28
Radek Szlaga (1979) | "Baran" z cyklu "Following Baldessari's Tips", 2020
Estymacja:
40,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
30,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Radek Szlaga (1979)
Lokalizacja
olej/płótno
Wymiary
80 x 60 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 80 x 60 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: ''PAN | RDK | 2020 | FOLLOWING BALDESSARI'S TIPS | / RAM / | [sygnatura]',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Radek Szlaga czas młodości dzielił między Polskę a Detroit, gdzie wyemigrowała jego rodzina. Obecnie mieszka w Brukseli. Pytany jednak o to jak miejsca w których mieszka wpływają na jego sztukę, odpowiada, że jego ojczyzną jest pracownia. Obraz współczesnego świata postrzega jako mapę Transatlantyku, hybrydalnego tworu w którym krzyżują się tematy jego rozważań: tożsamości, etniczności, języka, geografii, historii, rasy, religii, prowincji, marginesów. Artysta tworzy obrazy, instalacje i obiekty. W swoich pracach często w krytyczny, a nawet cyniczny sposób komentuje zastaną rzeczywistość. Według artysty malarstwo to „język, a dokładniej: dialekt, bez jednego obowiązującego zestawu reguł. Używany do opisania rzeczy, których innym językiem opowiedzieć nie można. To także dialog, lekcja pokory i cierpliwości. Tu można wszystko, ale nic na siłę” (Ewa Borysewicz, ,,Słowa których nie miałem zamiaru poznać”. Malarski słownik Radka Szlagi [w:] Radek Szlaga, Miejsca, których nie miałem zamiaru zobaczyć, katalog wystawy, Warszawa 2019, s. 5). Radek Szlaga często sięga do języka malarskiego inspirowanego Internetem, gdzie siła przekazu treści nie zależy od jej weryfikalności i wiarygodności, ale od emocji, jakie wywołuje. Emocje zwiększają wyświetlenia, polubienia i udostępnienia. Tematy ważne i trywialne, prawdziwe i fałszywe, prowadzą nierówną walkę o uwagę odbiorcy. Prezentowana praca należy do cyklu „Idąc za wskazówkami Baldessariego”, w której Radek Szlaga korzysta z rad z obrazu „Tips for Artists Who Want to Sell” Johna Baldessariego z 1966 roku. Baldessari ani nie namalował tego obrazu, ani nie wymyślił samego tekstu, tylko zaczerpnął go z magazynu artystycznego, kwestionując tym samym czym jest i może być dzieło sztuki. W tamtym czasie za dzieło sztuki uważano wyłącznie obraz, rzeźbę lub rysunek, z czym Baldessari polemizuje w humorystyczny sposób. Przedstawia widzowi treść obrazu, która jest zarazem treścią zaczerpniętą z magazynu specjalistycznego dla artystów, instruującą, co powinno być treścią obrazu. Szlaga w ironiczny sposób kontynuuje ten temat. Praca przedstawia portret barana, namalowany w jasnych odcieniach pomarańczowego i różowego koloru. W obrazie jednak dominuje biel, a ukazana głowa barana została jedynie szkicowo zarysowana. Obrazy zwierząt tworzone przez artystę nie mają na celu krytyki wpływu człowieka na ekosystem i stanu ziemi. Artysta sam wspomina, że jest już zmęczony atropocenem, nadmiarem informacji i teoriami spiskowymi. Dostarczane informacje często okazują się fałszywe i nie wnoszą nic nowego. Cyniczne podejście do ogromnej ilości sprzecznych informacji oraz wiarygodności ekspertów i badań naukowych sprawiły, że Radek Szlaga zaczął być określany przez krytyków postmodernistą. Artysta rezygnując z w tej serii z interpretacji rzeczywistości, skupia się na samej formie, harmonii kształtów i kolorów w obrazie. Prace powstały w wyniku badań nad językiem malarskiego medium, mogą być według Szlagi oglądane również jako abstrakcyjne. Oprócz już wcześniej wspomnianego Johna Balldessariego, artysta inspiruje się obecnie Markiem Bradfordem i malarzami holenderskimi tworzącymi w XVI I XVII wieku, anonimowymi artystami sztuki ludowej z całego świata, muzyką zespołów thrash metalowych, rapem amerykańskim, a ponadto twórczością Josepha Conrada, Johna Palahniuka, Michela Houellebecqa, Marcela Prousta, Romana Polańskiego, Francisa Forda Coppoli i innymi.
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Dyplom z Malarstwa pod kierunkiem prof. Jerzego Kałuckiego, p.t.: „Malarstwo 2” obroniony z wyróżnieniem. Laureat Nagrody Artystycznej Miasta Poznania w 2007 Od maja 2007 z Wojciechem Bąkowskim, Tomaszem Mrozem, Konradem Smoleńskim, Piotrem Bosackim, Magdaleną Starską i Izą Tarasewicz tworzy grupę artystyczną PENERSTWO. Twórca gazetki ściennej Dzień Sądu przy poznańskim Arsenale. Zajmuje się malarstwem. Mieszka i pracuje w Poznaniu.
Description:
"Ram", from the Following Baldessari's Tips series, 2020
oil/canvas, 80 x 60 cm; signed, dated and described on the reverse: ''PAN | RDK | 2020 | FOLLOWING BALDESSARI'S TIPS | / RAM / | [signature]', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Radek Szlaga czas młodości dzielił między Polskę a Detroit, gdzie wyemigrowała jego rodzina. Obecnie mieszka w Brukseli. Pytany jednak o to jak miejsca w których mieszka wpływają na jego sztukę, odpowiada, że jego ojczyzną jest pracownia. Obraz współczesnego świata postrzega jako mapę Transatlantyku, hybrydalnego tworu w którym krzyżują się tematy jego rozważań: tożsamości, etniczności, języka, geografii, historii, rasy, religii, prowincji, marginesów. Artysta tworzy obrazy, instalacje i obiekty. W swoich pracach często w krytyczny, a nawet cyniczny sposób komentuje zastaną rzeczywistość. Według artysty malarstwo to „język, a dokładniej: dialekt, bez jednego obowiązującego zestawu reguł. Używany do opisania rzeczy, których innym językiem opowiedzieć nie można. To także dialog, lekcja pokory i cierpliwości. Tu można wszystko, ale nic na siłę” (Ewa Borysewicz, ,,Słowa których nie miałem zamiaru poznać”. Malarski słownik Radka Szlagi [w:] Radek Szlaga, Miejsca, których nie miałem zamiaru zobaczyć, katalog wystawy, Warszawa 2019, s. 5). Radek Szlaga często sięga do języka malarskiego inspirowanego Internetem, gdzie siła przekazu treści nie zależy od jej weryfikalności i wiarygodności, ale od emocji, jakie wywołuje. Emocje zwiększają wyświetlenia, polubienia i udostępnienia. Tematy ważne i trywialne, prawdziwe i fałszywe, prowadzą nierówną walkę o uwagę odbiorcy. Prezentowana praca należy do cyklu „Idąc za wskazówkami Baldessariego”, w której Radek Szlaga korzysta z rad z obrazu „Tips for Artists Who Want to Sell” Johna Baldessariego z 1966 roku. Baldessari ani nie namalował tego obrazu, ani nie wymyślił samego tekstu, tylko zaczerpnął go z magazynu artystycznego, kwestionując tym samym czym jest i może być dzieło sztuki. W tamtym czasie za dzieło sztuki uważano wyłącznie obraz, rzeźbę lub rysunek, z czym Baldessari polemizuje w humorystyczny sposób. Przedstawia widzowi treść obrazu, która jest zarazem treścią zaczerpniętą z magazynu specjalistycznego dla artystów, instruującą, co powinno być treścią obrazu. Szlaga w ironiczny sposób kontynuuje ten temat. Praca przedstawia portret barana, namalowany w jasnych odcieniach pomarańczowego i różowego koloru. W obrazie jednak dominuje biel, a ukazana głowa barana została jedynie szkicowo zarysowana. Obrazy zwierząt tworzone przez artystę nie mają na celu krytyki wpływu człowieka na ekosystem i stanu ziemi. Artysta sam wspomina, że jest już zmęczony atropocenem, nadmiarem informacji i teoriami spiskowymi. Dostarczane informacje często okazują się fałszywe i nie wnoszą nic nowego. Cyniczne podejście do ogromnej ilości sprzecznych informacji oraz wiarygodności ekspertów i badań naukowych sprawiły, że Radek Szlaga zaczął być określany przez krytyków postmodernistą. Artysta rezygnując z w tej serii z interpretacji rzeczywistości, skupia się na samej formie, harmonii kształtów i kolorów w obrazie. Prace powstały w wyniku badań nad językiem malarskiego medium, mogą być według Szlagi oglądane również jako abstrakcyjne. Oprócz już wcześniej wspomnianego Johna Balldessariego, artysta inspiruje się obecnie Markiem Bradfordem i malarzami holenderskimi tworzącymi w XVI I XVII wieku, anonimowymi artystami sztuki ludowej z całego świata, muzyką zespołów thrash metalowych, rapem amerykańskim, a ponadto twórczością Josepha Conrada, Johna Palahniuka, Michela Houellebecqa, Marcela Prousta, Romana Polańskiego, Francisa Forda Coppoli i innymi.
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Dyplom z Malarstwa pod kierunkiem prof. Jerzego Kałuckiego, p.t.: „Malarstwo 2” obroniony z wyróżnieniem. Laureat Nagrody Artystycznej Miasta Poznania w 2007 Od maja 2007 z Wojciechem Bąkowskim, Tomaszem Mrozem, Konradem Smoleńskim, Piotrem Bosackim, Magdaleną Starską i Izą Tarasewicz tworzy grupę artystyczną PENERSTWO. Twórca gazetki ściennej Dzień Sądu przy poznańskim Arsenale. Zajmuje się malarstwem. Mieszka i pracuje w Poznaniu.
Description:
"Ram", from the Following Baldessari's Tips series, 2020
oil/canvas, 80 x 60 cm; signed, dated and described on the reverse: ''PAN | RDK | 2020 | FOLLOWING BALDESSARI'S TIPS | / RAM / | [signature]', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
80 x 60 cm
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: ''PAN | RDK | 2020 | FOLLOWING BALDESSARI'S TIPS | / RAM / | [sygnatura]'
Proweniencja
Galeria Postmasters, Rzym; kolekcja instytucjonalna, Polska