38
Leonid Frechkop | Akt na tle pejzażu, 1926
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
70,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Leonid Frechkop (1897 - 1982)
Wymiary
59 x 90 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 59 x 90 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'L. Frechkop 1926', opisany na ramie: '8B1 M/Z', nalepki aukcyjne
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Dla wielu artystów początku XX wieku akt, najczęściej żeński, jako ulubiony temat akademickiej sztuki XIX stulecia, stanowił pole do eksperymentów i awangardowego ikonoklazmu. Ekspresjoniści czy kubiści deformowali czy geometryzowali, aby podważyć status quo dawnej twórczości. Wchodzili w dialog z mistrzami, aby na klasycznych rudymentach malarstwa budować nową harmonię opartą na geometrii, czasem dysonansach i drapieżnej ekspresji. Po Wielkiej Wojnie wielu artystów europejskich wracało do wzorcowych form sztuki, opartych na zasadach kompozycji sztuki greckiej czy rzymskiej. Rzecz jasna, nie było mowy o powtarzaniu modelu twórczości sprzed kilku stuleci, lecz o harmonii, którą zapewniały widzowi dawne posągi czy malowidła. Artyści nowocześni powtarzali wzorce starożytne i nowożytne, uważane przez wieki za wzór artystycznej doskonałości, odwołując się do Botticellego, Giorgionea czy Tycjana.
Leonid Frechkop, malarz rosyjskiego pochodzenia, wykształcony w prywatnej szkole artystycznej w Moskwie, był przez większość życia związany z Belgią, do której docierały zarówno francuskie jak i niemieckie wpływy. Jego twórczość obejmowała malarstwo, rysunek, scenografię i ilustrację, a ulubionymi tematami był portret, akt i scena rodzajowa, co wpisywało się w obowiązujące wtedy w Europie, zwłaszcza Francji, trendy w malarstwie. Jego twórczość nosi znamiona niemieckiego nurtu znanego jako „Nowa Rzeczywistość” lub „Nowy Obiektywizm”, który w odróżnieniu od niemieckiego ekspresjonizmu, miał swoje podstawy w faktycznej, obiektywnej rzeczywistości, a nie czysto indywidulanych, wewnętrznych przeżyciach artysty. Był to jednak naturalizm w charakterystyczny sposób brutalniej traktujący bryłę, o przeważnie przytłumionej, jakby przydymionej kolorystyce – naturalizm pozostawiający miejsce na satyryczna krytykę zjawisk socjo-politycznych. Jedną z czołowych figur „Nowego Obiektywizmu” był Niemiec Christian Schad, którego dekadenckie, często erotyczne portrety oddające odradzający się przepych powojennych Niemiec i Austrii znajdują się między innymi w prestiżowej madryckiej kolekcji Muzeum Thyssen-Bornemisza. Bohaterkami płócien Shada są przeważnie kobiety, niekiedy w otoczeniu mężczyzn, o charakterystycznie nieprzeniknionych, odległych spojrzeniach, którymi zdają się diagnozować ówczesne społeczeństwo. Ten sam zachwyt nad nowym glamour europejskich miast emanuje z obrazów Leonida Frechkopa.
Rosyjsko-belgijski artysta, który w latach 1907-1917 kształcił się w prywatnej szkole Konstantina Juona w Moskwie, a następnie, do 1919 roku, w tamtejszej Szkole Malarstwa, Rzeźby i Architektury. Na początku lat 20. zajmował się scenografią teatralną. W 1922 roku wyemigrował do Belgii, gdzie osiadł na stałe. Tam zajmował się malarstwem, rysunkiem, grafiką i ilustracją książkową. W swojej twórczości podejmował głównie temat portretu, aktu, sceny rodzajowe i mitologiczne. Stworzył romantyczno-klasycystyczny styl, czerpiąc wzory ze sztuki renesansu.
Description:
Female nude on the background of the landscape, 1926
oil/canvas, 59 x 90 cm; signed and dated lower right: 'L. Frechkop 1926', described on the frame: '8B1 M/Z', auction labels,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Dla wielu artystów początku XX wieku akt, najczęściej żeński, jako ulubiony temat akademickiej sztuki XIX stulecia, stanowił pole do eksperymentów i awangardowego ikonoklazmu. Ekspresjoniści czy kubiści deformowali czy geometryzowali, aby podważyć status quo dawnej twórczości. Wchodzili w dialog z mistrzami, aby na klasycznych rudymentach malarstwa budować nową harmonię opartą na geometrii, czasem dysonansach i drapieżnej ekspresji. Po Wielkiej Wojnie wielu artystów europejskich wracało do wzorcowych form sztuki, opartych na zasadach kompozycji sztuki greckiej czy rzymskiej. Rzecz jasna, nie było mowy o powtarzaniu modelu twórczości sprzed kilku stuleci, lecz o harmonii, którą zapewniały widzowi dawne posągi czy malowidła. Artyści nowocześni powtarzali wzorce starożytne i nowożytne, uważane przez wieki za wzór artystycznej doskonałości, odwołując się do Botticellego, Giorgionea czy Tycjana.
Leonid Frechkop, malarz rosyjskiego pochodzenia, wykształcony w prywatnej szkole artystycznej w Moskwie, był przez większość życia związany z Belgią, do której docierały zarówno francuskie jak i niemieckie wpływy. Jego twórczość obejmowała malarstwo, rysunek, scenografię i ilustrację, a ulubionymi tematami był portret, akt i scena rodzajowa, co wpisywało się w obowiązujące wtedy w Europie, zwłaszcza Francji, trendy w malarstwie. Jego twórczość nosi znamiona niemieckiego nurtu znanego jako „Nowa Rzeczywistość” lub „Nowy Obiektywizm”, który w odróżnieniu od niemieckiego ekspresjonizmu, miał swoje podstawy w faktycznej, obiektywnej rzeczywistości, a nie czysto indywidulanych, wewnętrznych przeżyciach artysty. Był to jednak naturalizm w charakterystyczny sposób brutalniej traktujący bryłę, o przeważnie przytłumionej, jakby przydymionej kolorystyce – naturalizm pozostawiający miejsce na satyryczna krytykę zjawisk socjo-politycznych. Jedną z czołowych figur „Nowego Obiektywizmu” był Niemiec Christian Schad, którego dekadenckie, często erotyczne portrety oddające odradzający się przepych powojennych Niemiec i Austrii znajdują się między innymi w prestiżowej madryckiej kolekcji Muzeum Thyssen-Bornemisza. Bohaterkami płócien Shada są przeważnie kobiety, niekiedy w otoczeniu mężczyzn, o charakterystycznie nieprzeniknionych, odległych spojrzeniach, którymi zdają się diagnozować ówczesne społeczeństwo. Ten sam zachwyt nad nowym glamour europejskich miast emanuje z obrazów Leonida Frechkopa.
Rosyjsko-belgijski artysta, który w latach 1907-1917 kształcił się w prywatnej szkole Konstantina Juona w Moskwie, a następnie, do 1919 roku, w tamtejszej Szkole Malarstwa, Rzeźby i Architektury. Na początku lat 20. zajmował się scenografią teatralną. W 1922 roku wyemigrował do Belgii, gdzie osiadł na stałe. Tam zajmował się malarstwem, rysunkiem, grafiką i ilustracją książkową. W swojej twórczości podejmował głównie temat portretu, aktu, sceny rodzajowe i mitologiczne. Stworzył romantyczno-klasycystyczny styl, czerpiąc wzory ze sztuki renesansu.
Description:
Female nude on the background of the landscape, 1926
oil/canvas, 59 x 90 cm; signed and dated lower right: 'L. Frechkop 1926', described on the frame: '8B1 M/Z', auction labels,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'L. Frechkop 1926'