51
Marek Dariusz Kamieński (1953) | Bez tytułu, 1987
Estymacja:
8,000 zł - 12,000 zł
Sprzedane
14,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Marek Dariusz Kamieński (1953)
Wymiary
170 x 217 cm
Kategoria
Opis
akryl, olej/płótno, 170 x 217 cm, sygnowany p.d.: 'M. Kamieński',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Marek Kamieński był jednym z najbardziej ekspresyjnych „nowych dzikich”, jego prace dzisiaj robią wrażenie rozmachem, odważną tematyką, siłą ładunku energetycznego. Nasycone kolorami, dynamiczne płótna są skomponowane niczym ostry, punkowy utwór muzyczny. Porównanie to nie jest przypadkowe, ponieważ Kamieński działał równolegle jako malarz, producent muzyczny i wokalista. Zadebiutował w katowickim Biurze Wystaw Artystycznych w 1983, ale jego sztukę dostrzeżono dopiero po pokazie w Starej Kordegardzie w Warszawie. Muzykę zespołu Zilch, w którym występował czasami jako wokalista, można było usłyszeć m.in. na festiwalu w Jarocinie. Sztuka Kamieńskiego już wówczas wzbudzała kontrowersje. Wielkoformatowe płótna zapełniały głównie akty kobiece w otoczeniu szalonej ferii ekspresyjnych barw. Ukazane hiperrealistycznie kobiety dodatkowo rozpalały emocje na materiałach wideo, które towarzyszyły ekspozycjom. Krytyka uznała go wówczas za reprezentatywnego artystę młodego pokolenia lat 80. Źródeł jego sztuki można szukać w malarstwie amerykańskim, estetyce Neue Wilde, czy włoskiej transawangardzie. Prezentowana praca pochodzi z czasu, o którym artysta mówił następująco: „(…) to był mój okres zwierzęcy. Wtedy urodziło nam się dziecko i dużo przebywałem w pokoju dziecinnym, gdzie było pełno różnych zwierzątek-zabawek. Postępowałem podobnie jak inni ekspresjoniści, którzy wybierali jakiś maleńki przedmiot i powiększali go do monstrualnych rozmiarów na obrazie. Ja namalowałem pluszowego misia (…) to było ostre, malowanie ‘z ręki’, bardzo ekspresyjne obrazy. Tak malowałem przez 2–3 lata, pokazywałem je m.in. na wystawie ‘Świeżo malowane’ w Zachęcie” (Krzysztof Stanisławski, Nowa ekspresja. 20 lat. Vol 2, [kat.wyst.] Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Olsztynie, Olsztyn 2009, s. 94).
Marek Kamieński (ur. 1953) Malarz, rysownik, autor filmów, instalacji i performance, jeden z głównych przedstawicieli malarstwa „nowej ekspresji” lat 80, wokalista i producent zespołu Zilch (Jarocin 1984-1985), urodził się w Katowicach. W latach 1972-1979 studiował w tamtejszej filii krakowskiej ASP na Wydziale Grafiki, po czym włączył się w nurt sztuki lat 80, ze swoim podszytym ironią i mocno epatującym erotyką wielkoformatowym malarstwem połączonym z fotografią. Pierwsza indywidualna wystawa artysty miała miejsce w 1983 roku w katowickim BWA. Wykorzystując zdjęcia z pism ilustrowanych i pornograficznych, łączył popartowską stylistykę z wręcz “dziko” nakładaną na płótno farbą (Motorhead, 1982). Nie stronił również od żartobliwych, fantastycznych wizji, jak choćby silnie naładowanych ekspresją, monstrualnie powiększonych pluszowych zabawek, cytatów z obrazów Jana Matejki czy fantazyjnych stworzeń (Dinozaury, 1985). Od tego czasu gromadzi i łączy motywy dowolnie, mieszając elementy kultury wysokiej i plebejskiej z ikonami europejskiej sztuki. Pod koniec lat 80 odchodzi od „dzikiego” malarstwa na rzecz postmodernistycznej zabawy z różnymi konwencjami. Nawiązuje do stylistyki futurystycznej (Sokrates tańczący, Śniadanie na trawie, 1991), a w następnych latach do klasyki malarstwa trawestując i cytując, mieszając i parafrazując różne znane wątki malarskie. Narracyjny, wieloaspektowy i wieloplanowy sposób kreacji motywów na płótnie kontynuuje do dziś. Jego obecne prace (Vincent i Paul idą na motyw, 2009), solidnie dopracowane, wręcz dekoracyjne, emanują feerią ostrych barw, płasko konstruowaną przestrzenią obrazu, zagęszczoną narracją ale też niekonwencjonalnymi zbitkami myślowymi, niestroniącymi od pastiszu.
Wielka encyklopedia malarstwa polskiego, słowo wstępne, Jan. K. Ostrowski, Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 2011
Description:
Untitled, 1987
acrylic, oil/canvas, 170 x 217 cm; signed lower right: 'M. Kamienski', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Marek Kamieński był jednym z najbardziej ekspresyjnych „nowych dzikich”, jego prace dzisiaj robią wrażenie rozmachem, odważną tematyką, siłą ładunku energetycznego. Nasycone kolorami, dynamiczne płótna są skomponowane niczym ostry, punkowy utwór muzyczny. Porównanie to nie jest przypadkowe, ponieważ Kamieński działał równolegle jako malarz, producent muzyczny i wokalista. Zadebiutował w katowickim Biurze Wystaw Artystycznych w 1983, ale jego sztukę dostrzeżono dopiero po pokazie w Starej Kordegardzie w Warszawie. Muzykę zespołu Zilch, w którym występował czasami jako wokalista, można było usłyszeć m.in. na festiwalu w Jarocinie. Sztuka Kamieńskiego już wówczas wzbudzała kontrowersje. Wielkoformatowe płótna zapełniały głównie akty kobiece w otoczeniu szalonej ferii ekspresyjnych barw. Ukazane hiperrealistycznie kobiety dodatkowo rozpalały emocje na materiałach wideo, które towarzyszyły ekspozycjom. Krytyka uznała go wówczas za reprezentatywnego artystę młodego pokolenia lat 80. Źródeł jego sztuki można szukać w malarstwie amerykańskim, estetyce Neue Wilde, czy włoskiej transawangardzie. Prezentowana praca pochodzi z czasu, o którym artysta mówił następująco: „(…) to był mój okres zwierzęcy. Wtedy urodziło nam się dziecko i dużo przebywałem w pokoju dziecinnym, gdzie było pełno różnych zwierzątek-zabawek. Postępowałem podobnie jak inni ekspresjoniści, którzy wybierali jakiś maleńki przedmiot i powiększali go do monstrualnych rozmiarów na obrazie. Ja namalowałem pluszowego misia (…) to było ostre, malowanie ‘z ręki’, bardzo ekspresyjne obrazy. Tak malowałem przez 2–3 lata, pokazywałem je m.in. na wystawie ‘Świeżo malowane’ w Zachęcie” (Krzysztof Stanisławski, Nowa ekspresja. 20 lat. Vol 2, [kat.wyst.] Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Olsztynie, Olsztyn 2009, s. 94).
Marek Kamieński (ur. 1953) Malarz, rysownik, autor filmów, instalacji i performance, jeden z głównych przedstawicieli malarstwa „nowej ekspresji” lat 80, wokalista i producent zespołu Zilch (Jarocin 1984-1985), urodził się w Katowicach. W latach 1972-1979 studiował w tamtejszej filii krakowskiej ASP na Wydziale Grafiki, po czym włączył się w nurt sztuki lat 80, ze swoim podszytym ironią i mocno epatującym erotyką wielkoformatowym malarstwem połączonym z fotografią. Pierwsza indywidualna wystawa artysty miała miejsce w 1983 roku w katowickim BWA. Wykorzystując zdjęcia z pism ilustrowanych i pornograficznych, łączył popartowską stylistykę z wręcz “dziko” nakładaną na płótno farbą (Motorhead, 1982). Nie stronił również od żartobliwych, fantastycznych wizji, jak choćby silnie naładowanych ekspresją, monstrualnie powiększonych pluszowych zabawek, cytatów z obrazów Jana Matejki czy fantazyjnych stworzeń (Dinozaury, 1985). Od tego czasu gromadzi i łączy motywy dowolnie, mieszając elementy kultury wysokiej i plebejskiej z ikonami europejskiej sztuki. Pod koniec lat 80 odchodzi od „dzikiego” malarstwa na rzecz postmodernistycznej zabawy z różnymi konwencjami. Nawiązuje do stylistyki futurystycznej (Sokrates tańczący, Śniadanie na trawie, 1991), a w następnych latach do klasyki malarstwa trawestując i cytując, mieszając i parafrazując różne znane wątki malarskie. Narracyjny, wieloaspektowy i wieloplanowy sposób kreacji motywów na płótnie kontynuuje do dziś. Jego obecne prace (Vincent i Paul idą na motyw, 2009), solidnie dopracowane, wręcz dekoracyjne, emanują feerią ostrych barw, płasko konstruowaną przestrzenią obrazu, zagęszczoną narracją ale też niekonwencjonalnymi zbitkami myślowymi, niestroniącymi od pastiszu.
Wielka encyklopedia malarstwa polskiego, słowo wstępne, Jan. K. Ostrowski, Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 2011
Description:
Untitled, 1987
acrylic, oil/canvas, 170 x 217 cm; signed lower right: 'M. Kamienski', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
akryl, olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'M. Kamieński'
Proweniencja
0
Literatura
Świeżo malowane. Młode malarstwo polskie lat 1982-1987, katalog wystawy, Galeria Zachęta, Warszawa 1988, s. 19 (il.)
Wystawiany
„Świeżo malowane. Młode malarstwo polskie lat 1982-1987”, Galeria Zachęta, Warszawa, wrzesień 1988