11
Henryk Stażewski (1894 - 1988) | "Relief no 12", 1981
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Henryk Stażewski (1894 - 1988)
Wymiary
52 x 52 cm
Kategoria
Opis
akryl, relief/płyta, 52 x 52 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'nr. 12 | 1981 | H. Stażewski' oraz wskazówka montażowa,
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W roku powstania prezentowanej pracy Henryk Stażewski miał 87 lat. We wspomnieniach Janiny Ładnowskiej, ojciec polskiej awangardy do 94 roku życia był aktywny. Wstawał rano, pisał, a przede wszystkim malował. Jego pracownię wypełniały dzieła. Jak pisze wspominania krytyczka i historyczka sztuki, zazwyczaj najbardziej podobały mu się te najnowsze. Otaczał się młodymi ludźmi. W relacji bliskich mu osób, Stażewski mimo wieku się nie zmieniał. Z takim samym zaangażowaniem i pietyzmem przygotowywał kolejne wystawy. Podobnie jak wiele osób doświadczonych wojną, nie rozpamiętywał przeszłości, lecz do końca życia realizował swoje przesłanie, nawet wtedy, kiedy był już ostatnim ze swojego pokolenia konstruktywistów. Pozostawał zorientowany w sztuce młodych artystów, podziwiał ją, lecz był krytyczny. Choć żadna akademia nie powołała go na profesora, przez wielu tak właśnie był nazywany. Mimo to z tymi, których lubił, był po imieniu.
Henryk Stażewski to legenda sztuki awangardowej w Polsce. Studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1913-20. W początkach kariery malował martwe natury. Przejściowo wystawiał z ugrupowaniem "Formiści" (1922). Wziął też udział w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 roku. O tego czasu tworzył pod wpływem konstruktywizmu. Obok kompozycji malarskich zajmował się grafiką książkową, projektował wnętrza, sprzęty, a także scenografie - były to w większości prace teoretyczne i studyjne. Polskie i międzynarodowe ugrupowania awangardy, z którymi wystawiał i współpracował jako publicysta, to kolejno: "Blok" (1924-26), "Praesens" (1926-30), "Cercle et Carré" (1929-31), "Abstraction-Création" (1931-39), "a.r." (1932-39). Należał też do Koła Artystów Grafików Reklamowych (1933-39). W 1930 roku był współorganizatorem zbiórki dzieł artystów międzynarodowej awangardy przeznaczonych dla muzeum łódzkiego (obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi). Po II wojnie mieszkał i działał w Warszawie. W latach 40. i 50. podejmował próby dostosowania się do postulatów sztuki figuratywnej. Z tego okresu pochodzą rysunkowe i malarskie kompozycje o tematyce pracy, budowy, a także projekty monumentalne. Po 1956 roku, uznawany powszechnie za patrona polskiej awangardy, uprawiał już wyłącznie abstrakcję o konstruktywistycznym rodowodzie. Tworzył cykle prac będących studiami płaszczyzn, linii, kolorów w różnych układach względem siebie. Przy pozorach chłodnej perfekcji umiał nasycić je emocją bezpośredniego dotknięcia, śladu ręki. Obok malarstwa i form pochodnych, jak kolaże, reliefy, multiple, tworzył formy przestrzenne i grafikę (autoryzował serigraficzne repliki swoich prac).
Description:
"Relief no 12", 1981
acrylic, relief/board, 52 x 52 cm; signed, dated and described on the reverse: 'nr. 12 | 1981 | H. Stazewski' and assembly tip, ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
W roku powstania prezentowanej pracy Henryk Stażewski miał 87 lat. We wspomnieniach Janiny Ładnowskiej, ojciec polskiej awangardy do 94 roku życia był aktywny. Wstawał rano, pisał, a przede wszystkim malował. Jego pracownię wypełniały dzieła. Jak pisze wspominania krytyczka i historyczka sztuki, zazwyczaj najbardziej podobały mu się te najnowsze. Otaczał się młodymi ludźmi. W relacji bliskich mu osób, Stażewski mimo wieku się nie zmieniał. Z takim samym zaangażowaniem i pietyzmem przygotowywał kolejne wystawy. Podobnie jak wiele osób doświadczonych wojną, nie rozpamiętywał przeszłości, lecz do końca życia realizował swoje przesłanie, nawet wtedy, kiedy był już ostatnim ze swojego pokolenia konstruktywistów. Pozostawał zorientowany w sztuce młodych artystów, podziwiał ją, lecz był krytyczny. Choć żadna akademia nie powołała go na profesora, przez wielu tak właśnie był nazywany. Mimo to z tymi, których lubił, był po imieniu.
Henryk Stażewski to legenda sztuki awangardowej w Polsce. Studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1913-20. W początkach kariery malował martwe natury. Przejściowo wystawiał z ugrupowaniem "Formiści" (1922). Wziął też udział w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 roku. O tego czasu tworzył pod wpływem konstruktywizmu. Obok kompozycji malarskich zajmował się grafiką książkową, projektował wnętrza, sprzęty, a także scenografie - były to w większości prace teoretyczne i studyjne. Polskie i międzynarodowe ugrupowania awangardy, z którymi wystawiał i współpracował jako publicysta, to kolejno: "Blok" (1924-26), "Praesens" (1926-30), "Cercle et Carré" (1929-31), "Abstraction-Création" (1931-39), "a.r." (1932-39). Należał też do Koła Artystów Grafików Reklamowych (1933-39). W 1930 roku był współorganizatorem zbiórki dzieł artystów międzynarodowej awangardy przeznaczonych dla muzeum łódzkiego (obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi). Po II wojnie mieszkał i działał w Warszawie. W latach 40. i 50. podejmował próby dostosowania się do postulatów sztuki figuratywnej. Z tego okresu pochodzą rysunkowe i malarskie kompozycje o tematyce pracy, budowy, a także projekty monumentalne. Po 1956 roku, uznawany powszechnie za patrona polskiej awangardy, uprawiał już wyłącznie abstrakcję o konstruktywistycznym rodowodzie. Tworzył cykle prac będących studiami płaszczyzn, linii, kolorów w różnych układach względem siebie. Przy pozorach chłodnej perfekcji umiał nasycić je emocją bezpośredniego dotknięcia, śladu ręki. Obok malarstwa i form pochodnych, jak kolaże, reliefy, multiple, tworzył formy przestrzenne i grafikę (autoryzował serigraficzne repliki swoich prac).
Description:
"Relief no 12", 1981
acrylic, relief/board, 52 x 52 cm; signed, dated and described on the reverse: 'nr. 12 | 1981 | H. Stazewski' and assembly tip, ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl, relief/płyta
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'nr. 12 | 1981 | H. Stażewski' oraz wskazówka montażowa
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska
Literatura
0
Wystawiany
0