artysta ten urodził się w 1888 w Chełmie, a już w 1906 rozpoczął studia malarskie w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, pod kierunkiem Kazimierza Stabrowskiego. W latach 1909-1912 wyruszył na studia do Krakowa, do tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych, by kontynuować naukę w pracowni Teodora Axentowicza oraz Józefa Pankiewicza. Jego pierwsze wystawy odbywały się w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. Podczas studiów w Krakowie często odwiedzał Paryż, w którym zdecydował się zamieszkać na stałe w 1912. We Francji podjął studia w pracowni André Deraina, a jego warsztat został doceniony na paryskiej scenie artystycznej. Wystawiał w Salonie Niezależnych, Jesiennym, Tuileries, w Stanach Zjednoczonych w Fine Arts Club Chicago, a także w nowojorskim Collage Art Association. Podobnie jak inni przedstawiciele Szkoły Paryskiej odbywał plenery w Bretanii oraz Hiszpanii, a od 1925 wyjeżdżał także do Algierii. Prace Szymona Mondzaina nawiązują do francuskiego postimpresjonizmu. Widoczny jest w nich również wpływ dawnych mistrzów. Charakterystyczną cechą jego malarstwa jest akcentowanie rysunku, uwypuklonego wielokrotnie za pomocą wyraźnego konturu. Praca prezentowana w katalogu aukcyjnym pochodzi z końcowego, późnego etapu działalności Mondzaina, kiedy porzucił już omawiany powyżej linearyzm na rzecz syntetyzacji i rozedrganej plamy barwnej. Poza leżącej modelki odnosi się jednoznacznie do postaci antycznej bogini Wenus, której wizerunku Mondzain mógł często oglądać w kolekcji paryskiego Luwru. Charakter obrazu, który emanuje pewnego rodzaju tajemniczością i niedookreślonością przywodzi na myśl skojarzenia z manierystyczną szkołą Fontainebleau.
Studia artystyczne odbył w latach 1906-08 w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Kazimierza Stabrowskiego. Naukę kontynuował w latach 1909-12 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Teodora Axentowicza i Józefa Pankiewicza. Swe prace eksponował po raz pierwszy w 1908 roku w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. W latach 1909 i 1911 odbył podróże do Paryża, gdzie zamieszkał na stałe w 1912 roku i uzupełnił studia w pracowni André Deraina. Odbywał plenery w Bretanii i Hiszpanii. Wielokrotnie uczestniczył w paryskich Salonach Niezależnych, Jesiennym i Tuileries. Indywidualne pokazy jego malarstwa odbyły się w Fine Arts Club w Chicago (1920), Galerie Hodebert (1926) i Salon des Tuileries (1931) w Paryżu. Od 1925 roku wielokrotnie odwiedzał Algierię, gdzie przeżył okres II wojny światowej. Do Paryża powrócił w 1965 roku. Malował pejzaże, martwe natury, portrety, sceny marynistyczne.
Description:
Recycling female nude, lata 60. XX w.
oil/board, 33.2 x 40.8 cm; signed lower left: 'Mondzain', described on the reverse: 'nu peint | 1929. | Mondzain' and on the stretcher: 'M 1756',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/deska
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'Mondzain'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Niemcy; kolekcja prywatna, Polska