34
Henryk Epstein | Portret kobiety w zielono-niebieskiej sukience (recto) / Akt w pracowni (verso), lata 20. XX w.
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
42,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Henryk Epstein (1891 - 1944)
Wymiary
81 x 65 cm
Kategoria
Opis
olej/tektura, 81 x 65 cm, sygnowany p.d.: 'H. Epstein' (recto i verso),
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Zaraz obok pejzaży oraz martwych natur Epstein malował wiele kobiecych portretów i aktów. Artysta w precyzyjny sposób oddawał formę kobiecego ciała, uwydatniał sylwetkę poprzez światłocieniowy modelunek oraz zarysowanie postaci wyrazistym konturem. Lubował się w palecie ograniczonej do zieleni, kolorów ziemi oraz błękitów. Dzięki zastosowaniu takiej plamy barwnej sylwetka odznaczały się od tła, a jednocześnie płynnie z nim współgrały. Epstein malował szybkimi oraz prostymi pociągnięciami pędzla. W jego twórczości możemy dopatrywać się fascynacji malarstwem Paula Cézanne’a oraz kubizmem. Zainteresowanie krytyków jego sztuką wyrażało się poprzez pochlebne opinie wygłaszane podczas wystaw, a także na łamach prasy. Waldemar George pisał: „Podziwiać Cézanne’a jest dobrze, ale podziwiać Epsteina jest lepiej”. To bardzo duży komplement dla dzieł Epsteina, tym bardziej, że on sam fascynował się sztuką mistrza z Aix-en-Provence. Równie istotnym kontekstem dla tej pracy malarza może być twórczość jego dobrego przyjaciela z okresu zamieszkiwania w La Ruche, Amedeo Modiglianiego. Wydaje się, że portrety kobiece i akty Epsteina w pewien sposób nawiązują do wizerunków Modiglianiego. Nie są jednak kopią, ani nie stanowią ich naśladownictwa. Są zupełnie zindywidualizowanymi obrazami, w których w metaforyczny sposób odbija się epoka, w której to przyszło mu żyć.
Uczył się malarstwa przez pewien czas w Monachium. Około 1911 roku wyjechał na stałe do Paryża, gdzie uczęszczał do jednej z pracowni artystycznych na Montparnassie. Był zaprzyjaźniony z Utrillem, Chaimem Soutinem i Amadeo Modiglianim. Wystawiał na Salonach Niezależnych (1921-23, 1925, 1928) oraz na Salonie Jesiennym w 1921 roku i Salonie Tuileryjskim w latach 1927-31. Początkowo interesował się przede wszystkim postimpresjonizmem - syntetyzmem Paula Gauguina i Ecole de Pont-Aven. Później wszedł w krąg malarzy fowistów - André Deraina, Maurice'a Vlamincka i Raoula Dufy, a także Pabla Picassa i Susanne Valadon. W obrazach z lat 1915-20 wyczuwalne są wpływy Cézanne'a i kubizmu, połączone z inspiracją fowizmem i ekspresjonizmem. W latach dwudziestych i trzydziestych Epstein coraz bardziej dynamizował formy, wprowadzał ostre kontrasty barwne i światłocieniowe, czasem stosował wyrazisty kontur. Malował przede wszystkim pejzaże, portrety, martwe natury, ale też kompozycje rodzajowe z wieśniakami, rybakami czy kobietami z półświatka. W latach 1929-31 Epstein odwiedził Bretanię - przebywał w Quiberon oraz w Concarneau - gdzie malował obrazy i akwarele z widokami portów i rybaków, a także "bretońskie" martwe natury z ekspresyjnie przedstawionymi rybami, ptakami i owocami morza.
Description:
Portrait of a woman in green-blue dress (recto) / Female nude in the atelier (verso), lata 20. XX w.
oil/paperboard, 81 x 65 cm; signed lower right: 'H. Epstein' (recto and verso),
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Zaraz obok pejzaży oraz martwych natur Epstein malował wiele kobiecych portretów i aktów. Artysta w precyzyjny sposób oddawał formę kobiecego ciała, uwydatniał sylwetkę poprzez światłocieniowy modelunek oraz zarysowanie postaci wyrazistym konturem. Lubował się w palecie ograniczonej do zieleni, kolorów ziemi oraz błękitów. Dzięki zastosowaniu takiej plamy barwnej sylwetka odznaczały się od tła, a jednocześnie płynnie z nim współgrały. Epstein malował szybkimi oraz prostymi pociągnięciami pędzla. W jego twórczości możemy dopatrywać się fascynacji malarstwem Paula Cézanne’a oraz kubizmem. Zainteresowanie krytyków jego sztuką wyrażało się poprzez pochlebne opinie wygłaszane podczas wystaw, a także na łamach prasy. Waldemar George pisał: „Podziwiać Cézanne’a jest dobrze, ale podziwiać Epsteina jest lepiej”. To bardzo duży komplement dla dzieł Epsteina, tym bardziej, że on sam fascynował się sztuką mistrza z Aix-en-Provence. Równie istotnym kontekstem dla tej pracy malarza może być twórczość jego dobrego przyjaciela z okresu zamieszkiwania w La Ruche, Amedeo Modiglianiego. Wydaje się, że portrety kobiece i akty Epsteina w pewien sposób nawiązują do wizerunków Modiglianiego. Nie są jednak kopią, ani nie stanowią ich naśladownictwa. Są zupełnie zindywidualizowanymi obrazami, w których w metaforyczny sposób odbija się epoka, w której to przyszło mu żyć.
Uczył się malarstwa przez pewien czas w Monachium. Około 1911 roku wyjechał na stałe do Paryża, gdzie uczęszczał do jednej z pracowni artystycznych na Montparnassie. Był zaprzyjaźniony z Utrillem, Chaimem Soutinem i Amadeo Modiglianim. Wystawiał na Salonach Niezależnych (1921-23, 1925, 1928) oraz na Salonie Jesiennym w 1921 roku i Salonie Tuileryjskim w latach 1927-31. Początkowo interesował się przede wszystkim postimpresjonizmem - syntetyzmem Paula Gauguina i Ecole de Pont-Aven. Później wszedł w krąg malarzy fowistów - André Deraina, Maurice'a Vlamincka i Raoula Dufy, a także Pabla Picassa i Susanne Valadon. W obrazach z lat 1915-20 wyczuwalne są wpływy Cézanne'a i kubizmu, połączone z inspiracją fowizmem i ekspresjonizmem. W latach dwudziestych i trzydziestych Epstein coraz bardziej dynamizował formy, wprowadzał ostre kontrasty barwne i światłocieniowe, czasem stosował wyrazisty kontur. Malował przede wszystkim pejzaże, portrety, martwe natury, ale też kompozycje rodzajowe z wieśniakami, rybakami czy kobietami z półświatka. W latach 1929-31 Epstein odwiedził Bretanię - przebywał w Quiberon oraz w Concarneau - gdzie malował obrazy i akwarele z widokami portów i rybaków, a także "bretońskie" martwe natury z ekspresyjnie przedstawionymi rybami, ptakami i owocami morza.
Description:
Portrait of a woman in green-blue dress (recto) / Female nude in the atelier (verso), lata 20. XX w.
oil/paperboard, 81 x 65 cm; signed lower right: 'H. Epstein' (recto and verso),
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/tektura
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'H. Epstein' (recto i verso)
Proweniencja
dom aukcyjny Oger-Blanchet, Paryż, marzec 2021; kolekcja prywatna, Polska