29
Paweł Olszczyński (1985) | "Mara", 2021
Estymacja:
8,000 zł - 10,000 zł
Sprzedane
15,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Paweł Olszczyński (1985)
Lokalizacja
olej/płótno
Wymiary
140 x 110 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 140 x 110 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Olszczyński Paweł | "Mara" / 2021',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
W sztuce Pawła Olszczyńskiego dochodzą do głosu wątki fantastyczne i nadrealistyczne, często zakorzenione w historii malarstwa, ale też korespondujące z takimi zjawiskami jak historia wzornictwa czy współczesna kultura wizualna. Motyw, który szczególnie upodobał sobie artysta to chimera – świetnie znana widzom z tradycji sztuki czasów przełomu wieków i symbolizmu. Podobnie jak inni artyści i artystki połączeni więzią pokolenia, Olszczyński wybiera obecne w kulturze wątki, by przetworzyć je zgodnie ze swoją stylistyką, ale też by odwrócić ich znaczenia. Dzieje się tak chociażby ze wspomnianą chimerą, która w sztuce przełomów XIX i XX wieku mogła być na przykład wcieleniem stereotypów na temat kobiet obowiązujących w ówczesnym męskim dyskursie – stawała się wówczas femme fatale. U Olszczyńskiego chimera niejednokrotnie nadal dominuje nad mężczyzną – jak widać to świetnie na reprodukowanym tutaj obrazie – jednak dzieje się to w zupełnie innym kontekście społecznym, którego „duch” niewątpliwie przenika do płótna. Dziś chimera jest raczej synonimem wyzwolonej kobiety, która nie tyle realizuje swoim zachowaniem rozpowszechnione przez mężczyzn stereotypy, ale pozostaje niezależną, fantastyczną postacią, która dyktuje swój porządek. Chimery u Olszczyńskiego manifestują niejako swoją odmienność i hybrydyczność – przełamują podział na to co ludzkie i zwierzęce, zaburzają granice gatunkowe, ale również wyrażają wątpliwość wobec wielu innych binarnych opozycji kształtujących myślenie o naszej kulturze. Bycie pomiędzy, bycie ponad prostymi podziałami i stereotypami – zwłaszcza tymi dotyczącymi ciała i wyglądu, to zdają się manifestować współczesne chimery obecne w malarstwie. Daje się zatem zaobserwować ich potencjał do zmiany – przynajmniej zmiany w myśleniu i postrzeganiu otoczenia. Dlatego też nie należy wierzyć krytykom, którzy współczesne „surrealistyczne” tendencje chcą widzieć wyłącznie jako kolejny przejaw sztuki artystów rzekomo „zmęczonych rzeczywistością” mających niejako szukać w swojej sztuce ucieczki od otaczających problemów społecznych.
Absolwent wydziału grafiki na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie(2005-2010), 2009 - Hochshule fur Gestaltung, Offenbach am Main (stypendium Erasmus). Współtwórca krakowskiej galerii New Roman (współpraca z festiwalem Miesiąc Fotografii), Laureat Stypendium Kulturalnego Prezydenta Miasta Krakowa(2011),,H.N.F." - wystawa zbiorowa, New Roman, Kraków ,,Fantome Noir" - Zak/Branicka, Berlin /wystawa indywidualna/ ,,Fukt In Warsaw" - CSW Laboratorium Warszawa ,,Orbis Pictus Literatura" – Kraków.
Description:
"Phantom", 2021
oil/canvas, 140 x 110 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Olszczynski Pawel | "Mara" / 2021', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
W sztuce Pawła Olszczyńskiego dochodzą do głosu wątki fantastyczne i nadrealistyczne, często zakorzenione w historii malarstwa, ale też korespondujące z takimi zjawiskami jak historia wzornictwa czy współczesna kultura wizualna. Motyw, który szczególnie upodobał sobie artysta to chimera – świetnie znana widzom z tradycji sztuki czasów przełomu wieków i symbolizmu. Podobnie jak inni artyści i artystki połączeni więzią pokolenia, Olszczyński wybiera obecne w kulturze wątki, by przetworzyć je zgodnie ze swoją stylistyką, ale też by odwrócić ich znaczenia. Dzieje się tak chociażby ze wspomnianą chimerą, która w sztuce przełomów XIX i XX wieku mogła być na przykład wcieleniem stereotypów na temat kobiet obowiązujących w ówczesnym męskim dyskursie – stawała się wówczas femme fatale. U Olszczyńskiego chimera niejednokrotnie nadal dominuje nad mężczyzną – jak widać to świetnie na reprodukowanym tutaj obrazie – jednak dzieje się to w zupełnie innym kontekście społecznym, którego „duch” niewątpliwie przenika do płótna. Dziś chimera jest raczej synonimem wyzwolonej kobiety, która nie tyle realizuje swoim zachowaniem rozpowszechnione przez mężczyzn stereotypy, ale pozostaje niezależną, fantastyczną postacią, która dyktuje swój porządek. Chimery u Olszczyńskiego manifestują niejako swoją odmienność i hybrydyczność – przełamują podział na to co ludzkie i zwierzęce, zaburzają granice gatunkowe, ale również wyrażają wątpliwość wobec wielu innych binarnych opozycji kształtujących myślenie o naszej kulturze. Bycie pomiędzy, bycie ponad prostymi podziałami i stereotypami – zwłaszcza tymi dotyczącymi ciała i wyglądu, to zdają się manifestować współczesne chimery obecne w malarstwie. Daje się zatem zaobserwować ich potencjał do zmiany – przynajmniej zmiany w myśleniu i postrzeganiu otoczenia. Dlatego też nie należy wierzyć krytykom, którzy współczesne „surrealistyczne” tendencje chcą widzieć wyłącznie jako kolejny przejaw sztuki artystów rzekomo „zmęczonych rzeczywistością” mających niejako szukać w swojej sztuce ucieczki od otaczających problemów społecznych.
Absolwent wydziału grafiki na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie(2005-2010), 2009 - Hochshule fur Gestaltung, Offenbach am Main (stypendium Erasmus). Współtwórca krakowskiej galerii New Roman (współpraca z festiwalem Miesiąc Fotografii), Laureat Stypendium Kulturalnego Prezydenta Miasta Krakowa(2011),,H.N.F." - wystawa zbiorowa, New Roman, Kraków ,,Fantome Noir" - Zak/Branicka, Berlin /wystawa indywidualna/ ,,Fukt In Warsaw" - CSW Laboratorium Warszawa ,,Orbis Pictus Literatura" – Kraków.
Description:
"Phantom", 2021
oil/canvas, 140 x 110 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Olszczynski Pawel | "Mara" / 2021', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Stan zachowania
140 x 110 cm
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Olszczyński Paweł | "Mara" / 2021'
Proweniencja
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Olszczyński Paweł | "Mara" / 2021'
Literatura
W tych dniach tumultu, upału i olśnienia cofam się w myślach, katalog wystawy, Fundacja im. Stefana Gierowskiego, Warszawa, s. 37 (il.); Stach Szabłowski, Żadne marzenie się nie zmarnuje, czyli nowa republika dekadencji, „Przekrój”, 07.10.2021, źródło: przekrój.pl, dostęp: 26.08.2022 (il.); Piotr Sarzyński, Bujanie w obłokach, „Polityka” 36.2021, źródło: polityka.pl, dostęp: 27.08.2022 (il.); Aleksy Wójtowicz, Wysypisko wrażeń sennych. „W te dni zgiełkliwe, płomienne i oszałamiające, przenoszę się myślą” w Fundacji Stefana Gierowskiego, „Szum”, 8.10.2021, źródło: magazynszum.pl, dostęp: 26.08.2022 (il.)
Wystawiany
„W te dni zgiełkliwe, płomienne i oszałamiające, przenoszę się myślą”, wystawa zbiorowa, Fundacja Stefana Gierowskiego, Warszawa, 15.08-17.10.2021