Powrót do DESA.PL
39 of Liczba obiektów: 78
39
Zygmunt Józef Menkes | Martwa natura z liliami i owocami
Estymacja:
70,000 zł - 90,000 zł
Sprzedane
65,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
55 x 39 cm
Opis
olej/płótno, 55 x 39 cm, sygnowany p.d.: 'Menkes',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Zygmunt Menkes, artysta związany z paryską bohemą École de Paris oraz nowojorskim środowiskiem artystycznym, tworzył kompozycje figuralne, portrety, akty, martwe natury i pejzaże. Pracując nad obrazami, wykorzystywał repertuar środków właściwy ekspresyjnemu koloryzmowi i fowizmowi. W syntetycznie potraktowanej martwej naturze z liliami i owocami wyraźnie widać recepcję plamy barwnej Henri Matisse’a. Menkes obrazem tym nawiązał nie tylko korespondencję z najlepszą tradycją malarską, ale także udowodnił, iż jest twórcą wielu środków wyrazu. Tym razem skoncentrował się nie na linearnej kompozycji, a przede wszystkim na subtelnej deformacji dynamizującej kolorem zmysłową kompozycję. „Menkes kocha materię. Linią, kolorem, światłem wydobywa jej soczystość, sensualność. To służy mu zarówno do wyrażenia zachwytu dla natury, w którą jest ciągle wsłuchany, jak i dla dramatu ludzkiej kondycji. Tęsknota i nigdy nienasycony niepokój, szukanie coraz głębszych pokładów psychicznych i biologicznych tchną z każdego dzieła. Każdy przedmiot, na pozór codzienny, zwyczajny, żyje samodzielnym życiem. Martwa natura nigdy nie jest martwa, ma swoje utajone ‘ciche życie’”. (Władysława Jaworska, Zygmunt Menkes. Malarz École de Paris, „Biuletyn Historii Sztuki” 1996, nr 1-2, s. 19).

W prezentowanej w katalogu martwej naturze Menkes wykorzystał stały repertuar form i przedmiotów. Trudno powiedzieć, czy artysta malował z natury, czy też z pamięci, ale bez problemu można wyobrazić sobie taką właśnie kompozycję stojącą gdzieś w przestrzeni jego amerykańskiego atelier. Po lewej widzimy charakterystyczną dla innych jego obrazów misę na wysokiej nodze, w której leżą owoce. Tuż obok, po prawej, stoi ceramiczny dzban, do którego włożono bukiet pomarańczowych i białych lilii. Dalej zobaczyć można jeszcze wiszący w tle obraz i pozostawioną na stole metalową tacę. Mistrzowskie wyczucie formy i połączenie współgrających i kontrastujących ze sobą równocześnie barw świadczy o dużej zręczności warsztatowej Menkesa.
Studiował w Szkole Przemysłowej we Lwowie, następnie w krakowskiej ASP. Uczył się także w pracowni Alexandra Archipenki w Berlinie. W 1923 wyjechał do Paryża, gdzie wszedł w krąg malarzy Ecole de Paris. Wystawiał na paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych, Tuileries. Związany był z życiem artystycznym w Polsce. Należał do ugrupowania Nowa Generacja, był członkiem Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik. Malował pejzaże, kompozycje figuralne, akty, portrety, martwe natury, sceny z życia Żydów. Poza malarstwem olejnym, tworzył również gwasze, akwarele i rysunki.

Description:
Still life with lilies and fruit
oil/canvas, 55 x 39 cm; signed lower right: 'Menkes',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Menkes'
Proweniencja
DESA Unicum, marzec 2020; kolekcja instytucjonalna, Warszawa