32
Rajmund Kanelba (Kanelbaum) | Portret kobiety w zielonej sukience, lata 30. XX w.
Estymacja:
70,000 zł - 90,000 zł
Sprzedane
60,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
92 x 71 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 92 x 71 cm, sygnowany p.g.: "Kanelba", na krośnie malarskim stempel londyńskiej pracowni ramiarskiej i składu przyborów malarskich Charles Henry West oraz nalepka aukcyjna
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Portret kobiety w zielonej sukience” autorstwa Rajmunda Kanelby to jedno z bardziej charakterystycznych przedstawień tego artysty. Jego twórczość malarska obejmowała przede wszystkim portrety kobiet, które cieszyły się największym uznaniem. Prezentowana praca powstała w latach 20. XX wieku, kiedy Kanelba przebywał w Paryżu. Nastrojowość oraz wdzięk stanowią wówczas kwintesencję jego stylu, który rozwinął się właśnie nad Sekwaną. Na wyjątkowość kompozycji składają się wpływy zaczerpnięte od dawnych mistrzów z Krakowa – Tadeusza Pruszkowskiego oraz Stanisława Lentza. W szczególności zauważalny jest dialog ze sztuką Lentza oraz jego reprezentacyjnego malarstwa portretowego. Pomimo pewnych analogii można wyraźnie dostrzec tutaj silny indywidualizm i samodzielność tego artysty. Kanelba stosował przede wszystkim technikę olejną, od czasu do czasu wybierając gwasz czy akwarelę. Kolorystyka, jaką stosował, była harmonijna, stonowana i ograniczała się do wąskiej gamy odcieni przygaszonych błękitów, szarości oraz zieleni. Krytyka doceniała jego nieprzeciętny talent w dziedzinie koloru, a także zmysł kompozycyjny. Oryginalność artystyczna zyskała uznanie wśród paryskiej bohemy, ale również publiczności berlińskiej oraz brytyjskiej. Działalność Kanelby cieszyła się popularnością wśród arystokracji. W 1955 artysta roku wykonał swoje najważniejsze zlecenie malarskie. Na życzenie Pułku Grenadierów sportretował samą królową brytyjską Elżbietę II.
Był uczniem S. Lentza i T. Pruszkowskiego w warszawskiej SSP. Naukę malarstwa kontynuował w akademii w Wiedniu i w Paryżu. Od 1926 roku przebywał na zmianę we Francji, Anglii i USA. We wczesnych pracach dość tradycyjny, w późniejszym okresie nawiązywał do współczesnego malarstwa francuskiego. Malował nastrojowe, liryczne sceny rodzajowe, akty, kwiaty, kameralne kompozycje we wnętrzu, oraz szkicowo traktowane studia kobiet i dzieci.
Description:
Portrait of a woman in green dress, lata 30. XX w.
oil/canvas, 92 x 71 cm; signed upper right: "Kanelba", on the stretcher a stamp of framing studio and art supplies storage Charles Henry West in London and an auction label,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Portret kobiety w zielonej sukience” autorstwa Rajmunda Kanelby to jedno z bardziej charakterystycznych przedstawień tego artysty. Jego twórczość malarska obejmowała przede wszystkim portrety kobiet, które cieszyły się największym uznaniem. Prezentowana praca powstała w latach 20. XX wieku, kiedy Kanelba przebywał w Paryżu. Nastrojowość oraz wdzięk stanowią wówczas kwintesencję jego stylu, który rozwinął się właśnie nad Sekwaną. Na wyjątkowość kompozycji składają się wpływy zaczerpnięte od dawnych mistrzów z Krakowa – Tadeusza Pruszkowskiego oraz Stanisława Lentza. W szczególności zauważalny jest dialog ze sztuką Lentza oraz jego reprezentacyjnego malarstwa portretowego. Pomimo pewnych analogii można wyraźnie dostrzec tutaj silny indywidualizm i samodzielność tego artysty. Kanelba stosował przede wszystkim technikę olejną, od czasu do czasu wybierając gwasz czy akwarelę. Kolorystyka, jaką stosował, była harmonijna, stonowana i ograniczała się do wąskiej gamy odcieni przygaszonych błękitów, szarości oraz zieleni. Krytyka doceniała jego nieprzeciętny talent w dziedzinie koloru, a także zmysł kompozycyjny. Oryginalność artystyczna zyskała uznanie wśród paryskiej bohemy, ale również publiczności berlińskiej oraz brytyjskiej. Działalność Kanelby cieszyła się popularnością wśród arystokracji. W 1955 artysta roku wykonał swoje najważniejsze zlecenie malarskie. Na życzenie Pułku Grenadierów sportretował samą królową brytyjską Elżbietę II.
Był uczniem S. Lentza i T. Pruszkowskiego w warszawskiej SSP. Naukę malarstwa kontynuował w akademii w Wiedniu i w Paryżu. Od 1926 roku przebywał na zmianę we Francji, Anglii i USA. We wczesnych pracach dość tradycyjny, w późniejszym okresie nawiązywał do współczesnego malarstwa francuskiego. Malował nastrojowe, liryczne sceny rodzajowe, akty, kwiaty, kameralne kompozycje we wnętrzu, oraz szkicowo traktowane studia kobiet i dzieci.
Description:
Portrait of a woman in green dress, lata 30. XX w.
oil/canvas, 92 x 71 cm; signed upper right: "Kanelba", on the stretcher a stamp of framing studio and art supplies storage Charles Henry West in London and an auction label,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.g.: "Kanelba"
Proweniencja
kolekcja Arona Kupfera, Francja; kolekcja prywatna, Polska