Powrót do DESA.PL
10 of Liczba obiektów: 54
10
Henryk Stażewski (1894 - 1988) | "Relief nr 25", "Relief nr 27", "Relief nr 31", 1975
Estymacja:
250,000 zł - 350,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
wymiary każdej pracy: 30 x 30 cm
Opis
akryl, relief/płyta pilśniowa, wymiary każdej pracy: 30 x 30 cm, każda z prac sygnowana, datowana i opisana na odwrociu (opis ukryty pod nalepkami wystawowymi), na odwrociu każdej pracy liczne nalepki wystawowe

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Złożony z trzech reliefów zestaw autorstwa Henryka Stażewskiego to dzieło, które w sposób szczególny – ze względu na swoją bogatą, międzynarodową historię wystawienniczą, która objęła wiele europejskich miast, w tym Paryż i Centre Georges Pompidou – wyznacza ważny etap twórczości tego artysty w połowie lat 70. XX wieku. Trzy dzieła, numerowane 25, 27 i 31, należą do cyklu oszczędnych w środkach, redukcjonistycznych kompozycji czarnych linii na białym tle. W tym samym czasie Stażewski stworzył geometryczne analizy obrazów George’a de la Tour. „Relief nr 32” z 1975, bezpośredni następca części prezentowanego poliptyku, znajdzie się w kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi.

Dla specyficznego okresu twórczości Stażewskiego lat 70., kiedy jego dorobek zaprowadził go do czołówki europejskich awangardzistów, trudno o dzieła bardziej reprezentatywne niż redukcjonistyczne reliefy, tworzące prezentowany zestaw. Potwierdza to udział w licznych wystawach, na które artysta przekazał niniejsze prace.

Wystawa w 1977, „22 polnische Künstler aus dem Besitz des Muzeum Sztuki Łódź” w Kölnischer Kunstverein, odnotowana jako pierwsza na liście wystawienniczej reliefów, prezentowała 24 dzieła Stażewskiego z okresu 1975-77 – głównie analogiczne linearne kompozycje systemowe. Kolejna wystawa z 1979, „L’Avanguardia polacca 1910-1978. S. I. Witkiewicz, construttivismo, artisti contemporanei”, była eksponowana w trzech włoskich miastach: Rzymie, Genui i Wenecji. Stażewski zaprezentował na niej trzy konstruktywistyczne obrazy z lat 1929-31 i 64 prace z okresu 1961-78. Ta sama grupa nowych obrazów była eksponowana na wystawie solowej Stażewskiego w Richard Demarco Gallery w Edynburgu, następnie przeniesionej do Third Eye Centre w Glasgow. Reliefy trafiły też na pierwszą retrospektywną wystawę Stażewskiego za granicą, która odbyła się w Moderne Galerie Quadrat w miejscowości Bottrop. Na wystawę trafiło 85 dzieł powstałych w latach 1929-80, udostępnione zarówno przez artystę, jak i Muzeum Sztuki w Łodzi, Kröller-Müller Museum w Otterlo, Galerie Denise René w Paryżu oraz Gallery Annely Juda Fine Art w Londynie.

W 1983 prace były eksponowane na wystawie sztuki polskiej w Centre Georges Pompidou w Paryżu, zatytułowanej „Présences Polonaises. L’art vivant autour du Musée de Łódź. Witkiewicz, constructivisme, les contemporains”. Kuratorzy zaprezentowali trzy przedwojenne obrazy Henryka Stażewskiego z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, prace z Muzeum St. Gallen i Otterlo, jedną typigrafię i grupę 17 obrazów redukcjonistycznych z lat 1975-77. Artysta liczył wtedy już 89 lat. Mimo zaawansowanego wieku nie zmienił prowadzonego od lat trybu życia. Intensywnie pisał, tworzył opracowania graficzne, codziennie bywał w SARP i fascynował się twórczością młodych. Ostatnią wystawą, na którą trafiły relief, był pokaz zatytułowany „Henryk Stazewski. Bilder und reliefs 1972-1984” w Galerie Meissner w Hamburgu w 1985. Następnie prace trafiły do kolekcji prywatnej.

W 1974, czyli roku poprzedzającym powstanie oszczędnych w środkach prac liniowych, Henryk Stażewski pisał: „Doszukam się tego, co NAJPROSTSZE, OGÓLNE, POWSZECHNE, znajdę sztukę wysublimowaną.

Nie doprowadzi mnie to do chaosu, muszę dostrzec to, co w jednym człowieku współistnieje i będzie to przenikalnością kierunków w sztuce. Wszystkie kierunki są obok siebie.

Sztuka jest sumą jej najwyższych osiągnięć i odkryć. Stworzę fikcję widzianą oczami, ale wyrażającą coś głębszego, czego nie można widzieć – wewnętrzne i ukryte – czego mechanicznym przekaźnikiem jest dzieło sztuki.

Będzie w tym interwencja myśli, która rozpada się na świadomość i podświadomość” (Henryk Stażewski, cyt. za: Henryk Stażewski 1984-1988. W setną rocznicę urodzin, [red.] Janina Ładnowska, katalog wystawy, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 1995, s. 91-92).
Henryk Stażewski to legenda sztuki awangardowej w Polsce. Studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1913-20. W początkach kariery malował martwe natury. Przejściowo wystawiał z ugrupowaniem "Formiści" (1922). Wziął też udział w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 roku. O tego czasu tworzył pod wpływem konstruktywizmu. Obok kompozycji malarskich zajmował się grafiką książkową, projektował wnętrza, sprzęty, a także scenografie - były to w większości prace teoretyczne i studyjne. Polskie i międzynarodowe ugrupowania awangardy, z którymi wystawiał i współpracował jako publicysta, to kolejno: "Blok" (1924-26), "Praesens" (1926-30), "Cercle et Carré" (1929-31), "Abstraction-Création" (1931-39), "a.r." (1932-39). Należał też do Koła Artystów Grafików Reklamowych (1933-39). W 1930 roku był współorganizatorem zbiórki dzieł artystów międzynarodowej awangardy przeznaczonych dla muzeum łódzkiego (obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi). Po II wojnie mieszkał i działał w Warszawie. W latach 40. i 50. podejmował próby dostosowania się do postulatów sztuki figuratywnej. Z tego okresu pochodzą rysunkowe i malarskie kompozycje o tematyce pracy, budowy, a także projekty monumentalne. Po 1956 roku, uznawany powszechnie za patrona polskiej awangardy, uprawiał już wyłącznie abstrakcję o konstruktywistycznym rodowodzie. Tworzył cykle prac będących studiami płaszczyzn, linii, kolorów w różnych układach względem siebie. Przy pozorach chłodnej perfekcji umiał nasycić je emocją bezpośredniego dotknięcia, śladu ręki. Obok malarstwa i form pochodnych, jak kolaże, reliefy, multiple, tworzył formy przestrzenne i grafikę (autoryzował serigraficzne repliki swoich prac).

Description:
"Relief no 25", "Relief no 27", "Relief no 31", 1975
acrylic, relief/fiberboard, wymiary kazdej pracy: 30 x 30 cm; each of the works is signed, dated and described on the reverse (description hidden under exhibition stickers), numerous exhibition stickers on the back of each work,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.

Technika
akryl, relief/płyta pilśniowa
Sygnatura
każda z prac sygnowana, datowana i opisana na odwrociu (opis ukryty pod nalepkami wystawowymi)
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Présences Polonaises. L'art vivant autour du Musée de Łódź. Witkiewicz, constructivisme, les contemporains, katalog wystawy, Centre Georges Pompidou, Paryż 1983, poz. kat. 1106 (Relief nr 25), 1108 (Relief nr 27), 1110 (Relief nr 31), s. 328 (spis prac), s. 292 (il. Relief nr 25), s. 293 (il. Relief nr 27)
Wystawiany
„22 Polnische Künstler aus dem Besitz des Muzeum Sztuki Łódź”, Kölnischer Kunstverein, Kolonia, 6.09-2.10.1977; „L’Avanguardia polacca 1910-1978. S. I. Witkiewicz, Construttivismo, Artisti Contemporanei”, Palazzo delle Esposizioni, Rzym (27.02-4.03.1979); Accademia Ligustica di Belle Arti, Genua (29.03-29.04.1979); Museo d’Arte Moderna, Wenecja (11.05-9.06.1979); „Henryk Stażewski – Recent Paintings”, Richard Demarco Gallery (Fruit Market Gallery), Edynburg, (20.08-15.09.1979); Third Eye Centre, Glasgow (listopad 1979); Henryk Stażewski, Moderne Galerie Quadrat, Bottrop, 28.09-2.11.1980 (pierwsza retrospektywna wystawa Stażewskiego za granicą); „Présences Polonaises. L'art vivant autour du Musée de Łódź. Witkiewicz, constructivisme, les contemporains”, Centre Georges Pompidou, Paryż, 26.06.-26.09.1983; „Henryk Stazewski. Bilder und reliefs 1972-1984”, Galerie Meissner, Hamburg, 6.06-31.07.1985