26
Teofil Ociepka (1891 - 1978) | Smok, 1954
Estymacja:
30,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
40,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Teofil Ociepka (1891 - 1978)
Wymiary
21,7 x 30,5 cm (w świetle passe-partout)
Kategoria
Opis
olej/tektura, 21,7 x 30,5 cm (w świetle passe-partout), sygnowany i datowany p.d.: 'T. Ociepka | 1954',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
TEOFIL OCIEPKA. GÓRNIK, MALARZ, CZARNOKSIĘŻNIK
Teofil Ociepka już od najmłodszych lat zafascynowany był legendami, baśniami i ogólnie pojętą fantazją. Uwielbiał czytać baśnie Braci Grimm. Łatwo stwierdzić więc, skąd pojawiły się jego pomysły na obrazy snujące fantastyczne historie i przedstawiające niezwykle kreatywną florę i faunę. Prezentowany w katalogu „Smok” tak jak sama nazwa wskazuje, umiejscawia widza w fantastycznych, baśniowych realiach, gdzie w roli głównej pojawia się wielki gad ziejący ogniem. Kolorystyka obrazu jest tak żywa i jaskrawa, że również wydaje się odrealniona. Intensywne zielenie i róże traw i drzew, które kontrastują z głębokim błękitem nieba, przywodzą na myśl ilustracje do baśni czy legend. Wzburzona woda wokół stwora także wzmacnia oniryczny wydźwięk pracy.
Warto zauważyć, że Ociepka jest jednym z najbardziej znanych przedstawicieli prymitywizmu, czyli nurtu malarzy nieprofesjonalnych lub stylizujących się na takich. Teofil Ociepka miał jedynie wykształcenie podstawowe i od piętnastego roku życia pracował jako górnik oraz elektryk w kopalni Kaiser Wilhelm. Jego kariera malarska była wynikiem namowy mistrza Filipa Hohmanna oraz własnej wnikliwości i rzetelnej praktyki.
Z uwagi na brak wykształcenia artystycznego twórców z nurtu prymitywizmu, ich dzieła często przypominają malunki dzieci. Biorąc pod uwagę tematykę obrazów Ociepki, jest to bardzo ciekawe połączenie. Styl dziecięcy oraz fantastyczny temat malarski sprawiają, że tym bardziej malarz przenosi nas w świat baśni i opowiadań.
Jego zainteresowania jednak znacząco wykraczały poza sferę baśni i legend. Ociepka interesował się okultyzmem i był jednym z założycieli janowskiej gminy okultystycznej. Te zainteresowania zaczerpnął właśnie od swojego mistrza – Filipa Hohmanna, który wprowadził Ociepkę w tematykę okultyzmu i namówił do założenia wyżej wymienionego stowarzyszenia. Warto wspomnieć, że Ociepka twierdził, że utrzymuje z Hohmannem kontakty duchowe, które inspirują go do malowania. Żona malarza, również malarka – Julia – też podzielała owe pasje i zainteresowania, praktykując podróże astralne oraz jasnowidzenie. Jednak okultyzm i baśniowość to nie jedyne tematy poruszane w pracach przez malarza. Artysta malował również sceny religijne, a swój talent traktował jak Boże posłannictwo. W obrazach często nawiązywał do morali i wartości, obrazując np. walkę dobra ze złem. Inną, równie ważną inspiracją artysty był świat jego drugiego powołania – górnictwa. Artysta chętnie przedstawiał sceny górnicze, które czerpał z legend lub po prostu z zaobserwowanych realiów Śląska i swojego środowiska. Takie postaci jak Skarbnik czy Utopiec są zainspirowane legendami śląskimi i ściśle przynależne do tego regionu.
Teofil Ociepka wystawiał swoje prace głównie na wystawach malarzy- amatorów na Śląsku. Wraz z Ottonem Klimczokiem założyli Koło Plastyczne, wokół którego skupiało się w latach 50. Koło Malarzy Nieprofesjonalnych, potocznie nazywane Grupą Janowską. Członkiem Koła Malarzy Nieprofesjonalnych był m.in. Erwin Sówka. Reżyser Lech Majewski przedstawił historię grupy w filmie „Angelus” z 2001. Na jednej z wystaw malarzy-amatorów, artysta został zauważony przez pisarkę oraz muzę artystów – Izabelę Czajkę, która wprowadziła Ociepkę w bohemę artystyczną, gdzie poznał takie osobistości jak Julian Tuwim czy Konstanty Ildefons Gałczyński. Podobno Tuwim zachwycał się kreatywnością artysty i używanymi przez niego kolorami, a nawet został właścicielem obrazu przedstawiającego strzygonia. Owe kolory można również podziwiać w omawianym „Smoku”, który jest doskonałym przykładem na baśniowość kreowaną przez Ociepkę, która zachwyciła Tuwima. Tak więc to właśnie Izabeli Czajce można przypisać wypromowanie twórczości malarza. Kobieta, która dużo czasu spędziła w Paryżu, potrafiła docenić sztukę naiwną, która w Europie Zachodniej robiła się coraz bardziej popularna i pomogła wypromować Ociepkę. Artysta obok Nikifora jest uważany za jednego z najważniejszych polskich malarzy prymitywnych.
Malarz prymitywista, teozof - jeden z przywódców janowskiej gminy okultystycznej. Za sprawą mistrza Filipa Hohmana, został członkiem Loży Różokrzyżowców. Z zawodu górnik, elektryk w kopalni Kaiser Wilhelm. Zasłynął zwłaszcza jako malarz. Malować zaczął około 1927 z polecenia i namowy Hohmana. Jego prace to moralizatorskie i symboliczne dzieła nawiązujące do baśni, legend, życia górników oraz literatury okultystycznej. Charakteryzują się bogactwem wyobraźni i jaskrawą, bogatą kolorystyką. Obok Nikifora najbardziej znany Polski reprezentant prymitywizmu. Jego twórczość osiągnęła światowe uznanie. W 1946 założył koło plastyczne przy Domu Kultury KWK "Wieczorek" na bazie którego, w latach pięćdziesiątych zaczęła działać grupa utalentowanych twórców malarzy-amatorów. Grupa zwana od miejsca jej powstania Grupą Janowską lub też formalnie nazywana Koło Malarzy Nieprofesjonalnych; należeli do niej m.in. Ewald Gawlik oraz Erwin Sówka. W 2001 powstał film "Angelus" w reżyserii Lecha Majewskiego, który opowiada o inspiracjach, życiu i twórczości malarzy skupionych wokół Teofila Ociepki - artysty i Mistrza nauk tajemnych.
Description:
Dragon, 1954
oil/paperboard, 21.7 x 30.5 cm (dimensions in passe-partout window); signed lower right: 'T. Ociepka | 1954', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
TEOFIL OCIEPKA. GÓRNIK, MALARZ, CZARNOKSIĘŻNIK
Teofil Ociepka już od najmłodszych lat zafascynowany był legendami, baśniami i ogólnie pojętą fantazją. Uwielbiał czytać baśnie Braci Grimm. Łatwo stwierdzić więc, skąd pojawiły się jego pomysły na obrazy snujące fantastyczne historie i przedstawiające niezwykle kreatywną florę i faunę. Prezentowany w katalogu „Smok” tak jak sama nazwa wskazuje, umiejscawia widza w fantastycznych, baśniowych realiach, gdzie w roli głównej pojawia się wielki gad ziejący ogniem. Kolorystyka obrazu jest tak żywa i jaskrawa, że również wydaje się odrealniona. Intensywne zielenie i róże traw i drzew, które kontrastują z głębokim błękitem nieba, przywodzą na myśl ilustracje do baśni czy legend. Wzburzona woda wokół stwora także wzmacnia oniryczny wydźwięk pracy.
Warto zauważyć, że Ociepka jest jednym z najbardziej znanych przedstawicieli prymitywizmu, czyli nurtu malarzy nieprofesjonalnych lub stylizujących się na takich. Teofil Ociepka miał jedynie wykształcenie podstawowe i od piętnastego roku życia pracował jako górnik oraz elektryk w kopalni Kaiser Wilhelm. Jego kariera malarska była wynikiem namowy mistrza Filipa Hohmanna oraz własnej wnikliwości i rzetelnej praktyki.
Z uwagi na brak wykształcenia artystycznego twórców z nurtu prymitywizmu, ich dzieła często przypominają malunki dzieci. Biorąc pod uwagę tematykę obrazów Ociepki, jest to bardzo ciekawe połączenie. Styl dziecięcy oraz fantastyczny temat malarski sprawiają, że tym bardziej malarz przenosi nas w świat baśni i opowiadań.
Jego zainteresowania jednak znacząco wykraczały poza sferę baśni i legend. Ociepka interesował się okultyzmem i był jednym z założycieli janowskiej gminy okultystycznej. Te zainteresowania zaczerpnął właśnie od swojego mistrza – Filipa Hohmanna, który wprowadził Ociepkę w tematykę okultyzmu i namówił do założenia wyżej wymienionego stowarzyszenia. Warto wspomnieć, że Ociepka twierdził, że utrzymuje z Hohmannem kontakty duchowe, które inspirują go do malowania. Żona malarza, również malarka – Julia – też podzielała owe pasje i zainteresowania, praktykując podróże astralne oraz jasnowidzenie. Jednak okultyzm i baśniowość to nie jedyne tematy poruszane w pracach przez malarza. Artysta malował również sceny religijne, a swój talent traktował jak Boże posłannictwo. W obrazach często nawiązywał do morali i wartości, obrazując np. walkę dobra ze złem. Inną, równie ważną inspiracją artysty był świat jego drugiego powołania – górnictwa. Artysta chętnie przedstawiał sceny górnicze, które czerpał z legend lub po prostu z zaobserwowanych realiów Śląska i swojego środowiska. Takie postaci jak Skarbnik czy Utopiec są zainspirowane legendami śląskimi i ściśle przynależne do tego regionu.
Teofil Ociepka wystawiał swoje prace głównie na wystawach malarzy- amatorów na Śląsku. Wraz z Ottonem Klimczokiem założyli Koło Plastyczne, wokół którego skupiało się w latach 50. Koło Malarzy Nieprofesjonalnych, potocznie nazywane Grupą Janowską. Członkiem Koła Malarzy Nieprofesjonalnych był m.in. Erwin Sówka. Reżyser Lech Majewski przedstawił historię grupy w filmie „Angelus” z 2001. Na jednej z wystaw malarzy-amatorów, artysta został zauważony przez pisarkę oraz muzę artystów – Izabelę Czajkę, która wprowadziła Ociepkę w bohemę artystyczną, gdzie poznał takie osobistości jak Julian Tuwim czy Konstanty Ildefons Gałczyński. Podobno Tuwim zachwycał się kreatywnością artysty i używanymi przez niego kolorami, a nawet został właścicielem obrazu przedstawiającego strzygonia. Owe kolory można również podziwiać w omawianym „Smoku”, który jest doskonałym przykładem na baśniowość kreowaną przez Ociepkę, która zachwyciła Tuwima. Tak więc to właśnie Izabeli Czajce można przypisać wypromowanie twórczości malarza. Kobieta, która dużo czasu spędziła w Paryżu, potrafiła docenić sztukę naiwną, która w Europie Zachodniej robiła się coraz bardziej popularna i pomogła wypromować Ociepkę. Artysta obok Nikifora jest uważany za jednego z najważniejszych polskich malarzy prymitywnych.
Malarz prymitywista, teozof - jeden z przywódców janowskiej gminy okultystycznej. Za sprawą mistrza Filipa Hohmana, został członkiem Loży Różokrzyżowców. Z zawodu górnik, elektryk w kopalni Kaiser Wilhelm. Zasłynął zwłaszcza jako malarz. Malować zaczął około 1927 z polecenia i namowy Hohmana. Jego prace to moralizatorskie i symboliczne dzieła nawiązujące do baśni, legend, życia górników oraz literatury okultystycznej. Charakteryzują się bogactwem wyobraźni i jaskrawą, bogatą kolorystyką. Obok Nikifora najbardziej znany Polski reprezentant prymitywizmu. Jego twórczość osiągnęła światowe uznanie. W 1946 założył koło plastyczne przy Domu Kultury KWK "Wieczorek" na bazie którego, w latach pięćdziesiątych zaczęła działać grupa utalentowanych twórców malarzy-amatorów. Grupa zwana od miejsca jej powstania Grupą Janowską lub też formalnie nazywana Koło Malarzy Nieprofesjonalnych; należeli do niej m.in. Ewald Gawlik oraz Erwin Sówka. W 2001 powstał film "Angelus" w reżyserii Lecha Majewskiego, który opowiada o inspiracjach, życiu i twórczości malarzy skupionych wokół Teofila Ociepki - artysty i Mistrza nauk tajemnych.
Description:
Dragon, 1954
oil/paperboard, 21.7 x 30.5 cm (dimensions in passe-partout window); signed lower right: 'T. Ociepka | 1954', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/tektura
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'T. Ociepka | 1954'
Proweniencja
Agra Art, 2005; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
0
Wystawiany
0