Powrót do DESA.PL
58 of Liczba obiektów: 78
58
Jan Talaga | Pejzaż zimowy z Poronina ("Most"), 1911
Estymacja:
7,000 zł - 10,000 zł
Sprzedane
13,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Jan Talaga (1876 - 1955)
Wymiary
50 x 70 cm
Opis
olej/tektura, 50 x 70 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'J. TALAGA. 1911.', opisany trudno czytelnie na odwrociu, papierowa nalepka wystawowa Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, na krośnie malarskim trzy papierowe nalepki z drukowanymi numerami: '178', '612' i '18' oraz trudno czytelny, owalny stempel, na ramie notatka ramiarska

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Pejzaż z Poronina, z wycinkiem miejsca, z czymś tak nieistotnym jak drewniany most może się wydawać czymś mało wzniosłym. Jeśli szuka się wzniosłości (tak, jak się ją na ogół rozumie) nie należy jednak sięgać po twórczość malarzy uczących się, czy będących pod przemożnym wpływem osoby Jana Stanisławskiego. Do ich grona zalicza się właśnie Jana Talagę. Wzrok wyłapujący to, co „nieistotne”, przyglądający się rzeczom z bliska i potrafiący z tej zwykłości wydestylować nastrój i poezję to cechy twórczości tego artysty. Artysta pobierał nauki w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1900-1906. Był członkiem Wiedeńskiej Secesji, w której wystawiał z powodzeniem. Razem z Marianem Strońskim i Feliksem Wygrzywalskim dekorował malarsko dworzec kolejowy w Przemyślu. Woda była ważnym „tematem” dla malarzy z kręgu Jana Stanisławskiego. I nie chodziło tylko o jej bezpośrednie oddziaływanie (przyjemnie spędza się plenery nad wodą), ale też to, co można było o niej pomyśleć czy co z nią skojarzyć. Kojarzyła się z wodą życia, jej tafla uważana była za obraz duszy ludzkiej, a jej głębia odsyłała myśli do głębi ludzkiej natury. Również obraz Jana Talagi, dzięki malarskiej jakości, pozostaje otwarty na takie interpretacje. Pozostaje również niezwykle wdzięcznym i nastrojowym studium górskiego, zimowego pejzażu.

Description:
Winter landscape from Poronin ("Bridge"), 1911
oil/paperboard, 50 x 70 cm; signed and dated lower right: 'J. TALAGA. 1911.', described hardly legible on the reverse, a paper, exhibition label of Society of Friends of Fine Arts in Cracow, on the stretcher three labels with printed numbers: '178', '612' and '18' and hardly legible, oval stamp, on the frame a framing note,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/tektura
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'J. TALAGA. 1911.'
Proweniencja
kolekcja historyka sztuki i konserwatora zabytków Witolda Dalbora (1905-1954), Zakopane; kolekcja spadkobierców Witolda Dalbora
Wystawiany
Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, 1913