48
Zdzisław Nitka | Bez tytułu, 2011
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Zdzisław Nitka (1962)
Wymiary
73,5 x 100 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 73,5 x 100 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Z. Nitka 11', sygnowany i datowany na odwrociu: 'Z. Nitka | '11' oraz opisany na krośnie: '63 | 75 x 102'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Sztuka Zdzisława Nitki odbija się szerokim echem na polskiej scenie artystycznej. Zarówno krytycy, jak i liczna publiczność dostrzega w jego twórczości równowagę, jaką uzyskuje między żywiołowością przedstawienia a ukazaną powściągliwością i wrażliwością twórcy. Mimo że obrazy są pełne dynamizmu, a nawet pewnego rodzaju impulsywności, Nitka z niezwykłą uwagą studiuje formy malarskie. Twórczość artysty jest przypisywana do transawangardy, ugrupowań „Neue Wilde” oraz polskiego kręgu „Nowych Dzikich”. Nawiązania do sztuki ekspresji wynikają z fascynacji sztuką; Emila Nolde czy Ernsta Ludwiga Kirchnera. Owe indywidualności pobudziły w Nitce potrzebę wolności artystycznej, a następnie możliwość przeniesienia odczuwanych emocji na powierzchnię płótna. Do rozwoju artystycznej myśli przyczyniły się pewne wydarzenia, jednym z nich było zetknięcie się z reprodukcjami obrazów Vincenta van Gogha czy Maurice’a Vlamincka. Z polskiej sceny artystycznej można natomiast wymienić Edwarda Dwurnika oraz Eugeniusza Markowskiego. W czasie akademickiego koloryzmu, konceptualizmu i abstrakcji Nitka zaczął poszukiwać środków, które pozwoliłyby na zestawienie uczuć z instynktem.
Lata 80. były dla malarza okresem eksperymentalnym, w którym z szacunkiem do tradycji coraz częściej zbliżał się do myśli postmodernistycznej. Ważnym dla Nitki elementem była jednak nauka u Józefa Hałasa. Mimo że artysta nie śledził ówczesnych trendów, a wręcz przeciwnie, odchodził od nich, to Hałas zwrócił mu uwagę na kolor, jego istotę i zastosowanie. Rozważania zostały z Nitką do dziś, a barwa jest jednym z kluczowym dla jego prac kwestii. Wrażenie wywarła również wystawa malarstwa i grafiki grupy „Die Brucke” we Wrocławskim Muzeum Narodowym w 1979. Przepełnione agresją i brutalnością prace Maxa Pechsteina, Otto Muellera czy Karla Schmidta-Rottluffa otworzyły Nitce drzwi do nowej przestrzeni malarskiej. Niemiecki ekspresjonizm był dla malarza czymś zupełnie nowatorskim, o czym nie mówiło się w ówczesnej Polsce. Twórca był więc jednym z nielicznych osobowości tamtych czasów tak głęboko zafascynowanych rozkwitającą w innych krajach ekspresją. Jego obrazy zaczęły poruszać problematykę okrutności, ukazaną m.in. poprzez deformacje postaci, intensywną kolorystykę, zamaszysty ruch pędzla czy wyrazisty, ciemny kontur. Co ciekawe, na przełomie lat 70. i 80. malarz zaangażował się w prace w drukarni „Solidarności”, co nie tyle dało mu wgląd w aktualną sytuację polityczno-społeczną, ale też zderzyło z nadchodzącą wielkimi krokami opresją narodową. Głównymi tematami powstałych wtedy prac były losy człowieka oraz groteskowa rzeczywistość. Dzieła te nie ukazywały piękna, nie były malowane delikatnie czy subtelnie i nie służyły celom dekoracyjnym, słowami Krzysztofa Stanisławskiego; „Większości tych obrazów nie można kontemplować, można je akceptować, lecz rzadko – lubić. Nie przypominają o ładzie, pięknie i pałacach tego świata, lecz – przeciwnie – nie dają zapomnieć o złu, gwałcie, brzydocie i ruinach” (Krzysztof Stanisławski, [red.] Andrzej Jarosz, „Zdzisław Nitka”, Wrocławskie Środowisko Artystyczne, s. 25). Postawa ta wyróżniła malarza na polskiej scenie jako pracującego nad własną tożsamością, której elementy ukrywał w każdej z prac.
Malarski świat o ciemnych barwach jest dla artysty sposobem na zdystansowanie się do rzeczywistości. Jego prace skupiają się na symbolice, ekspresji oraz narracji. Przykładem indywidualnej estetyki może być ukazana w katalogu praca o intensywnych barwach – nasyconej żółci, zimnych odcieniach niebieskiego, zieleni i czerni. Nakładane w sposób zamaszysty, kolory sprawiają wrażenie pewnej impulsywności malarskiej, a samo przedstawienie wydaje się pełne tragizmu i mroku.
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu oraz Liceum Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. Dyplom uzyskał w pracowni prof. Józefa Hałasa, u którego przyjmuje stanowisko asystenta. W 1997 roku założył z Jolantą Nitką Muzeum Ekspresjonistów w ich własnym domu Obecnie pracownik ASP we Wrocławiu.
Description:
Untitled, 2011
oil/canvas, 73.5 x 100 cm; signed and dated lower right: 'Z. Nitka 11', signed and dated on the reverse: 'Z. Nitka | '11' and described on the stretcher: '63 | 75 x 102'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Sztuka Zdzisława Nitki odbija się szerokim echem na polskiej scenie artystycznej. Zarówno krytycy, jak i liczna publiczność dostrzega w jego twórczości równowagę, jaką uzyskuje między żywiołowością przedstawienia a ukazaną powściągliwością i wrażliwością twórcy. Mimo że obrazy są pełne dynamizmu, a nawet pewnego rodzaju impulsywności, Nitka z niezwykłą uwagą studiuje formy malarskie. Twórczość artysty jest przypisywana do transawangardy, ugrupowań „Neue Wilde” oraz polskiego kręgu „Nowych Dzikich”. Nawiązania do sztuki ekspresji wynikają z fascynacji sztuką; Emila Nolde czy Ernsta Ludwiga Kirchnera. Owe indywidualności pobudziły w Nitce potrzebę wolności artystycznej, a następnie możliwość przeniesienia odczuwanych emocji na powierzchnię płótna. Do rozwoju artystycznej myśli przyczyniły się pewne wydarzenia, jednym z nich było zetknięcie się z reprodukcjami obrazów Vincenta van Gogha czy Maurice’a Vlamincka. Z polskiej sceny artystycznej można natomiast wymienić Edwarda Dwurnika oraz Eugeniusza Markowskiego. W czasie akademickiego koloryzmu, konceptualizmu i abstrakcji Nitka zaczął poszukiwać środków, które pozwoliłyby na zestawienie uczuć z instynktem.
Lata 80. były dla malarza okresem eksperymentalnym, w którym z szacunkiem do tradycji coraz częściej zbliżał się do myśli postmodernistycznej. Ważnym dla Nitki elementem była jednak nauka u Józefa Hałasa. Mimo że artysta nie śledził ówczesnych trendów, a wręcz przeciwnie, odchodził od nich, to Hałas zwrócił mu uwagę na kolor, jego istotę i zastosowanie. Rozważania zostały z Nitką do dziś, a barwa jest jednym z kluczowym dla jego prac kwestii. Wrażenie wywarła również wystawa malarstwa i grafiki grupy „Die Brucke” we Wrocławskim Muzeum Narodowym w 1979. Przepełnione agresją i brutalnością prace Maxa Pechsteina, Otto Muellera czy Karla Schmidta-Rottluffa otworzyły Nitce drzwi do nowej przestrzeni malarskiej. Niemiecki ekspresjonizm był dla malarza czymś zupełnie nowatorskim, o czym nie mówiło się w ówczesnej Polsce. Twórca był więc jednym z nielicznych osobowości tamtych czasów tak głęboko zafascynowanych rozkwitającą w innych krajach ekspresją. Jego obrazy zaczęły poruszać problematykę okrutności, ukazaną m.in. poprzez deformacje postaci, intensywną kolorystykę, zamaszysty ruch pędzla czy wyrazisty, ciemny kontur. Co ciekawe, na przełomie lat 70. i 80. malarz zaangażował się w prace w drukarni „Solidarności”, co nie tyle dało mu wgląd w aktualną sytuację polityczno-społeczną, ale też zderzyło z nadchodzącą wielkimi krokami opresją narodową. Głównymi tematami powstałych wtedy prac były losy człowieka oraz groteskowa rzeczywistość. Dzieła te nie ukazywały piękna, nie były malowane delikatnie czy subtelnie i nie służyły celom dekoracyjnym, słowami Krzysztofa Stanisławskiego; „Większości tych obrazów nie można kontemplować, można je akceptować, lecz rzadko – lubić. Nie przypominają o ładzie, pięknie i pałacach tego świata, lecz – przeciwnie – nie dają zapomnieć o złu, gwałcie, brzydocie i ruinach” (Krzysztof Stanisławski, [red.] Andrzej Jarosz, „Zdzisław Nitka”, Wrocławskie Środowisko Artystyczne, s. 25). Postawa ta wyróżniła malarza na polskiej scenie jako pracującego nad własną tożsamością, której elementy ukrywał w każdej z prac.
Malarski świat o ciemnych barwach jest dla artysty sposobem na zdystansowanie się do rzeczywistości. Jego prace skupiają się na symbolice, ekspresji oraz narracji. Przykładem indywidualnej estetyki może być ukazana w katalogu praca o intensywnych barwach – nasyconej żółci, zimnych odcieniach niebieskiego, zieleni i czerni. Nakładane w sposób zamaszysty, kolory sprawiają wrażenie pewnej impulsywności malarskiej, a samo przedstawienie wydaje się pełne tragizmu i mroku.
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu oraz Liceum Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. Dyplom uzyskał w pracowni prof. Józefa Hałasa, u którego przyjmuje stanowisko asystenta. W 1997 roku założył z Jolantą Nitką Muzeum Ekspresjonistów w ich własnym domu Obecnie pracownik ASP we Wrocławiu.
Description:
Untitled, 2011
oil/canvas, 73.5 x 100 cm; signed and dated lower right: 'Z. Nitka 11', signed and dated on the reverse: 'Z. Nitka | '11' and described on the stretcher: '63 | 75 x 102'
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'Z. Nitka 11'